וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגיל 117: מתה האדם המבוגר ביותר בעולם

מריה בראניאס מוררה נולדה בארה"ב ב-1907 ושבה עם משפחתה למולדתה ספרד כעבור כמה שנים. היא הספיקה לעבור שתי מלחמות עולם ושתי מגיפות גלובליות: "היא מתה בשנתה ובשלווה, ללא כאב, כפי שרצתה". ומה היה הסוד שלה לאריכות ימים? "להתרחק מאנשים רעילים"

מריה בראניאס מוררה, האדם המבוגר ביותר בעולם, חוגגת יום הולדת 117, ג'ירונה, ספרד, 4 במרץ 2024. רויטרס
מריה בראניאס מוררה, האדם המבוגר ביותר בעולם, חוגגת יום הולדת 117, ג'ירונה, ספרד, 4 במרץ 2024/רויטרס

האדם המבוגר ביותר בעולם - מריה בראניאס מוררה מספרד - מתה בגיל 117 - כך הודיעה היום (שלישי) משפחתה. היא נולדה בארצות הברית ב-1907 וחוותה שתי מלחמות עולם ושתי מגיפות גלובליות.

"מריה בראניאס עזבה אותנו. היא מתה כפי שרצתה: בשנתה, בשלווה וללא כאב", כתבה משפחתה בפוסט בחשבון ה-X שלה. "אנחנו תמיד נזכור אותה בזכות עצותיה וטוב לבה".

בראניאס, שחיה בשני העשורים האחרונים בבית דיור מוגן בעיירה אולוט בצפון-מזרח ספרד, כתבה בפוסט שהיא חשה חולשה. "הזמן מתקרב. אל תבכו, אני לא אוהבת דמעות. ומעל הכול, אל תסבלו עבורי. לאן שלא אלך, אני אהיה שמחה", כתבה בחשבון שלה המופעל על ידי משפחתה.

ספר השיאים של גינס הכיר בה רשמית כאדם המבוגר ביותר בעולם בינואר 2023 לאחר מותה של הנזירה הצרפתייה לוסיל רנדון בגיל 118. ככל הידוע, האדם המבוגר ביותר בעולם יהיה כעת טומיקו איטוקה, בת 116 מיפן.

"אריכות ימים קשורה גם למזל"

בראניאס, שחוותה את השפעת הספרדית של 1918, את שתי מלחמות העולם ומלחמת האזרחים של ספרד, חלתה בקורונה ב-2020, כמה שבועות אחרי יום הולדתה ה-113. היא הוחזקה בבידוד בחדרה, אך הצליחה להחלים לגמרי.

בתה הצעירה, רוזה מורה, ייחסה פעם את אריכות ימיה של אמה לגנטיקה. "היא מעולם לא הלכה לבית החולים, היא מעולם לא שברה עצמות, היא בסדר, אין לה כאבים", אמר מורה לטלוויזיה הקטלאנית האזורית ב-2023.

בראניאס אמרה לאתר השיאים של גינס כי היא מאמינה שאריכות הימים שלה נובעת מ"סדר, שלווה, קשר טוב עם משפחה וחברים, קשר עם הטבע, יציבות רגשית, אין דאגות, אין חרטות, הרבה חיוביות והתרחקות מאנשים רעילים".

"אני חושבת שאריכות ימים קשורה גם למזל", אמרה בראניאס, שהשתמשה במכשיר קול לטקסט כדי להביע את עצמה בשלב מאוחר יותר בחייה.

היא נולדה בסן פרנסיסקו ב-4 במרץ 1907, זמן קצר לאחר שמשפחתה עברה לארצות הברית ממקסיקו. לאחר שבילתה זמן מה גם בטקסס ובניו אורלינס, חזרה המשפחה למולדתה ספרד בשנת 1915 כשמלחמת העולם הראשונה הייתה בעיצומה, מה שסיבך את המסע מעבר לאוקיינוס האטלנטי.

המעבר עמד בסימן טרגדיה - אביה מת משחפת לקראת סוף ההפלגה וארונו הושלך לים.

בראניאס ואמה התיישבו בברצלונה. בשנת 1931, חמש שנים לפני פרוץ מלחמת האזרחים בספרד, היא נישאה לרופא. בני הזוג חיו יחד במשך ארבעה עשורים עד שבעלה מת בגיל 72. נולדו להם שלושה ילדים, אחד מהם מת, 11 נכדים ונינים רבים.

מנל אסטלר, חלק מצוות חוקרים מאוניברסיטת ברצלונה שחקר את ה-DNA של בראניאס כדי לקבוע את הסיבות לאריכות ימיה, סיפר שהוא הופתע מבריאותה הטובה.

"המוח שלה צלול לגמרי. היא זוכרת בבהירות מרשימה פרקים מגיל ארבע בלבד, ואין לה מחלת לב וכלי דם, הנפוצה בקרב קשישים. הדברים היחידים שיש לה הם בעיות ניידות ושמיעה. זה מדהים", אמר הפרופסור לגנטיקה לעיתון ספרדי באוקטובר האחרון.

  • עוד באותו נושא:
  • ספרד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully