וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס לשכת עורכי הדין: היועמ"שית נעדרה, רוטמן התקבל בבוז

עודכן לאחרונה: 3.9.2024 / 18:23

משרד המשפטים אישר כי הפצ"רית נעדרה מהכנס מסיבות ביטחוניות, אך מנגד טען כי נוכחותה של בהרב מיארה לא תוכננה מלכתחילה בכנס שנערך היום. הרצוג פנה לראשי הרשות השופטת: "אתם לא חסינים מביקורת". אנגלמן תקף: "ההנהגה לא נושאת באחריות - והציבור לא מקבל תשובות"

הנשיא הרצוג נגד חידוש המהפכה המשפטית:"זה מה שהחברה הישראלית והמשפחות השכולות צריכות עכשיו"?/לשכת עורכי הדין

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה והפרקליטה הצבאית יפעת תומר ירושלמי נעדרו מכנס לשכת עורכי הדין מסיבות ביטחוניות - כך נודע היום (שלישי) לוואלה. משרד המשפטים אישר כי תומר ירושלמי אכן נעדרה מסיבות ביטחוניות, אך מנגד טען כי נוכחותה של בהרב מיארה לא תוכננה מלכתחילה.

בכנס, שנערך בתל אביב, נאם הנשיא יצחק הרצוג, שפנה לראשי הרשות השופטת וההנהגה המדינית בקריאה לערוך פשרה. "מערכת המשפט אינה חסינה מביקורת, לא כל פשרה היא הרת אסון", הוא הצהיר. "אני מזהה את הדי הדחק המסוכנים באויר ואני מסביר כאן מפניהם. ואני שואל בכנות זה מה שהחברה הישראלית צריכה עכשיו? זה מה שצריכות המשפחות השכולות? משפחות החטופים? משפחות החיילים? אני מזהיר כאן ועכשיו לא למהלכים שיקטבו אותנו. אסור לקבל החלטות הרות גורל בנוגע לערכי הליבה של המדינה ללא הסכמה".

גלי בהרב מיארה היועצת המשפטית לממשלה, אירוע הפרידה של המשטרה מהמפכ"ל שבתאי, 14 ביולי 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
גלי בהרב מיארה היועצת המשפטית לממשלה, אירוע הפרידה של המשטרה מהמפכ"ל שבתאי, 14 ביולי 2024/פלאש 90, חיים גולדברג
נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא בירושלים

23 ביוני 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא בירושלים 23 ביוני 2024/פלאש 90, חיים גולדברג

"אמרתי בעבר כל מערכת שלטוניות ובודאי מערכת המשפט אינה חסינה מביקורת. אבל כל שינוי צריך לעשות מתוך כבוד מתוך הבנה שמערכת משפט עצמאית ובלתי תלויה היא חלק מתוך חיינו. ההבנה שבית המשפט הוא ביתנו שלנו והאבנים שנזרקות עליו פוגעות בכולנו. אני אומר לכל המעורבים בועדה לבחירת שופטים, תשבו תדברו", אמר הרצוג.

לאחר הרצוג, עלה לבמה ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן. "במהלך מרבית השנה האחרונה התקיים במסגרת הוועדה דיאלוג תכליתי וקונסטרוקטיבי, שבעקבותיו בחרה הוועדה לבחירת שופטים בלא פחות מ-162 נושאי משרה שיפוטית לערכאות השונות ברחבי הארץ, ובנוסף להם מונו 16 נושאי משרה שיפוטית לכהונה בפועל. מדובר בתוספת מבורכת לשורותיה של מערכת בתי המשפט, שאותה עלה בידינו לקדם חרף חילוקי דעות שהתעוררו מעת לעת".

"​אולם, אין זה סוד כי הסיבה שאני עומד לפניכם כאן היום, בתפקידי כממלא מקום הנשיא, היא היעדר מינוי של נשיא קבוע. את עמדתי בנושא זה הבעתי לא אחת, ובשל היות העניין תלוי ועומד בבית המשפט העליון לא ארחיב בדברים. בעיות דומות מתעוררות בבתי המשפט במחוז ירושלים ובבית הדין הארצי לעבודה".

הוא המשיך: "​אין בכוונתי להרחיב על הנעשה בדיוני הוועדה, שכן הדבר מנוגד לכללי השפיטה. אך חשוב להדגיש כי יש בישראל אנשי ונשות מקצוע רבים שמתאימים מאוד לכהן כשופטים במדינת ישראל. לצד זאת, לבית המשפט העליון ראוי שימונו המשפטנים המנוסים, המקצועיים והמצוינים ביותר. משפטנים שישקפו את כל גווניה של החברה הישראלית. זאת, מתוך מטרה אחת ברורה: לקדם את טובת הציבור הישראלי בכללותו. בהתאם להוראות הדין, מינוי שופט לבית המשפט העליון דורש הסכמה רחבה בין חברי הוועדה, בדמות רוב של 7 מתוך 9 חברים. מתוך ההבנה הזו, אנו ברשות השופטת נכונים תמיד לקיים שיח תכליתי שיביא למינויַם של שופטים מקצועיים וטובים לבית המשפט העליון".

"כך גם לגבי סוגיות אחרות שתלויות באישורו ובהסכמתו של שר המשפטים, ושלצערי אינן מקודמות מזה חודשים ארוכים, לרבות מינוי סגני נשיאים ורשמים לערכאות שונות. עיכובן של סוגיות אלו נובע, בין היתר, מכך שמאז חודש יוני האחרון, חדל שר המשפטים מלקיים את פגישות העבודה השוטפות בינינו. גם בהיבטים אלה, פגיעה בתפקודה התקין של הרשות השופטת כמוה כפגיעה בציבור כולו".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בועידת המשפט ה-13 של לשכת עורכי הדין, 3 בספטמבר 2024. לשכת עורכי הדין, צילום מסך
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בועידת המשפט ה-13 של לשכת עורכי הדין, 3 בספטמבר 2024/צילום מסך, לשכת עורכי הדין

לאחריו, נאם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. "בימים אלו משרד מבקר המדינה משלים דו"ח על רישוי מסיבת הנובה. אני אחראי ואין בחינה חיצונית של כשלים. ונכון להיום מה שמפריד בינינו לבין הגשת הדוח הם שלושה גורמים בצה"ל שלא נפגשים איתנו".

"תוכנית הביקורת נבנתה בהתאם להימשכות המלחמה. האם היא נוגעת גם בצה"ל בשב"כ וברעות הביטחון? כן רבותיי במדינה דמוקרטית כולם כפופים לביקורת. אני קורא לראש הממשלה, הרמטכ"ל והיועמ"שית - אל תתמקדו בהדיפת ביקורת המדינה אלא בתיקון הליקויים ויפה שעה אחת קודם".

"ביקשנו מהשב"כ לקבל את התחקיר של שיחרור מנהל בית החולים שיפא - עד היום לא קיבלתי את התחקיר, זה לא מקובל".

"בישראל, נכון לשנת 2024, אין נשיאה באחריות לא בדרג המדיני ולא בדרג הצבאי. אין ביקורת שנערכת ללא הפרעה והציבור לא מקבל תשובות לאסון שחווה. לא היה מבין נבחרי הציבור ומערכת הביטחון ולו אחד שעמד בסטנדרט הראוי העומד בערך הנשיאה באחריות".

זמן קצר לאחר נאום המבקר, בצה"ל מיהרו להגיב. דובר צה"ל מסר כי הצבא "מכבד את מוסד המבקר ופועל לאפשר כל ביקורת, וזאת בלי לפגוע במאמץ המלחמתי ובקשב הפיקודי, בדיוק כפי שקבע בג"ץ.
בתשובת צה"ל לבג"ץ עמדנו על כך ⁠שקיומה של ביקורת במתווה המבוקש על-ידי המבקר, בעיצומה של מלחמה קשה במספר חזיתות, תפגע פגיעה ממשית ומוחשית בתפקודם של גופי הביטחון. צה"ל אף הציע להתחיל את הביקורת באופן מידי במספר נושאים, בכפוף להתפתחויות הבטחוניות, אך מבקר המדינה דחה הצעה זו".

מהומה פרצה כשחבר הכנסת שמחה רוטמן ביקש לדבר והופרע ע"י הקהל. בהמשך המנחה אילה חסון ניסתה להסות את הקהל ואז פרצה מהומה בקהל. חלק מהקהל צעק לעבר רוטמן שהוא מסכן את הדמוקרטיה. בהמשך ראש הלשכה עלה לנסות להרגיע את הרוחות - אך גם זה לא הועיל.

ח"כ עו"ד אפרת רייטן תקפה את רוטמן: "דמוקרטיה זה לא רק 64, דמוקרטיה זה גם חופש הביטוי, מחאות, לבקר את השלטון. מהרגע שנכנסתם לשלטון באתם עם תכנית סדורה לפרק ולגמור את שומרי הסף, את הפרקליטות, את המשטרה. טירוף מערכות מה שקורה בגללכם במדינת ישראל. למנות שומרי סף ושופטים מטעם כדי לשרת את הממשלה בלבד ולשמר את כוחה זו דיקטטורה. זו לא רק קריסתה של הדמוקרטיה אלא קריסתה של מדינת ישראל כולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully