וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי הצפון על פתיחת שנת הלימודים רחוק מהבתים: "יצרנו מציאות חדשה למציאת פתרונות מיידיים"

עודכן לאחרונה: 1.9.2024 / 15:20

בזכות שיתוף פעולה מעורר השראה בין ראשי הרשויות בצפון, התאפשרה היערכות חסרת תקדים שבעזרתה אלפי תלמידים תושבי הצפון פתחו את שנת הלימודים רחוק מהבתים. משה דוידוביץ', יו"ר פורום קו העימות: "אנחנו כרגע בנקודת זמן היסטורית שבה כלום לא מובן מאליו"

מפוני הצפון פותחים את שנת הלימודים תשפ"ה/יואב איתיאל, אלי אשכנזי

"זה האחד בספטמבר הכי לא שגרתי והכי קשה שחווינו עד היום כמדינה, כמועצה, כקהילה", אמר הבוקר (ראשון) משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, שפתח את שנת הלימודים יחד עם שר הבטחון יואב גלנט, מפקד פיקוד צפון אלוף אורי גורדין ומנהלת משרד החינוך מחוז צפון ד"ר אורנה שמחון בביה"ס רגבה.

"זהו יום שאמור להיות יום חג, אך בצל עצב שאין לו מילים", אמר דוידוביץ', "אני עומד כאן הבוקר ומבין היטב שאנחנו כרגע בנקודת זמן היסטורית שבה כלום לא מובן מאליו". כמו ראשי מועצה אחרים בצפון, גם דוידוביץ' עשה עם הגורמים השונים לילות כימים כדי בכל זאת לפתוח את השנה, כאילו באופן נורמלי, לכאילו שגרה. "יצרנו מציאות חדשה למציאת פתרונות מיידיים", שיתף.

גבי נעמן ראש מועצת שלומי,מפוני שלומי, בי"ס ״הרב מימון״ במתחם ״שובו״ עכו, 1בספטמבר 2024. יואב איתיאל
גבי נעמן ראש מועצת שלומי,מפוני שלומי, בי"ס ״הרב מימון״ במתחם ״שובו״ עכו, 1בספטמבר 2024/יואב איתיאל

כך גם במועצה המקומית השכנה שלומי, שבמהלך חודשיים-שלושה הכשירה בעכו ובקריית חיים 29 כיתות עם 16 מרחבים מוגנים תקניים, מבני שירותים תקניים, תשתיות חשמל, מים, ביוב ועוד. מבצע חסר תקדים בעלות של כ-15 מיליון ש"ח.

מ-9,000 תושבי שלומי מתגוררים היום רק כאלף בישוב עצמו, לאחר ששבו אליו למרות ההוראה לפנותו. השאר מפוזרים בעשרות ישובים, בהם כ-7,000 גרים מנהריה עד חיפה, והשאר בירושלים, בטבריה ובכלל ברחבי המדינה. מתוך סך התושבים, 2,200 ילדים שהם תלמידים, רק 28 מהם מתגוררים בישוב המפונה. מערך ההסעות שנדרש כדי להסיע את ילדי שלומי לבתי הספר שהוקמו עבורם הינו פי 10 (!) בהיקפו מימי שיגרה.

שיתוף פעולה אזורי בין ראשי הרשויות אפשר את ההיערכות חסרת התקדים. הפוליטיקה והמחלוקות הונחו בצד. ראש המועצה האזורית מטה, משה דוידוביץ', התגייס לסייע עם מערך האוטובוסים שלו. ראש העיר נהריה, אל"מ (מיל') רונן מרלי, העמיד מבנים לטובת גני ילדים ומעונות יום של שלומי לכ-120 ילדים ופעוטות. עמיחי בן שלוש, ראש העיר עכו, הוביל להקמת שלושה בתי ספר בעירו עבור כ-300 ילדי מפונים, והכל ב-60 ימים בלבד.

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
מפוני שלומי, בי"ס ״הרב מימון״ במתחם ״שובו״ עכו, 1בספטמבר 2024. יואב איתיאל
תלמידי הצפון המפונים עם פתיחת שנת הלימודים/יואב איתיאל

מיכל (40) ואבנר (43) ממושב בצת, שאחרי תקופת "גלות" בטבריה שבו לקראת שנת הלימודים להתגורר במושב, הם הורים לחמישה ילדים. שלושה מהם ילמדו בבית הספר "שובו", שניים מהם, תאומים, החלו את כיתה א' - ראם ובארי. "קשה לקרוא ליום כזה יום שמח. לא חשבנו שזו תהיה הקונסטלציה ליום הראשון בבית ספר", אמרה מיכל, "אבל יאמר לזכותם של כל המעורבים, כולל המנהלת שמרית וראש המועצה, שהם עשו הכול ליצירת מסגרת אחת שתאחד ותגבש אותנו ככל הניתן עד שנוכל לשוב לבית הספר הרב מימון בשלומי".

ראש מועצת שלומי גבי נעמן, יחד מנהלת המחוז שמחון סקרו הבוקר את מתחם בית הספר שובו בעכו שהוכשר עבור ילדי המפונים, גם הוא לא יכול היה לומר כמה זמן הוא מעריך יעבור עוד עד שישובו לבית הספר האורגניים שלהם בישוב. ברור שמדובר בפתרון שהינו משהו שכבר לא ממש זמני, אבל בוודאי שאינו קבוע. נעמן חזר והדגיש כי ההצלחה נמדדת בכך שיותר ממחצית ההורים שלחו את ילדיהם למוסדות החינוך שהוכשרו עבור המפונים. זה גם אומר שכמחצית לא שלחו ובשורה התחתונה את התוצאה של המהלך הזה, אשר חלק מההורים מכנים "ניסוי", ניתן יהיה למדוד ולנתח רק בעוד שנים.

מפוני שלומי, בי"ס ״הרב מימון״ במתחם ״שובו״ עכו, 1בספטמבר 2024. יואב איתיאל
מיכל ואבנר ממושב בצת עם התאומים ראם ובארי שהחלו כיתה א׳ בביה״ס המאולתר ״שובו״ בעכו/יואב איתיאל

בבית ספר מצפור כנרת בקרית חינוך כנרת בטבריה לומדים 180 ילדים שנעקרו מבתיהם בכיתות א' עד ו'. רובם מק"ש, בודדים מקיבוצי המועצה האזורית הגליל העליון ושניים משלומי. רובם גרים בטבריה וחלקם בסובב טבריה.

המנהלת היא איריס אלפסי מיסוד המעלה. בשנה שעברה התחילה שנה ראשונה כמנהלת בי"ס קורצ'אק בק"ש. מהר מאד שנת הלימודים נעצרה וכולם עזבו את העיר. עם הקמת קריית החינוך בטבריה החלה לנהל את ביה"ס המאולתר. "היום הזה מרגש", אמרה עם פתיחת שנת הלימודים, וציינה שגם מרבית המורים מפונים ומגיעים בהסעות, וגם להם זה יום מורכב מכיוון שהם גם דואגים לילדים שלהם. היא ממשיכה ללוות גם את המורים והתלמידים מבית הספר שניהלה בק"ש, ואשר פונו למקומות אחרים ברחבי הארץ.

בי"ס יסודי מצפור כנרת (בתוך קרית חינוך כנרת. יש גם חטיבה עליונה במתחם). אלי אשכנזי
בי"ס יסודי מצפור כנרת (בתוך קרית חינוך כנרת. יש גם חטיבה עליונה במתחם)/אלי אשכנזי
ראש מועצת שלומי גבי נעמן עם מפוני שלומי, בי"ס ״הרב מימון״ במתחם ״שובו״ עכו, 1בספטמבר 2024. יואב איתיאל
תלמידי הצפון המפונים עם פתיחת שנת הלימודים/יואב איתיאל

שלומי לחמני, אבא למשפחת עקורים מק"ש אמר: "יש חוסר ודאות לגבי העתיד. הייתה בהתחלה ציפייה שתוך חודש נחזור לבתים אבל הכול מתעכב מכל מיני שיקולים. אנחנו רוצים כבר לחזור הביתה אבל בתנאים נורמליים".

מימין עידו (י'), שלומי האבא ואבישג (ה') לחמני. מפונים מק"ש. קרית חינוך כנרת (בי"ס בטבריה למפונים). אלי אשכנזי
מימין עידו (י'), שלומי האבא ואבישג (ה') לחמני. מפונים מק"ש. קרית חינוך כנרת (בי"ס בטבריה למפונים)/אלי אשכנזי

אלרואי, בנו השני של סימון בן שמעון מק"ש, עלה יום לכיתה א'. "התרגשות גדולה", אמר האב, שמפרוץ המלחמה מפונה עם משפחתו בטבריה "לצערי אנחנו מתחילים את שנת הלימודים בטבריה ולא בק"ש. מאמין שכבר כל השנה תהיה פה. יש שמחה והתרגשות, אמנם קשה אבל שמחים. הילד מכיר חלק מילדי הכיתה וגם המורה מק"ש. הצלחנו לשמור על סוג של המשכיות".

חי אבוחצירא ובנותיו התאומות שיר ועדי, מפונים מהגושרים. אלי אשכנזי
חי אבוחצירא ובנותיו התאומות שיר ועדי, מפונים מהגושרים/אלי אשכנזי

גם הילד אלרואי זרח מטבריה גם כן עלה לכיתה א'. אלרואי, בן בכור לאביו ברק, ונכדם של מזל ואלי, שליוו אותו ביום הראשון ללימודים. הסבתא מזל: "לא היה ספק שנהיה פה ונלווה את אלרואי. אני תמיד באה ליום ראשון של נכדים שעולים לכתה א'. יום מרגש. נכון שבגלל המציאות באו הרבה פחות סבים וסבתות מאשר בדרך כלל". הסבא אלי: "אני מודה על מה שהקימו פה, זה משמח. יש מפונים שלהם אין בקרבת מקום בי"ס חדש כמו שהקימו בטבריה. לשמחתי גם מצליחים פה לשמור על המסגרת שהיתה לילדים בק"ש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully