וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילד בן 5 נתקל בטעות בכד בן 3,500 שנה - ושבר אותו

עודכן לאחרונה: 25.8.2024 / 22:23

מבקרים במוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה ראו את הילד פורץ בבכי בעקבות האירוע ומביע צער רב. במוזיאון התייחסו בהבנה לתקרית המצערת, שנגרמה בשוגג. "למרות התקרית - נמשיך להציג את היצירות ללא זכוכיות ומחסומים". הכד עתיד לעבור תהליך שחזור, ויוצג למבקרים שוב בקרוב

תקרית מצערת במוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה. אחד המבקרים, ילד כבן 5 נתקל (שישי) בשוגג בכד עתיק בן כ- 3,500 שנה, שהתרסק לשברים. מדובר בפריט יקר ערך, קנקן אחסון מתקופת הברונזה המאוחרת, המתוארך לשנת 1130-1500 לפני הספירה. המוזיאון מבטיח כי הכד ישוחזר.

ערכו המדויק של הפריט אינו ברור וגם נסיבות האירוע נותרו לא ידועות, אך לכל ברור שמדובר בתאונה. לאחר מכן הילד פרץ בבכי, ואמו החלה לצעוק עליו. נדב קריטנברג, סטודנט שחלף במקרה בסמוך לכניסה למוזיאון השוכן בבניין אשכול של האוניברסיטה, הבחין בדרמה ובילד הבוכה מרה. הוא סיפר לוואלה כי "הילד שלא הפסיק לבכות נראה ממש מסכן והאמא גם לא ידעה ממש איך להגיב, ותגובתה הייתה משהו בין נזיפה וניחום של הילד, משהו בסגנון, 'ועכשיו תבקש סליחה מהאיש.. ואתה לא עוזב לי את היד'. כאב לי הלב על הכד ועל הילד. ניגשתי לילד, שמתי לו יד על הכתף בעדינות ואמרתי לו, 'אני רואה שאתה ילד טוב, ושזה קרה בטעות וזה נורא מצער אותך.'"

במוזיאון התייחסו בהבנה לתאונה ואמרו לוואלה, "ישנם מקרים שבהם פוגעים בפריטי תצוגה בכוונה תחילה, ואל מקרים כאלה מתייחסים בחומרה רבה, כולל עירוב המשטרה - במקרה הנוכחי לא היה זה המקרה. הקנקן נפגע בשוגג בידי ילד צעיר שביקר במוזיאון והיחס לכך יהיה בהתאם".

תקרית מצערת במוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה. אחד המבקרים, ילד כבן 5 נתקל (שישי) בשוגג בכד עתיק בן כ- 3,500 שנה.. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
זירת התאונה. הכד ישוחזר ויופיע שוב במוזיאון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"קנקנים דומים נמצאו בחפירות ארכיאולוגיות, אולם מרביתם נמצאו כשהם שבורים או שאינם שלמים", הסבירו במוזיאון על נדירותו של הכד שנשבר, "הוא קדום לימיהם של דויד ושלמה המלך, אופייני לאזור כנען ונועד לאחסון והובלת תצרוכת מקומית, בעיקר יין ושמן זית. הקנקן שבתצוגת מוזיאון הכט נמצא שלם, ויחד עם גודלו הפכו אותו לממצא מרשים, שמוקם בכניסה למוזיאון".

עוד הסבירו כי כחלק מהחזון של המייסד ד"ר ראובן הכט, מוזיאון הכט שם דגש מיוחד על הנגשת הפריטים הארכיאולוגיים לציבור הרחב - וככל שניתן, הפריטים מוצגים ללא מחיצות ולא מאחורי קירות זכוכית. "יש קסם מיוחד לחוות ממצא ארכיאולוגי "עין לעין" וללא שום חסמים, ולמרות המקרה הנדיר שארע עם הקנקן - מוזיאון הכט ימשיך במסורת זו."

תקרית מצערת במוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה. אחד המבקרים, ילד כבן 5 נתקל (שישי) בשוגג בכד עתיק בן כ- 3,500 שנה.. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פרטי הכד יקר הערך, בן אלפי שנים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"עבודת שחזור ושימור כלי חרס נקראת רפאות, ומי שכבר נקרא לרפא את הקנקן הוא רועי שפיר מבית הספר לארכיאולוגיה ותרבויות ימיות של האוניברסיטה, שהוא משמר המומחה לרפאות", מסרו במוזיאון הכט, "מכיוון שיש תיעוד מצולם של הקנקן ולאור ההכרות עם צורת הקנקן, בתוך זמן קצר הכד יחזור למקומו. מוזיאון הכט אף ינצל את ההזדמנות כדי לתעד את עבודת הרפאות, כדי שניתן יהיה להציג גם אותה לקהל הרחב - כך שבקרוב ניתן יהיה לראות שוב את הקנקן, וגם את העבודה שאפשרה את 'הצלתו'."

מוזיאון הכט לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה, שנוסד על ידי ד"ר ראובן הכט, מייסד ממגורות דגון בחיפה, ממייסדי חבר הנאמנים של האוניברסיטה, חובב ארכיאולוגיה נלהב ופילנתרופ שהקדיש את חייו לשימור המורשת התרבותית של האזור. הכט שעבד במשרדי ההנהלה העולמית של הציונות הרוויזיוניסטית בפריז, כפוף ישירות לזאב ז'בוטינסקי, היה חברו ויועצו האישי של ראש הממשלה מנחם בגין. המוזיאון הוא מימוש חזונו להנגיש את המורשת של עם ישראל לציבור הרחב - ולכן בין היתר, המוזיאון פתוח לכל אזרחי מדינת ישראל וללא עלות.

המוזיאון מציע חוויית ביקור ייחודית, בה המבקרים יכולים להתרשם מהתרבות החומרית של אנשי התקופות הקדומות, בדגש על ממצאים המיוחסים לעם ישראל. הערך המיוחד של המוזיאון טמון בשילוב המרתק בין ממצאים ארכיאולוגיים ובין המיקום המרהיב על הר הכרמל. לאחרונה נוסף למוזיאון גן פסלים מרהיב אשר ממוקם במרפסת המוזיאון ומשקיף על נמל חיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully