וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל הסכימה בדוחא: הגדלת מספר החטופים שישוחררו כל שבוע, תמורת הפחתת הווטו על המחבלים שישוחררו

עודכן לאחרונה: 17.8.2024 / 20:09

בכירים ישראלים טענו שההתקדמות בשיחות נבעה מכך שארה"ב אימצה חלק גדול מהעמדה הישראלית. לדבריהם קשה לראות את חמאס מקבל את הצעת הגישור. ארה"ב הבהירה שאם יועבר נשק דרך ציר נצרים זו תהווה הפרה של ההסכם ולישראל תהיה זכות לפעול

בווידאו: קליטת מחבלי נוח'בה של חמאס בבתי הכלא בישראל/צילום: דוברות המשטרה

ישראל הסכימה במהלך השיחות בדוחא להפחית את מספר האסירים הפלסטינים שהיא תוכל להטיל וטו על שחרורם במסגרת עסקה עם חמאס, בתמורה להגדלת מספר החטופים הישראלים שישוחררו ע"י חמאס בכל אחד מששת השבועות של השלב הראשון של העסקה, כך אמרו שני בכירים ישראלים.

למה זה חשוב

  • הבכירים הישראלים אמרו כי ה"טרייד-אוף" שהציעה ישראל אומץ ע"י ארה"ב והוכנס כחלק מהצעת הגישור האמריקנית.
  • בכירים ישראלים אמרו כי אימוץ העמדה הישראלית בנושא הזה ע"י ארה"ב היתה אחד התחומים בהם התרחשה התקדמות בשיחות.
  • עם זאת, הבכירים הישראלים ציינו כי ההתקדמות היתה מול ארה"ב והביאה לחיזוק התמיכה האמריקנית בעמדת ישראל והפיכתה להצעת גישור אמריקנית.
  • בכיר ישראלי אמר כי מצרים וקטאר לא תפסו את מה שקרה כהתקדמות, אלא כהתעקשות על עמדות שחמאס לא יוכל לקבל. ולראיה, אחרי שאנשיו עודכנו ע"י המתווכות חמאס הודיע פומבית כי לא חלה כל התקדמות אמיתית.
רונן בר,ראש השב"כ, דדי ברנע ראש המוסד, 5 במאי 2024. ראובן קסטרו
ראש השב"כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע/ראובן קסטרו

מאחורי הקלעים:

  • הצעת הגישור האמריקנית כללה גם הצעה לפתרון סוגית ציר נצרים והדרישה של ראש הממשלה נתניהו כי יוקם מנגנון פיקוח שימנע העברת נשק מדרום רצועת עזה לצפונה.
  • הצעת הגישור האמריקנית אינה כוללת מנגנון פיקוח אבל כוללת סעיף לפיו ארה"ב והמתווכות תומכות בדרישה הישראלית למנוע העברת נשק מדרום הרצועה לצפונה וכי אם תתרחש העברה כזו ע"י גורם כלשהו זו תהיה הפרה של ההסכם שלישראל תהיה זכות לפעול נגדה צבאית, כך אמרו בכירים ישראלים ואמריקנים.

התמונה הגדולה

  • בכיר ישראלי אמר כי האמריקנים שידרו אופטימיות לאחר סבב השיחות בדוחא בין השאר כדי לשכנע את האיראנים לדחות את ההתקפה נגד ישראל שאותה הם מתכננים.

מה הלאה

  • בכירים ישראלים אומרים חמאס עד כה לא קיבל את הצעת הגישור האמריקנית. בכיר ישראלי שמעורה בפרטי המו"מ העריך כי חמאס לא יסכים להצעה החדשה ויראה בה עמדה ישראלית ולא הצעת גישור אמיתית.
39 פלסטינים שהורשעו בטרור בדרכם לבית הכלא עופר, לקראת שחרורם כחלק מהעסקה עם חמאס  . 24 בנובמבר 2023. Jamal Awad, פלאש 90
אסירים פלסטינים משתחררים מהכלא בעסקה עם חמאס, 24 בנומבמבר 2023/פלאש 90, Jamal Awad

מה הם אומרים

  • לשכת ראש הממשלה מסרה הערב: צוות המו"מ לעניין עסקת החטופים עדכן היום את ראש הממשלה על מצב השיחות בדוחה. הצוות הביע בפני ראש הממשלה אופטימיות זהירה באשר לאפשרות להתקדם לעסקה, על-יסוד ההצעה האמריקנית העדכנית (שמתבססת על מתווה 27.5) - הכוללת מרכיבים המקובלים על ישראל. מהלשכה נמסר שיש לקוות כי הלחץ הכבד על חמאס מצד ארצות-הברית והמתווכות יוביל להסרת התנגדותו להצעה האמריקנית, ויאפשר פריצת דרך במגעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully