וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות חשש מחקירת מצ"ח: חיילים בשומרון לא יורים בפלסטינים שחודרים לישראל

עודכן לאחרונה: 5.9.2024 / 11:04

למרות שהוראות הפתיחה באש מתירות להם, מילואימיניקים שמשרתים מול קו התפר בחריש מספרים כי הם מפחדים לירות בשב"חים. במקרה שלא ידייקו בירי, עשויה להיפתח נגדם חקירה והם לא רוצים "להסתבך". החיילים מותחים ביקורת על ההתנהלות: "במקום לתת לשב"חים עונש הם מקבלים פרס"

שר הביטחון גלנט בקו התפר, סמוך לטול כרם/אריאל חרמוני, משרד הביטחון

חיילי מילואים בצפון השומרון שמשרתים מול קו התפר במרחב חריש, מספרים כי הם חוששים מאוד לירות בפלסטינים שחוצים את הגדר - למרות שהוראות הפתיחה באש מתירות להם. זאת, על רקע הפחד מפתיחה בחקירת מצ"ח.

פרצות בגדר הפרדה באזור השרון. ערן אבידור, אתר רשמי
פוחדים מפתיחה בחקירת משטרה צבאית חוקרת. פרצות בגדר הפרדה באזור השרון/אתר רשמי, ערן אבידור

חיילים חוששים

לדברי החיילים, אם השוהה הבלתי חוקי עובר את החומה או את הגדר בטווח של 50 מטרים יש אישור לבצע נוהל מעצר חשוד. אם השב"ח לא עצר, יש אפשרות לירות בו מגובה הברכיים ומטה. אך בפועל אף חייל לא מבצע ירי כי הם חוששים לפספס ולא לדייק. לדבריהם, במקרה כזה עשויה להיפתח חקירת מצ"ח נגדם והם לא רוצים "להסתבך".

את ההחלטה להתיר שינוי בהוראות הפתיחה באש כדי למנוע מעבר שב"חים קידם מפקד פיקוד המרכז האלוף יהודה פוקס. זאת, כדי לעצור חדירות של עשרות אלפי פלסטינים מדי שבוע כשמרבית הגדר היתה פרוצה והרוסה. את השינוי בהוראות אישר מחדש מפקד פיקוד מרכז הנוכחי האלוף אבי בלוט. במקביל, מתקיים מאמץ גדול מאוד לסגור את קו התפר הפרוץ בחומה וגדר חכמה, אך למרות הפעילות ההנדסית חודרים מדי יום לפחות מאות שב"חים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חציה של שב"חים על גדר ההפרדה מעל קו התפר באזור טול-כרם. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
למרות הפעילות ההנדסית חודרים מדי יום לפחות מאות שב"חים. מעצר באזור טול-כרם/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ענישה מגוחכת

לדברי חיילי המילואים הוחלט שכצעד ענישתי מעכבים אותם לפחות למשך שש שעות, מעבירים אותם לאחר מכן לש.ג ומשחררים אותם לכיוון השטח הפלסטיני. חלק מהחיילים מותחים ביקורת על ההתנהלות והגדירו את ההתנהלות כפרס, כשברקע קיים חשש גדול מאוד שדרך קו התפר על צירי השב"חים שמחפשים עבודה בישראל יגיעו מחבלים לבצע פיגועים. "במקום לתת לשב"חים עונש הם מקבלים פרס", אמר אחד הגורמים המצויים בפרטי התופעה.

תגובת דובר צה"ל: "ככלל, אירועי ירי מתוחקרים במישור הפיקודי, לשם למידה והפקת לקחים. אם מתקבלת תלונה או שמתעורר חשד לעבירה פלילית, נבחן הצורך בחקירת מצ"ח, בהתאם לנסיבות העניין.
במקרים המתאימים מתקבלת ההחלטה, בין השאר, גם בשים לב לממצאי התחקיר המבצעי. אשר למקרי מוות כתוצאה מירי צה"ל, לא תיפתח חקירה במקרה של אירוע לחימתי או כשנסיבות העניין על פניהן מלמדות כי אין חשד סביר לעבירה. במקרים אלה, ייערך תחילה תחקיר מבצעי, שיועבר לבחינת הפרקליטות הצבאית. מדיניות החקירות אושרה על ידי בית המשפט העליון, והיא מיושמת בתקופת מלחמת חרבות ברזל תוך התאמה למציאות הביטחונית באיו"ש"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully