וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות בין גלנט ונתניהו בקבינט: רה"מ יכול להעלות הכל להצבעה, גם להוציא את החטופים להורג

עודכן לאחרונה: 30.8.2024 / 19:59

בכירים שמעורים בתכני הדיון סיפרו לוואלה על חילופי צעקות בין שר הביטחון וראש הממשלה, לאחר שנתניהו העלה להצבעה באופן לא מתוכנן את סוגיית ההישארות בציר פילדלפי במסגרת עסקת חטופים. גלנט התנגד למהלך, ואמר שהוא יהווה סנדול של המשא ומתן

בווידאו:ראש הממשלה בנימין נתניהו מנהל את אירוע הסרת האיום של חזבאללה בבור בקריה, לצד שר הביטחון יואב גלנט, 25 באוגוסט 2024/איתי קדם, משרד הביטחון

הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני אמש בנושא עסקת החטופים הגיע לכדי חילופי צעקות בין ראש הממשלה נתניהו לבין שר הביטחון יואב גלנט, כך לפי שני בכירים שמעורים בתכני הדיון. בתחילת הישיבה הציג שר הביטחון לשרים סקירה ארוכה ובה טען כי עסקת החטופים היא צומת אסטרטגי עבור ישראל. הוא הדגיש כי אם ישראל לא תלך לעסקה המשמעות היא רחבה הרבה יותר מרק סוגיית החטופים, כיוון שבחירה כזו עלולה להביא למלחמה אזורית.

שני בכירים ישראלים אמרו כי לקראת סוף הדיון, אחרי חצות, ראש הממשלה נתניהו הפתיע את השרים והודיע בצורה לא מתוכננת מראש כי הוא רוצה להביא להצבעה על הישארות כוחות צה"ל בציר פילדלפי. הדברים של נתניהו עוררו סערה בישיבת הקבינט. שר הביטחון גלנט יצא נגד המהלך ואמר לנתניהו לשאר השרים כי כאשר הקבינט מקבל החלטה רשמית כזו הוא "מסנדל" את ישראל במו"מ על עסקת החטופים.

גורם בלשכת ראש הממשלה אמרו כי ראש הממשלה החליט להביא את המפות להצבעה אחרי שגלנט טען בקבינט שנתניהו כפה על הצבא את המפות. "בשלב זה נתניהו דפק על השולחן, לא היה מוכן לקבל את הטענה השקרית הזו, והחליט להביא את זה להחלטת קבינט. ואכן שרי הקבינט הצביע בעד מול גלנט שהיה היחיד שהתנגד ובחר לעשות הצגה שלמה בקבינט ולנסות לחתור תחת הרעיון של ההישארות בציר פילדלפי", אמר גורם בלשכת ראש הממשלה.

בנימין נתניהו ויואב גלנט במסיבת עיתונאים, 11 ביולי 2024. רויטרס
"הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני אמש בנושא עסקת החטופים הגיע לכדי חילופי צעקות בין ראש הממשלה נתניהו לבין שר הביטחון". גלנט ונתניהו/רויטרס

בכיר ישראלי אמר כי אחרי שנתניהו הודיע שהוא מתכוון להעלות את הנושא להצבעה גלנט הגיב ואמר: "לראש הממשלה יש סמכות להעלות כל החלטה להצבעה. גם להוציא את החטופים להורג".

גלנט אמר כי החלטה רשמית על הישארות בציר פילדלפי בעסקת חטופים בעצם מעבירה את ההחלטה על הכיוון שהאסטרטגי של ישראל לידיו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר. גלנט אמר כי אם סינוואר לא ייכנע בנושא ציר פילדלפי המשמעות היא שישראל למעשה ויתרה על אחת ממטרות המלחמה - החזרת החטופים. "הבחירה היא בין ההישארות לציר פילדלפי לבין החזרת החטופים. אי אפשר גם וגם", אמר גלנט בישיבה. "בסוף נגלה שאו שהחטופים ימותו או שניאלץ לחזור בנו מההחלטה הזו".

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
גלנט: "אנו עוסקים בהסרת האיומים ובהכנת כל האפשרויות כי להיות מסוגלים לתקוף בכל מקום". אריאל חרמוני, משרד הביטחון, אתר רשמי
"לא משאירים פצועים בשטח". גלנט בפיקוד צפון/אתר רשמי, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט הסביר היום בשיחות סגורות היום שהתבטא בצורה חריפה כל כך במהלך ישיבת הקבינט אמש, מכיוון שסבר שההחלטה שהתקבלה עלולה לחרוץ את גורלם של עשרות חטופים ישראלים שנמצאים בשבי חמאס.

גלנט הסביר בישיבת הקבינט אתמול שישראל נמצאת בנקודת הכרעה ברורה שבה היא צריכה לבחור בין החטופים לבין התעקשות על סוגיית ציר פילדלפי.

גלנט אמר בישיבת הקבינט ובשיחות סגורות לאחר מכן, שיצא נגד ההתעקשות של נתניהו מכיוון שהנסיגה המדוברת מציר פילדלפי היא לשישה שבועות בלבד, שאחריהם נשמרת לישראל הזכות לשוב ולהילחם בכל מקום ברצועה, כולל בציר בפילדלפי.

"כל חיי חונכתי וחינכתי על האמירה הברורה שלא משאירים פצועים בשטח. מה קרה לנו? אנחנו מדברים על אנשים שנחטפו מהמיטות שלהם", אמר גלנט. "האמירות שלי היו קשות, אך מדובר בדיון שההחלטות המתקבלות בו, קובעות את גורלם של עשרות מאנשינו".

רונן בר,ראש השב"כ, דדי ברנע ראש המוסד, הרצי הלוי הרמטכ"ל, 5 במאי 2024. ראובן קסטרו
"הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש המוסד דדי ברנע הביעו הסתייגות לפני ההצבעה". הלוי, ברנע ובר/ראובן קסטרו

הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש המוסד דדי ברנע הביעו הסתייגות לפני ההצבעה. לפי שני מקורות בקבינט, הלוי אמר בישיבה כי החלטה רשמית כזו תהיה אילוץ מיותר שיערים עוד קשיים על מצב מורכב ממילא בכל הנוגע לחטופים. ברנע הסתייג גם הוא מההצבעה ואמר שהיא מיותרת כרגע כיוון שהמוקד של המו"מ בשלב הזה אינו על ציר פילדלפי אלא על רשימות החטופים והאסירים הפלסטינים שישוחררו בעסקה.

"ביבי הכין לגלנט מארב בקבינט בנוגע לציר פילדלפי. הדיון היה מאוד לא נעים ועלה לטונים גבוהים", אמר גורם שמעורה בפרטי הישיבה.

בלשכת ראש הממשלה טענו כי הרמטכ"ל וראש המוסד לא הסתייגו מההצבעה. דובר צה"ל מסר כי לא יתייחס לנאמר בדיונים סגורים-מסווגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully