וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ ללוין: כנס את הוועדה למינוי שופטים - שתבחר נשיא לעליון

עודכן לאחרונה: 27.8.2024 / 9:56

ההחלטה יממה לאחר שלוין הציע פשרה לפיה ימונה למשך שנה המועמד מטעמו, השופט יוסף אלרון, שנדחתה ע"י מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן. השופטים פרסמו את החלטתם לפני כתיבת פסק דין - בניסיון להימנע מיצירת תקדים שעלול להוביל למשבר חוקתי

יריב לוין מסביר מדוע הוא אוהד דווקא את הפועל תל אביב/מתוך "פוליטיקה ב-90 דקות" של ערוץ הכנסת

בג"ץ הורה על שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים על מנת לבחור נשיא ושני שופטים חדשים לבית המשפט העליון. זאת, יממה לאחר שלוין הציע פשרה לפיה ימונה למשך שנה המועמד מטעמו, השופט יוסף אלרון, שנדחתה ע"י מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן.

השופטים פרסמו את החלטתם לפני כתיבת פסק דין - בניסיון להימנע מיצירת תקדים שעלול להוביל למשבר חוקתי.

"עתה משהובהר כי אין הדבר מסתייע ברור וגלוי כי אין מנוס מפניה למנגנון קבלת ההחלטות בחוק בתי המשפט בעניין הוועדה לבחירת שופטים", כתבו השופטים אלכס שטיין, יעל וילנר ועופר גרוסקופף. "מתוך כבוד לשר הממונה על מערכת המשפט אנו מביעים תקווה כי הוא יפעל בימים הקרובים להוציא לפועל החלטה זו".

בסביבת לוין הגיבו להחלטה: "ההחלטה צפויה, בניגוד עניינים ובחוסר סמכות. הם השופטים של עצמם. למעשה משתלטים על הוועדה לגמרי, מסרבים לקבל כל מי שלא משלהם ורק מוכיחים כמה הרפורמה צודקת".

שר המשפטים יריב לוין. מרים אלסטר, פלאש 90
שר המשפטים יריב לוין/פלאש 90, מרים אלסטר

כזכור, שר המשפטים יריב לוין הגיש אתמול הצעת פשרה לבג"ץ, לפיה השופט יוסף אלרון ימונה לתפקיד נשיא בית המשפט העליון במשך כשנה, עד לפרישתו. לאחר מכן יחליפו מועמד אחר מבין השופטים המכהנים - מטעם הרשות השופטת.

בנוסף לוין הציע למנות שלושה שופטים שחסרים לבית המשפט העליון לפי המפתח הבא: שופט שימונה לפי המלצת השופטים בוועדה לבחירת שופטים, שופט שימונה לפי הצעת נציגי הציבור בוועדה לבחירת שופטים, ושופט שימונה בהסכמה בין שאר חברי הוועדה.

הצעת הפשרה נדחתה על מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן. "שיטת הסניוריטי נועדה להגן עלהעצמאות השיפוטית ולמנוע פוליטיזציה של שופטי בית המשפט העליון ונשיאיו. שיטה זו הוכיחה את עצמה מקום המדינה, וידוע לך כי עמדתנו היא שאין הצדקה לסטות ממנה", טען פוגלמן בתגובתו.
"במובן זה, הצגת הצעה המבוססת על ביטול שיטת הסניוריטי אינה מייצגת כל התקדמות. מעבר לכך, ההצעה למנות בו זמנית שני שופטים לתפקיד נשיא בית המשפט העליון שיכהנו זה לאחר זה, מעוררת קשיים ניכרים".

מנגד, מקורביו של לוין טענו כי הטענות של פוגלמן לא ענייניות ולא נכונות. "ראשית, רק בשבועיים האחרונים מונו נשיא לבית המשפט המחוזי בחיפה וסגני נשיא לכמה בתי משפט, וכן בוצעו שורה נוספת של מינויים המצריכים הסכמה והתייעצויות משותפת בין השר למ"מ הנשיא", מסרו, "כל זאת, לצד מינויים של 162 שופטים בחודשים האחרונים, מספר שיא שלא היה כמוהו בשנה אחת". לפי מקורבי השר, "מה שמפריע באמת לפוגלמן זה דבר אחד: הרצון של לוין לגוון את הרכב בית המשפט ולהבטיח שיהיה בו ייצוג להשקפות עולם שונות. ההסתתרות של השופטים וההתנגדות שלהם לכל פשרה רק מוכיחות עד כמה הדרישה לגיוון מוצדקת".

  • עוד באותו נושא:
  • יריב לוין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully