וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר סעודי לשעבר: בן סלמאן זייף צו של המלך כדי לפתוח במלחמה בתימן

19.8.2024 / 22:53

סעד אל-ג'עברי, שהיה בכיר במודיעין הסעודי ומקורב ליורש העצר הקודם, טען בריאיון ל-BBC שהנסיך ניצל את מצבו הרפואי של אביו כשפתח במלחמה נגד החות'ים ב-2015. ""הוא לא ינוח עד שיראה אותי מת", אמר אל-ג'עברי, הגולה בקנדה

בווידאו: לחיצת יד היסטורית בין הנשיא האיראני ויורש העצר הסעודי/לפי סעיף 27א

בכיר לשעבר במודיעין הסעודי טוען שיורש העצר, מוחמד בן סלמאן, זייף את חתימת אביו המלך על הצו המלכותי שפתח במלחמה נגד המורדים החות'ים בתימן ב-2015. סעד אל-ג'עברי, שחי כיום בגלות בקנדה, אמר את הדברים בריאיון לרשת BBC שפורסם היום (שני). הוא טען בעבר שהממלכה ניסתה לכפות עליו לשוב אליה עם מאסרם של שניים מילדיו.

ריאד לא הגיבה לדבריו של הבכיר לשעבר, שלא הציג ביסוס לטענותיו. היא תיארה אותו בעבר כ"פקיד ממשלתי לשעבר מפוקפק".

מוחמד נחשב במשך שנים למנהיגה בפועל של הממלכה, והוא נוהג לפגוש במנהיגים זרים, במקום אביו בן ה-88. מאז עלייתו לשלטון של המלך סלמאן ב-2015, נפוצו דיווחים על מצבו הבריאותי הרופף שאפשר לבנו לקחת לעצמו עוד ועוד סמכויות. חודשיים בלבד אחרי תחילת מלכותו של אביו, החלה המלחמה נגד החות'ים בתימן. מוחמד בן סלמאן היה אז שר ההגנה.

אל-ג'עברי אמר ל-BBC כי גורם "אמין ומהימן" הקשור למשרד הפנים הסעודי אישר בפניו כי הנסיך מוחמד חתם על הצו המכריז מלחמה במקום אביו. "הופתענו שיש צו מלכותי המאפשר את ההתערבות הקרקעית", אמר. "הוא זייף את חתימת אביו על הצו המלכותי הזה. מצבו הנפשי של המלך הלך והתדרדר".

יורש העצר הסעודי בן סלמאן. 21 לספטמבר 2023. רויטרס
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. 21 לספטמבר 2023/רויטרס

המלחמה נגד המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, נפתחה עם הבטחותיו של הנסיך שהיא תסתיים במהרה, אך היא נמשכת כבר כמעט עשור. המלחמה הרגה יותר מ-150 אלף בני אדם ויצרה את אחד האסונות ההומניטריים החמורים בעולם.

אף שהלחימה בין החות'ים לבין ממשלת תימן הנתמכת על ידי הסעודים נעצרה ברובה בשנים האחרונות, המורדים השיעים תוקפים כלי שיט ומשבשים את התנועה בים האדום מאז תחילת המלחמה בין ישראל לחמאס ב-7 באוקטובר. התקפותיהם הובילו ללחימה האינטנסיבית ביותר של הצי האמריקני מאז מלחמת העולם השנייה.

אל-ג'עברי עבד בעבר עבור יורש העצר לשעבר מוחמד בן נאיף, שהיה בעל ברית הדוק של ארצות הברית במאבק נגד הטרור לאחר פיגועי 11 בספטמבר 2001. המלך סלמאן הדיח אותו והחליף אותו במוחמד ב-2017, ולפי דיווחים שונים הוא מוחזק במעצר בית.

אל-ג'עברי תבע את מוחמד בן סלמאן בבית משפט פדרלי בארצות הברית, בטענה כי יורש העצר ניסה לחסל אותו לאחר בריחתו מהממלכה, בדומה לגורל שלו העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. עורך דינו של אל-ג'עברי, הנמצא בארצות הברית, לא השיב לבקשות לתגובה.

"הוא תכנן את ההתנקשות שלי", אמר אל-ג'עברי ל-BBC. "הוא לא ינוח עד שיראה אותי מת. אין לי ספק בכך". הוא תיאר את חששותיו מכך שיורש העצר עדיין רוצה להרוג אותו בזמן שילדיו עדיין כלואים בממלכה.

אל-ג'עברי גם טען שוב כי הנסיך מוחמד שקל להתנקש במלך לשעבר עבדאללה באמצעות טבעת רעל מרוסיה. הוא אמר דברים דומים בריאיון לרשת CBS ב-2021.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully