וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ ואיזנקוט משיבים לנתניהו: "הוא החליט משיקולים אישיים ופוליטיים לא לממש עסקה"

עודכן לאחרונה: 3.9.2024 / 22:00

בנאום שנשא, השיב גנץ לדבריו של נתניהו אמש באשר למו"מ המתנהל על עסקת חטופים. "הוא מעכב עסקאות סדרתי, יש להחזיר את החטופים גם במחיר כבד מאוד", טען. איזנקוט: הדוגמאות ההיסטוריות שנתן - פשוט לא נכונות

במסיבת עיתונאים: נתניהו הציג את הטיעונים לשמירה על ציר פילדלפי/לע"מ

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, ושותפו ח"כ גדי אייזנקוט מסרו הערב (שלישי) הצהרה לתקשורת בה השיבו לטענותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש בנאומו באשר למו"מ המתנהל על עסקת חטופים.

"התייצבנו כאן כדי לשים סוף למחול השקרים וההפחדות", אמר גנץ בפתח דבריו. "כולנו מבינים שאין לנו ברירה ושאנו חייבים לנצח. אני יודע שיש ויכוח קשה בציבור הישראלי על הדרך לעשות זאת, ואני גם יודע שכל אזרחי ישראל רוצים להשיב את החטופים. זה הקוד הישראלי. רצח החטופים בדם קר מחייב שחמאס ישלם מחיר כבד.

אתמול, ראש הממשלה הציג טיעונים, אבל הוא לא הישיר מבט לציבור ואמר את האמת: שהוא לא יביא את החטופים בחיים. שהוא לא יגן באמת על הסוגר הדרומי. שהוא לא ישיב את תושבי הצפון לבתיהם. שהוא לא ימנע מאיראן נשק גרעיני", אמר. "אותי זה לא הפתיע - במשך התקופה שישבנו בקבינט המלחמה, נתניהו עיכב את היכולת להתקדם לעסקאות החטופים באופן סדרתי".

גנץ בהצהרה נגדית. קונטקט, אתר רשמי
"נתניהו עיכב את היכולת להתקדם לעסקה באופן סדרתי". גנץ/אתר רשמי, קונטקט

"נתניהו מתעסק בשרידות פוליטית", טען גנץ. "אנחנו עומדים כאן מולכם כדי להגיד את האמת שלנו: צריך להחזיר את החטופים גם במחיר כבד מאוד, לסגור את עזה מדרום כדי שלעולם לא יחזור השבעה באוקטובר, לחזור לציר פילדלפי כשנידרש, להעביר את המערכה צפונה, לייצר בריתות אזוריות מול איראן, ולבלום את הדהירה שלה לגרעין.

השליטה בציר פילדלפי חשובה נגד הברחות והתעצמות. אבל נתניהו יודע שמגדלי תצפית לבדם הם מטווח ברווזים ללוחמינו ולא בולמים מנהרות. נתניהו יודע שיש תוכנית שקידמה מערכת הביטחון לחסימה תת קרקעית של המנהרות שהיא הפתרון האמיתי לציר, כולל מעורבות ישראלית - אבל נתניהו לא מקדם אותה. הסיפור הוא לא פילדלפי - אלא היעדר קבלת הכרעות אסטרטגיות באמת.

כמו שנכנסנו לעזה לתמרון כשהוא היסס, כמו שהלכנו על המתווה להשבת החטופים שהוא ניסה למסמס, כמו שחזרנו להילחם כשצריך היה לאחר המתווה הקודם. בדיוק כך - נחזור לפילדלפי אם וכאשר נידרש. אם הוא לא מספיק חזק לעמוד בלחץ הבינלאומי - שיניח את המפתחות, וילך הביתה".

בתשובה לשאלה האם הוא מתחרט על יציאתו מהממשלה, השיב גנץ: "היינו שם חודשים רבים, ניסינו להשפיע ללא הואיל ונוצר מצב פרדוקסלי שזה לא משנה אם אתה בפנים או בחוץ כי נתניהו פועל אך ורק לפי השיקולים שלו. האם אני שמח מהימצאותנו מחוץ לממשלה ברמה הרגשית לאומית? לא. אני לא שמח כי אני רגיל להיות במקום בו יש בעיה. אם ייווצר מצב שיש בו תסריט - יש לגדי ולי נקודת מבחן אחת, והיא מה נכון למדינת ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית
איזנקוט בהצהרה נגדית. קונטקט, אתר רשמי
"אם לא נשיב את החטופים, יהיה זה אות קין על המצח של ההנהגה הישראלית". איזנקוט/אתר רשמי, קונטקט

"מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל לא יקום ולא יפול על פילדלפי"

אחריו, עלה גם ח"כ איזנקוט לנאום. "האיום המרכזי, שהיה הדת השניה של נתניהו, נשכח מלב. האיום האיראני עליו הצהיר בכנסת כמטרת העל", אמר. "מדינת ישראל נמצאת בנקודת השפל החמירה ביותר מאז כינונה - טרם השגנו אף אחת ממטרות המלחמה שהוגדרו", הוסיף איזנקוט בפתח דבריו.

"אחרי המחדל, השבת החטופים הייתה משימה בקדימות עליונה. לוחמים עזי נפש שילמו בחייהם כדי להשיב חטופים לארץ", אמר איזנקוט, והוסיף: "משיקולים אישיים ופוליטיים נתניהו החליט לא לממש את המתווה שהוא חתם עליו. עסקת החטופים היא חובה מוסרית אבל גם צורך אסטרטגי שישפיע לדורות קדימה".

עוד התייחס לטענות נתניהו באשר לציר פילדלפי, והבהיר: "מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל לא יקום ולא יפול על פילדלפי, ומערכת הביטחון תדע לתת לזה פתרון, כי אם לא - זה יהיה גזר דין מוות. הניצחון עובר דרך עסקת חטופים. אם לא נעשה את זה זה יהיה אות קין על המצח של ההנהגה הישראלית שנהגה בתרבות עדר במקום לגלות אומץ לב".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים 2 בספטמבר 2024. צילום: חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
"אם הוא לא עומד בלחץ - שיניח את המפתחות וילך הביתה". נתניהו/עיבוד תמונה, צילום: חיים גולדברג/פלאש 90

בתגובה לדבריו של גנץ, נמסר מלשכת ראש הממשלה: "המציאות מדברת בעד עצמה. מאז שגנץ ומפלגתו פרשו מהממשלה, ישראל חיסלה את רמטכ"ל חמאס ואת רמטכ"ל חיזבאללה, תקפה את החות'ים, כבשה את ציר פילדלפי - צינור ההתחמשות של החמאס - וביצעה התקפת מנע נגד חיזבאללה שסיכלה את תכניתו הזדונית והשמידה אלפי רקטות שכוונו לגליל. מי שלא תורם לניצחון ולהשבת חטופינו, מוטב שלא יפריע".

בהמשך, גם במחנה הממלכתי השיבו לתגובת רה"מ: "ציר פילדלפי ומעבר רפיח נכבשו בזמן שגנץ ואיזנקוט היו בממשלה ובדחיפתם, בניגוד לנתניהו שרצה להתעסק עם ארבעה גדודים שספק אם היו קיימים. מאז שגנץ ואיזנקוט עזבו חזר טרור מכוניות התופת, נרצחו 12 ילדים במג'דל שמס, ירד דירוג האשראי של ישראל וחטופינו נרצחים בשבי. מי שלא יכול במשך שנה להחזיר את חטופינו ואת תושבי הצפון הבוער, עדיף שיניח את המפתחות על השולחן ויתן לאחרים לעשות את העבודה".

אמש, קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים בירושלים, על רקע השמועות לגבי תוכניות נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להצעת עסקת חטופים. מסיבת העיתונאים של נתניהו התקיימה בשעה שאלפי מפגינים יצאו לרחובות, זה היום השני ברציפות בדרישה לעסקה לשחרור חטופים.

בפתח דבריו אמר נתניהו כי "אנחנו במלחמה קיומית מול ציר הרשע של איראן. התנאי הראשון לניצחון במלחמה זו אחדות בתוכנו להיות מלוכדים מול אויב אכזר שרוצה להשמיד את כולנו", הוסיף נתניהו. "יהודים ולא יהודים. גילינו את זה לאורך כל המלחמה. לא רק ב-9 באוקטובר (התכוון ל-7 באוקטובר. ש.ה) וגילינו את זה בהוצאה להורג של 6 מחטופינו".

עוד הוסיף נתניהו: "ביממה האחרונה שוחחתי עם כמה מהמשפחות שלהם, ותוך כדי שיחה אני מסתכל על התמונות של הנשמות הטהורות הללו והלב נשבר לרסיסים. אתה רואה את האור הקורן מהם, וכל האור הזה נגדע על ידי יד אכזרית של מפלצות. אמרתי למשפחות ואני חוזר ואומר אני מבקש את סליחתכם שלא הצלחנו להביא אותם בחיים. ישראל לא תעבור לסדר היום על הטבח הזה, חמאס ישלם על זה מחיר כבד מאוד".

באשר להתעקשות על הישארות כוחות צה"ל בציר פילדפי, הסביר נתניהו: "מדובר בצינור בחמצן של חמאס. זה הגבול בין רצועת עזה למצרים, מהרגע שיצאנו משם לא נשאר שום מחסום בפני החדרה מסיבית של נשק ואמל"ח, ומכונות לחפירת מנהרות. הכל בחסות איראן ובהכוונת איראן".

בהמשך הוסיף: "שואלים אותי אם זה היה כל כך רע למה לא כבשתם את זה? והתשובה היא שהיא שכל הזמן ניסינו, גם דרך שלטון מובארק, מורסי. נלחמנו בשורה של מלחמות. עמוד ענן שומר חומות, והדבר הזה הביא לחיסול של הרבה בכירים אבל לא הייתה לגיטימציה בינלאומית ולאומית לכך. אחרי ששרון הכריז על ההתנתקות, אני אמרתי שהתנאי שלי שליטה ביטחונית על כל הכניסות והיציאות. כשהגשתי לשרון מכתב התפטרות דרשתי כמינימום שמירה על ציר פילדלפי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully