וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח החטופים ודרישות חדשות מעוררות ספק בבית הלבן לגבי הרצון של חמאס להשיג עסקה

עודכן לאחרונה: 5.9.2024 / 7:07

בכירים בבית הלבן טוענים שההוצאות להורג של החטופים העמידו בספק את נכונותו של חמאס לעשות עסקה מכל סוג. בנוסף, הארגון חזר בו ודורש לשחרר יותר רוצחים מה-150 שדרש בעבר. בכירים אמריקנים חוששים שגם אם סוגית פילדלפי תפתר, חמאס לא יוותר בנושא האסירים ויכשיל עסקה

ראש הממשלה בנימין נתניהו: ״מי שרוצח חטופים - לא רוצה עסקה"/רועי אברהם/ לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל/ לע״מ

אחת השאלות העיקריות שעלו במהלך הישיבה שהנשיא ביידן וסגנית הנשיא האריס קיימו עם צוות הביטחון הלאומי שלהם ביום שני הייתה האם יש הסכם לשחרור חטופים והפסקת אש בעזה שחמאס יסכים לו אי פעם, כך אמרו בכירים אמריקנים.

למה זה חשוב:

  • ביידן ויועציו הבכירים היו המומים לאחר שחמאס רצח שישה בני ערובה, ביניהם אזרח ארצות הברית הרש גולדברג-פולין, והחלו לבצע חשיבה מחודשת לגבי האופן שבו מתנהל המו"מ על העסקה וסיכויי ההצלחה שלה.
  • במקביל, הדרישה החדשה של חמאס להגדיל את מספר הרוצחים הפלסטינים שישוחררו במסגרת העסקה עוררה עוד יותר חששות ושאלות בקרב חברי צוות המו"מ האמריקני האם אם הסכם בכלל אפשרי, אמרו בכירים אמריקנים.
  • "אנחנו עדיין חושבים שהעסקה היא הדרך היחידה להציל את חיי החטופים ולהפסיק את המלחמה. אבל ההוצאות להורג לא רק הגבירו את תחושת הדחיפות שלנו אלא גם העמידו בספק את נכונותו של חמאס לעשות עסקה מכל סוג שהוא", אמר בכיר אמריקני.
כרמל גת, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב, הירש גולדברג פולין, כרמל גת
החטופים שגופותיהם חולצו מרצועת עזה. ללא, עיבוד תמונה
ביידן ויועציו היו המומים. ששת החטפים שנרצחו/עיבוד תמונה, ללא

מאחורי הקלעים:

  • בכירים אמריקנים אמרו שאחד הטיעונים המרכזיים שהועלו בפגישה שקיימו ביידן והאריס בחדר המצב של הבית הלבן היא שלאחר שחמאס רצח את חטופים ובהם אזרח אמריקני, ארה"ב לא צריכה לדחוף להצעה שתעניק לארגון הטרור ויתורים נוספים ובמקום זאת להתמקד בהפעלת עוד לחץ נגד חמאס.
  • החשש שהועלה בפגישה בין ביידן ויועציו היה שארצות הברית תלחץ על ישראל לצמצם את היקף כוחות צה"ל הפרוסים בציר פילדלפי לאורך גבול מצרים-עזה או להתגמש בנושאים אחרים, רק כדי לגלות שחמאס לא מסכים לחלקים אחרים של ההסכם, כמו למספר האסירים שישוחררו. פירוש הדבר עשוי להיות שההצעה החדשה תהפוך רק לבסיס למשא ומתן עתידי שיהיה נוח יותר לחמאס, אמר בכיר אמריקני.
  • במהלך הפגישה בחדר המצב של הבית הלבן, הנשיא ביידן עודכן על הכוונה של משרד המשפטים האמריקני לפרסם כתבי אישום נגד מנהיגי חמאס, שמאז הגשתם בחודש פברואר היו סודיים, אמר פקיד אמריקאי בכיר.
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בוועידת המפלגה הדמוקרטית בשיקגו, היום הראשון, 20 באוגוסט 2024. צילום: רויטרס, עיבוד תמונה
עודכן על הכוונה של משרד המשפטים האמריקני לפרסם כתבי אישום נגד מנהיגי חמאס. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן/עיבוד תמונה, צילום: רויטרס

במוקד החדשות:

  • היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר ביום ראשון למשפחות החטופים האמריקנים כי ביידן שוקל להציג השבוע הצעה מעודכנת וסופית לעסקת שחרור חטופים והפסקת האש ויבקש מישראל ומחמאס להגיב.
  • אבל בימים האחרונים נראה שהבית הלבן פחות מתלהב מהאופציה הזו. יועציו של ביידן עדיין מקיימים שיחות עם קטאר ומצרים על ההצעה המעודכנת, אך בכירים אמריקנים אומרים שהם לא רוצים לנסות ולשער מהו לוח הזמנים להצגתה.
  • "הטקסט מוכן למעט שתי פסקאות והנספחים של חילופי האסירים והחטופים ושתי מפות של פריסת צה"ל בעזה בשלב הראשון של העסקה", אמר בכיר אמריקני.
  • "כולנו מרגישים את הדחיפות אבל מה שקרה בסוף השבוע האחרון שינה את השיח על העסקה. אבל אנחנו כן רוצים לנסות ולהציג משהו", אמר הבכיר האמריקני.
היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן 7 בדצמבר 2021. רויטרס
אמר למשפחות חטופים כי ביידן שוקל להציג השבוע הצעה מעודכנת לעסקת שחרור חטופים. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן/רויטרס

תמונת המצב:

  • בכיר אמריקני אמר ששתי נקודות המחלוקת העיקריות הן סוגיית השליטה בציר פילדלפי לאורך גבול מצרים-עזה והמספר והשמות של האסירים הפלסטינים שחמאס רוצה שישוחררו בשלב הראשון של העסקה.
  • הבכיר האמריקני אמר כי בעוד שהמיקוד בשבועות האחרונים היה בציר פילדלפי, סוגיית האסירים שחמאס רוצה שישוחררו מתגלה כקשה לא פחות לפתרון.
  • בכירים אמריקנים וישראלים אמרו כי במהלך המשא ומתן בדוחא בשבוע שעבר חמאס נסוג מעמדותיו הקודמות ודרש להגדיל את מספר האסירים שישוחררו. רבים מהאסירים מרצים מאסרי עולם בבתי הכלא בישראל בגין רצח ישראלים.
  • בסבבים קודמים של המו"מ הייתה הבנה שבשלב הראשון של העסקה ישוחררו 150 אסירים פלסטינים המרצים מאסרי עולם. 30 תמורת כל אחת מחמש התצפיתניות שנמצאות בשבי. כעת דורש חמאס מספר גבוה יותר של אסירי עולם.
  • "היה לנו תהליך מאוד מתסכל סביב זה בדוחא בשבוע שעבר. חמאס הציג דרישות שהיו שונות ממה שסוכם בעבר", אמר בכיר אמריקני.
ציר פילדלפי ועבודות הנדסיות על הציר, 3 בספטמבר 2024. ללא, TPS
אחת מנקודות המחלוקת העיקריות. ציר פילדלפי/TPS, ללא

למה לשם לב:

  • בכירים אמריקנים אומרים שהם עדיין מנסים למצוא פתרון לסוגיית ציר פילדלפי שיהיה מקובל עבור שני הצדדים.
  • בטיוטת העסקה נכתב כי בשלב הראשון של ההסכם כוחות צה"ל צריכים להתפרס מחדש מחוץ להאזורים המאוכלסים בצפיפות ברצועת עזה. הבכיר האמריקני אמר שהוויכוח הוא אילו אזורים בציר פילדלפי נחשבים למאוכלסים בצפיפות.
  • הבכיר האמריקני אמר כי ארה"ב חושבת שהמפה שישראל הציגה עולה בקנה אחד עם עקרונות ההסכם מכיוון שהיא כללה הפחתה משמעותית במספר החיילים ופריסה מחוץ לאזורים מאוכלסים בצפיפות.
  • עם זאת, הבכיר האמריקני אמר כי ישראל יכולה לבצע "התאמות" נוספות של היערכות צה"ל באזור על מנת לאפשר להגיע לעסקה.
  • "ציר פילדלפי הפך לנושא פוליטי... ראיתי שכמה מהשרים הישראלים טענו שהעסקה מסכנת את ביטחון ישראל. זה לא נכון. אי קבלת העסקה היא סכנה גדולה יותר לביטחון ישראל מאשר קבלה העסקה - כולל בכל הנוגע לציר פילדלפי", אמר הבכיר האמריקני.

כן, אבל:

  • בכירים אמריקאים אומרים שהם חושבים שגם אם נושא מסדרון פילדלפי ייפתר איכשהו, זה לא יהיה סוף פסוק וחמאס עדיין יתעקש לשחרר אסירים נוספים, מעבר לאלה שלגביהם יש הסכמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully