וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין הרתעה, אין ביטחון: האם הפיגוע בתל אביב יעיר את מערכת הביטחון?

20.8.2024 / 6:00

המחבל המתאבד שפוצץ את עצמו בשוגג בדרום תל אביב הציף שוב את סוגיית ההסתננות מהגדה לישראל. למרות ההשקעה בכוח אדם וטכנולוגיות, החומה עדיין פרוצה - והסכנה לטרור גוברת בצל המתיחות הביטחונית. כעת, תוהים במערכת הביטחון כיצד לטפל בסוגייה

תיעוד החשוד בדירה בתל אביב, דקות ספורות לפני שהתפוצץ/תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

המשטרה ושב"כ אישרו אתמול (שני) באופן רשמי שהפיצוץ שאירע שלשום בדרום תל אביב היה פיגוע - שבוצע באמצעות מטען חבלה רב-עוצמה. המחבל, כך עלה, הוא תושב שכם שהצליח להסתנן עם מטען נפץ מסוג זה, בפעם הראשונה זה שנים רבות, ללב תל אביב.

האירוע, שבאורח בנס הסתיים בעובר אורח שנפצע באורח קל, הציף שוב את סוגיית ההסתננות מהגדה לשטח ישראל. למרות ההשקעה בכוח אדם וטכנולוגיות, החומה עדיין פרוצה - והסכנה לטרור גוברת בצל המתיחות הביטחונית. כעת תוהים במערכת הביטחון כיצד לטפל בסוגייה באופן שלא ילהיט את הרחוב הפלסטיני.

תיעוד ניסיון הפיגוע בתל אביב, המחבל מסתובב בתל אביב דקות לפני שהתפוצץ,
פיצוץ הרכב בתל אביב ברחוב לח'י. 18 באוגוסט 2024. צילום: מד"א, תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, דוברות משטרת ישראל, עיבוד תמונה
תיעוד ניסיון הפיגוע בתל אביב, המחבל מסתובב בתל אביב דקות לפני שהתפוצץ, פיצוץ הרכב בתל אביב ברחוב לח'י. 18 באוגוסט 2024/עיבוד תמונה, צילום: מד"א, תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, דוברות משטרת ישראל

הסתננויות פלסטינים לישראל

לפני כשלוש שנים בשיא מבצעי "שובר גלים" והפיגועים בעורף הישראלי - היו עוברים מדי שבוע עשרות אלפי פלסטינים דרך קו תפר פרוץ כמעט לחלוטין. כיום, לפי הערכות בצה"ל מסתננים בשבוע מאות פלסטינים לישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי

חומה בשומרון

צה"ל ומשרד הביטחון סיימו לבנות לאורך כ-50 ק"מ את רוב החומה סביב צפון השומרון שהוגדר כאזור בעל פוטנציאל נפיצות וקטלניות, אך טרם סיימו לשלב ברוב החומה את הטכנולוגיות המתריעות לחמ"לים שישלימו את הפרויקט וישדרגו את ההגנה מפני מסתננים ומחבלים.

גדר 'שעון חול' באיו"ש

בהמשך קו התפר סיימו את רוב הפרויקט להקמת הגדר החדשה מסוג 'שעון חול' לאורך כחמישים קילומטרים - בדומה לגדר בגבול מצרים, רצועת עזה וסוריה.

חציה של שב"חים על גדר ההפרדה מעל קו התפר באזור טול-כרם. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חציה של שב"חים על גדר ההפרדה מעל קו התפר באזור טול-כרם/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

גדוד פנתר

הוקם גדוד חדש בחיל הגנת הגבולות בשם 'פנתר' שפועל בגזרת החטיבה המרחבית אפרים בשל ריבוי הסתננויות בעבר ומעבר מחבלים. הגדוד החדש צבר עוד פלוגות בשנה האחרונה וקלט טרקטורונים ורחפנים במטרה לייעל את הפעילות המבצעית.

בשנה הקרובה, ישדרג צה"ל את יכולות הניוד של הגדוד כדי לשפר את היכולות בדגש על מרחב קלקיליה.

פעולות התקפיות

לפני פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, נקט האלוף יהודה פוקס, בגישה מרחיבה בכל מה שקשור למבצעים נגד שרשרת השב"חים מאיסוף מודיעין ועד מעצר והגשת כתב אישום כולל מעצר מנהלי: מנהלי עבודה, מסיעים, ומלינים (לפני המעבר לישראל) בתוך איו"ש.

עם זאת, בעקבות העברת מרבית הכוחות לרצועת עזה ולגבול הצפון היקף המבצעים פחת משמעותית בחודשים האחרונים. קיימת פעילות כיום אך היא פחותה.

פרצות בגדר הפרדה באזור השרון. ערן אבידור, אתר רשמי
פרצות בגדר הפרדה באזור השרון/אתר רשמי, ערן אבידור

שינוי הוראות הפתיחה באש

מפקד פיקוד מרכז היוצא, האלוף יהודה פוקס, חתם לפני יותר משנה על שינוי הוראות הפתיחה באש כדי לאפשר לבצע נוהל מעצר חשוד ואז לירות בפלג גוף תחתון של מסתננים. קודם לכן, ניתן היה לבצע נוהל מעצר חשוד וירי רק לעבר פלסטינים שמחבלים בגדר. גורמי צבא סיפרו לוואלה כי בוצעו בחודשים האחרונים עשרות אירועי ירי לעבר מסתננים שהצליחו לייצר הרתעה אך היא לא מספקת.

תופעת המסתננים

במערכת הביטחון מותחים ביקורת על בעיות ההרתעה בעורף הישראלי. גורם ביטחוני אמר כי מה שגורם לפלסטינים לחצות את קו התפר ולחפש עבודה הביקוש הרב לידיים עובדות בצד הישראלי, וזאת כי אין הרתעה מספקת דיה נגד המעסיקים.

שר הביטחון יואב גלנט, ביקר במועצה האזורית עמק חפר, וקיים תצפית והערכת מצב בסמוך לגזרת טול כרם, 4 ביוני 2024. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון יואב גלנט, ביקר במועצה האזורית עמק חפר, וקיים תצפית והערכת מצב בסמוך לגזרת טול כרם, 4 ביוני 2024/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

השאלה שנותרה: להכניס פועלים או לא לישראל?

ההחלטה למנוע הכנסת פועלים פלסטינים לישראל בהיקפים הגדולים כמו שלפני ה-7 באוקטובר מונחת לפתחה של הממשלה שבשלב זה לא ממהרת להכריע אך מנגד מייצרת לחץ על הרחוב הפלסטיני ועל הרחוב הישראלי שמשווע לידיים עובדות.

הדעות במערכת הביטחון חלוקות בנושא אך יש גורמים בצמרת צה"ל שקוראים להגדיל את מכסת הפועלים תחת בידוק מחמיר ועיבוי כוחות בקו התפר.

החורים שיובילו לפיגוע הבא

חמאס ושאר ארגוני הטרור מפעילים לחץ כבד מאוד בעידוד איראן וחיזבאללה לתכנן ולהוציא פיגועים מאיו"ש בלב ישראל. צה"ל ושב"כ צריכים לספק תשובות ברורות על היקף הטרור והצעדים החדשים נגד המאמץ המתגבר של תשתיות הטרור על סוגיו.

חמאס ושאר החברות בציר הרשע רואות באיו"ש מגרש משחקים ומאתר לגיוס מחבלים חדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully