וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים אמריקניים וישראליים: העסקה לשחרור חטופים על סף קריסה

הגורמים אמרו לאתר "פוליטיקו" כי אין בשלב זה חלופה אמיתית להצעה הזו, שאותה דחה חמאס באופן פומבי. לדבריהם, גובר החשש בוושינגטון מהעדר דרך ברורה לשחרור החטופים ולסיום המלחמה בעזה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסכם את פגישתו עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן/דוברות רה״מ

העסקה לשחרור חטופים והפסקת אש בעזה נמצאת על סף קריסה, ללא חלופה ברורה בשלב זה - כך אמרו גורמים אמריקניים וגורמים ישראליים לאתר החדשות האמריקני "פוליטיקו".

לדברי הגורמים, ההצעה הנוכחית - שגובשה על ידי ישראל, ארצות הברית, מצרים וקטאר במהלך חודש יולי האחרון - היא המבוססת ביותר עד היום. זאת, לטענתם, משום שהיא כוללת דרישות הן של ישראל והן של חמאס. אך בעוד שבירושלים הסכימו להצעה זו, חמאס הצהיר שהוא דוחה אותה.

לכן, אמרו אותם גורמים, גובר החשש בוושינגטון שההצעה הזו תקרוס כמו קודמותיה, כך שלא תהיה דרך ברורה לשחרור החטופים ולסיום המלחמה בעזה, שנמשכת כבר קרוב לשנה. 107 חטופים - חיים או מתים - נותרו בעזה, אחרי שאתמול הוחזרו שש גופות של חטופים.

ההערכה שהשמיעו הגורמים פסימית בהרבה מהתבטאויותיהם הפומביות של בכירי הממשל האמריקני. רק בימים האחרונים אמר הנשיא ג'ו ביידן, כמה פעמים, שהצדדים קרובים יותר מאי-פעם להסכם.

לפי אחד הגורמים האמריקניים שצוטטו על ידי פוליטיקו, עד לפני כמה שבועות הייתה אופטימיות בקרב ממשל ביידן, לאור הסימנים החיוביים שהגיעו מחמאס. אף שנותרו גורמים בבית הלבן שבטוחים שעוד ניתן להגיע להסכם, אחרים מתוסכלים מהרטוריקה של חמאס. הם לא בטוחים אם מדובר בטקטיקת משא ומתן או שארגון הטרור אכן מתנגד להצעה הנוכחית.

הפגנת משפחות חטופים 20 באוגוסט 2024. אורי סלע
הפגנה בעד עסקה לשחרור חטופים בתל אביב, אתמול/אורי סלע

בכירים בצוותי המשא ומתן, כולל היועץ הבכיר לענייני המזרח התיכון ברט מקגורק, אמורים לשוב בימים הקרובים לקהיר כדי לנסות ולסגור את את פרטי העסקה. אך אם חמאס ידבק בסירובו, ייתכן שלא יישארו חלופות, והסיכוי להתלקחות כוללת בין ישראל לחיזבאללה ואיראן תגבר.

"אנחנו לא יודעים אם סינוואר רוצה את ההסכם הזה", אמר אחד הגורמים המכירים את עמדת ישראל במשא ומתן. "אבל אם לא נשיג את ההסכם, יש סיכוי שאיראן תתקוף וזה יסלים לעימות מלא".

המועצה לביטחון לאומי בוושינגטון ושגרירות ישראל סירבו להגיב על הכתבה.

אתמול סיים שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, את מסע הדילוגים שלו באזור, עם ביקור בקטאר. ביום שני, בעת ביקורו בתל אביב, אמר שההצעה הנוכחית עשויה להיות "ההזדמנות האחרונה" להגיע להסכם לשחרור החטופים ולסיום המלחמה.

בין המחלוקות הקיימות בין ישראל לחמאס הן מספר החטופים שישוחררו, ובכמה שלבים; המשך הנוכחות של צה"ל בציר פילדלפי ובציר נצרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול במפגש עם משפחות שכולות שהוא לא יסכים לנסיגה משני הצירים האלו בשום מצב, הצהרות שלפי גורמים שונים חיבלו בסיכויים להגיע לעסקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully