וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היוע"משית ביטלה את קידום מאיר סויסה לסנ"צ, בן גביר: "מוזמנת ללכת לבג"צ"

עודכן לאחרונה: 25.8.2024 / 23:18

סויסה השליך רימון הלם לעבר מפגינים נגד ההפיכה המשטרית בשנה שעברה, ובחודש שעבר נפתחה על כך חקירה במח"ש. בן גביר קידם את סויסה בשבוע שעבר ונתן לו את פיקוד תחנת דרום תל אביב, זאת למרות שאין לסויסה המלצה מהמפכ"ל לקידומו.

השוטר מאיר סויסה זורק רימון הלם על מפגינים נגד המהפכה המשפטית. 1 במרץ 2023/אמיר גולדטיין

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ביטלה היום (ראשון) את הקידום של מאיר סויסה לדרגת סגן ניצב. זאת לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הורה על קידומו, למרות שאין המלצה של המפכ"ל לקדם אותו.

סויסה, שמואשם בהשלכת רימון הלם לעבר מפגינים נגד המהפכה המשטרית בשנה שעברה, קיבל את הדרגות באופן מפתיע בשבוע שעבר בתום טקס של המכללה לפיקוד.

בן גביר הגיב להודעת היוע"משית: "המינוי של סנ"צ מאיר סוויסה לא יבוטל. אם היועמ"שית רוצה לבטל מינוי של השר, היא מוזמנת ללכת לבג"צ. נעשו כלל הצעדים הנדרשים על פי חוק ובהתאם לסמכות השר לביטחון לאומי כדי למנותו. היועמ"שית היא גורם ממליץ ולא גורם מחליט ולכן סוויסה הוא סגן ניצב ומפקד תחנת תל אביב - דרום. המכתב של אנשי היועצת רצוף באי דיוקים ועובדות לא נכונות".

השוטר רפ"ק מאיר סויסה, איתמר בן גביר. צילום: ראובן קסטרו, חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
קיבל את הדרגות מבן גביר ללא המלצת מפכ"ל. "אני עד לשיימינג שעשו לו"/עיבוד תמונה, צילום: ראובן קסטרו, חיים גולדברג/פלאש 90

סוויסה קודם בשבוע שעבר (חמישי) לדרגת סגן ניצב, וקיבל את הפיקוד בתחנת תל אביב דרום. בטקס הענקת הדרגה השתתף בן גביר, שדיבר בשבחו של סוויסה. "אני עד לשיימינג שעשו לו, לכמות הלחצים הפוליטיים שהופעלו על כולנו שלא ניתן לו דרגה, ועל הניסיון לעשות סיכול ממוקד לשוטר שפעל לכאורה לפי הנחיה שקיבל, ובכל מקרה שגם מח"ש מודים היום שלא פעל בזדון אלא ביצע את תפקידו", כך הצדיק השר את קידום השוטר המואשם.

בסוף חודש יולי בית משפט המחוזי בירושלים מחק עתירה שהוגשה נגד קידומו של סויסה לדרגת סנ"צ ומפקד תחנת דרום תל אביב, בנימוק כי מדובר בעתירה מוקדמת בהיעדר החלטה על מינוי או קידומו, (חרף הצהרות השר בן גביר בנושא).

רק לפני חודש המחלקה לחקירת שוטרים הגישה כתב אישום נגד סויסה, שתועד לפני כשנה משליך רימון לעבר מפגינים נגד המהפכה המשפטית במחאה שנערכה בתל אביב. לצד סוויסה, האישום מייחס את העבירות לארבעה שוטרים נוספים - שני קצינים ושני שוטרים בדרגת רס"ר.

"חמשת נאשמים שהשליכו רימוני הלם לעבר ההמון, שבאותה שעה לא הפגין אלימות כלפי השוטרים. הצפיפות הרבה בה עמדו המפגינים, בהם גם ילדים וקשישים, ותזוזתם התכופה ממקום למקום, מנעו אפשרות להעריך כראוי את מקום נחיתת הרימון, כל זאת בניגוד לנוהל המשטרתי", נכתב באישום. "למרות תנאי השטח והנסיבות, הנאשמים לא בחרו באמצעי חלופי לפיזור הפגנות, שבו סיכון נמוך יותר לפגיעה בגוף".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
השוטר מאיר סויסה זורק רימון הלם על מפגינים נגד המהפכה המשפטית. 1 במרץ 2023. אמיר גולדשטיין, צילום מסך
השליך רימונים כשלא היה צורך, על ילדים וקשישים, ובניגוד לנוהל/צילום מסך, אמיר גולדשטיין

בן גביר הגיב להצהרת מח"ש: "החלטת מח"ש להגיש כתב אישום נגד רפ"ק מאיר סוויסה ושוטרים נוספים נגועה במניעים פוליטיים ולחץ פוליטי. מח"ש, בהנחיית היועמ"שית ופרקליט המדינה, דבקה בעיקרון של אכיפה בררנית ומספקת הגנה למפרי חוק וחוסמי כבישים מצד אחד של המפה הפוליטית תוך ניסיון להרתיע שוטרים מלאכוף את החוק נגדם".

חברי הכנסת גלעד קריב ונעמה לזימי (הדמוקרטים) הגיבו על סירוב בן גביר לקבל את החלטת היוע"משית: "המפקד של רב פקד מאיר סויסה אינו בן גביר אלא המפכ"ל רנ"צ דני לוי. על המפכ"ל הנכנס לקבל באופן מידי החלטה אם הוא משרת את שלטון החוק ואת אזרחי ישראל או את השר העבריין. אנו מצפים ודורשים מהמפכ"ל להודיע לאלתר כי הוא יפעל בהתאם להנחיית היועמ"שית וישעה את קידומו של רפ"ק סוויסה. ככל שלא יעשה זאת, לא נהסס לעתור לבג"ץ".

ממטה המאבק "חופשי באצנו" קראו למפכ"ל הנכנס דני לוי לשלול את דרגותיו של סויסה: "אנו רואים בחומרה רבה את ניסיונו של השר בן גביר להפוך את המשטרה לכלי פוליטי בשירותו האישי. קידום השוטר שנאשם בזריקת רימון על מפגינים, ללא ידיעת הפיקוד הבכיר של המשטרה, הוא צעד נוסף במאמציו של בן גביר לפוליטיזציה של המשטרה. אנו מברכים על כך שעדיין קיימים בישראל שומרי סף מתפקדים, כמו ראש השב"כ והיועצת המשפטית לממשלה, אשר עומדים בפרץ מול ניסיונות אלו".

עוד אמרו: "אנו קוראים למפכ"ל המשטרה הנכנס דני לוי להודיע באופן מיידי על שלילת דרגותיו של השוטר מאיר סויסה ועצירת קידומו עד לבירור מקיף של ההאשמות נגדו. הציבור ימשיך לעמוד על המשמר, להיות שומר הסף האזרחי ולהגן על הדמוקרטיה הישראלית מפני הניסיונות לערער את יסודותיה".

ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר הגיב: "תגובתו של בן גביר להחלטת היועמש"ית בעניין רפ"ק מאיר סוויסה היא בדיוק ההגדרה של הפיכה משטרית, שמובלת בידי מי שמוגדר על ידי ראש השב"כ סכנה ביטחונית לישראל. אני קורא למפכ"ל המשטרה הנכנס רב ניצב דני לוי: פעל כפי שפעלת מול עבריינים סדרתיים. אכוף את החוק ופעל בהתאם להנחיית היועמ"שית. פעל ביושר ובאומץ. ולצד זה האחריות, כתמיד, לעצירת ההידרדרות היא על ראש הממשלה. הוא מינה את בן גביר, בסמכותו לפטרו, הוא האחראי".

התנועה לאיכות השלטון הגיבה למכתבה של היוע"משית: "מברכים על החלטתה של היועצת המשפטית לממשלה לבטל את קידומו הבלתי חוקי של הקצין מאיר סוויסה. החלטה זו מהווה ניצחון חשוב לשלטון החוק ומדגישה את חשיבות המאבק הבלתי מתפשר בשחיתות ובהתנהלות בלתי תקינה במוסדות השלטון. אנו רואים בחומרה רבה את ניסיונו של השר בן גביר לקדם קצין בניגוד לדין ולכללי המנהל התקין. מדובר בהתנהלות הפוגעת באמון הציבור במערכת אכיפת החוק".

עוד נמסר: "נמשיך לעמוד על המשמר ולפעול ללא לאות למען טוהר המידות בשירות הציבורי ולמען חיזוק הדמוקרטיה בישראל. אנו קוראים לכל רשויות אכיפת החוק לפעול ביתר שאת כדי להבטיח כי מקרים כאלה לא יישנו, ולהקפיד על שקיפות מלאה בתהליכי המינויים והקידומים במשטרה ובכל מוסדות השלטון. רק כך נוכל להבטיח את אמון הציבור במערכות השלטון ולשמור על עקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית".

  • עוד באותו נושא:
  • משטרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully