וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות השיחות - הלחימה בעזה ממשיכה בשיא הכוח: אלו המחלוקות הצבאיות בין ישראל לחמאס במו"מ

עודכן לאחרונה: 18.8.2024 / 11:12

מחשש למערכה אזורית, מזכיר המדינה האמריקני יגיע לישראל וילחץ על ההנהגה המדינית למצוא פתרונות למו"מ שמגיע לנקודת הכרעה. סלע המחלוקת: השליטה בציר פילדלפי ומעבר רפיח. בצה"ל מעריכים כי חיזבאללה ואיראן עדיין נחושים להגיב על חיסולי הבכירים - ושומרים על כוננות

הרמטכ"ל למתגייסי הצנחנים: אנחנו לא מוכנים שתהיה הנוכחות והיכולת של חמאס ברצועת עזה/דובר צה"ל

לצד המשך המו"מ על הסכם חטופים - הקבינט הביטחוני הנחה את צה"ל להגביר את עוצמת הלחימה ברצועת עזה, על מנת לשפר את מעמדה של ישראל בשיחות.

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אמור להגיע הלילה לישראל, ובמערכת הביטחון מעריכים כי הוא יפעיל לחץ כבד על הצד הישראלי. הוא מצפה שההנהגה תמצא פתרונות למחלוקות עם חמאס ותגבש עמדות ברורות יותר, כדי שבפסגה הבאה יהיה ניתן להגיע לעסקה.

מאחר וראש הממשלה בנימין נתניהו הציע את הנסיגה מהמסדרון ההומניטרי כבר במתווה שגיבש, שהתניע את תחילת המו"מ הנוכחי, השליטה בו אינה מהווה סוגייה משמעותית בשיחות, וסלע המחלוקת עומד על השליטה בציר פילדלפי שאורכו 14 קילומטר, ומעבר רפיח. בשלב זה אין פתרון מוסכם וחמאס מתעקש על נסיגה מוחלטת של צה"ל, בעוד ההנהגה הישראלית מתעקש על שליטה כדי למנוע את שיקום מערכת מנהרות ההברחה מסיני ואת שיקום הזרוע הצבאית של ארגון הטרור. לכל היותר, כך מתעקשים בישראל תהיה זו נסיגה בת שישה שבועות כדי לאפשר שחרור החטופים.

גורמי ביטחון מעריכים כי חמאס יתקשה לשקם את מערכת המנהרות אותן בנה במשך עשרות שנים. הקושי הישראלי להסכים לנסיגה בשלב הזה היא העובדה שטרם אותרו והושמדו כל מנהרות ההברחה של חמאס.

אותם הגורמים טוענים כי מערכת הביטחון הישראלית מתעקשת לשמר לעצמה את היכולת לחזור ולהילחם נגד חמאס ולא להסכים להפסקת המלחמה. על הטענה כי האמריקנים עלולים למנוע חזרת לחימה בתקופת בחירות בארה"ב, אמרו הגורמים כי "בארה"ב התנגדו גם ללחימה בחאן יונס וברפיח בדגש על ציר פילדלפי ואיפה אנחנו היום?".

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בקטאר, 12 ביוני 2024. רויטרס
שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בקטאר, 12 ביוני 2024/רויטרס
פעילות צה"ל ברחבי רצועת עזה. דובר צה"ל
פעילות צה"ל ברחבי רצועת עזה/דובר צה"ל

לדברי אחד הגורמים יש הבטחה במסמך של האמריקנים לנתניהו לחזור ולהילחם ברצועת עזה. שהם מכירים בצורך של ישראל לחזור ולהילחם אם דברים לא מסתדרים.

לפי הערכות במערכת הביטחון, האמריקנים מנסים למנוע מלחמה אזורית בין ציר הרשע, המורכב מאיראן, חיזבאללה, המורדים החות'ים בתימן ומליציות שיעיות בעיראק ובסוריה, לישראל, ואליה עשויה להיגרר ארה"ב. הדבר ישחק למשאלת לבו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר להיחלץ מידי הצבא הישראלי, שיהיה עסוק בזירות אחרות.

בתוך כך, לפי הערכות בצה"ל איראן וחיזבאללה לא חזרו בהם מהרצון להגיב על החיסולים של איסמעיל הנייה בטהראן ופואד שוכר בביירות, ולכן הצבא עדיין שומר על כוננות גבוהה במערכים רבים מחשש למתקפת פתע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully