וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם או כישלון: עתיד הגזרה הצפונית תלוי בהישגי המשלחת הישראלית במו"מ

עודכן לאחרונה: 17.8.2024 / 7:24

למרות התקיפות הבלתי פוסקות לעבר הצפון, גורמים במערכת הביטחון אומרים שחיזבאללה ואיראן רוצים שהמערכה תהיה כבר מאחוריהם. לישראל יש אפשרות להסכם עם חמאס שעשוי להשיג הפסקת אש עם כל ציר הרשע, אך יכפה עליה לא לפעול בצפון, למרות היערכות המטכ"ל

הרמטכ״ל בגבול הצפון: אנחנו מחזיקים יכולות חזקות שהאויב יודע רק מקצת מהן/דובר צה"ל

ברקע המשא ומתן לשחרור חטופים בין ישראל לחמאס בתיווך מצרים, קטאר וארה"ב, מתנהלת הערכת מצב קבועה במערכת הביטחון, כיצד הסכם או כישלון השיחות ישפיע על הזירה הצפונית.

רונן בר ראש השב"כ, דדי ברנע ראש המוסד, אירוע הפרידה של המשטרה מהמפכ"ל שבתאי, 14 ביולי 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
שתי ציפורים במכה: האם הם יצליחו להכריע את גורל החטופים וגורל הצפון?/פלאש 90, חיים גולדברג

מה חושבים בטהראן וביירות?

גורמים במערכת הביטחון, טוענים כי ללא קשר לתגובה על הסיכולים הממוקדים הצמרת האיראנית ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה היו מאוד רוצים לראות את המערכה נגד ישראל מאחוריהם. במיוחד שנקלעו אליה בהפתעה, לא בתיאום מלא עם חמאס, ותוך שחיקת כוחות גדולים עליהם עמלו כמעט עשרים שנה. הגורמים מעריכים כי יש למשא ומתן עם חמאס פוטנציאל להשיג גם הפסקת אש מול הציר השיעי.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
נאומו של חסן נסראללה 1 באוגוסט 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נקלע למערכה בהפתעה, ללא תיאום מול חמאס, הערכה: רק רוצה לסיים אותה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

איך צה"ל נרדם בשמירה?

עשרת חודשי הלחימה עם חיזבאללה מוכיחים הלכה למעשה שקו המגע מול לבנון, צמוד הגדר, היה רצף של מוצבי חיזבאללה בלב הכפרים הסונים, עמוסים בתשתיות טרור, אמצעי איסוף, בונקרים, מחסני נשק, עמדות שיגור ותצפית, חמ"לים, וצירים לוגיסטיים נסתרים שחלקם נועד לשרת תוכנית התקפה א-סימטרית על העורף הישראלי וחלקם תוכנית פשיטה רגלית. בצה"ל העריכו שהיקף הכוחות ואיכות המודיעין, יספיקו להתריע ולהדוף של מחבלים מלבנון גם בהתרעה קצרה. ה-7 באוקטובר, בזירה הדרומית הוכיח אחרת.

לוחמי חטיבה 188 באימון לקראת לחימה בצפון. דובר צה"ל
הלוחמים נערכו ללחימה בלבנון, אולי לא תהיה בה צורך/דובר צה"ל

יותר מעשרה חודשי לחימה

פיקוד צפון, חילק במשך עשרה חודשים את דרום לבנון לתאי שטח ונושאים בהם טיפל בצורה שיטתית באש מהאוויר ומהקרקע כדי להשמיד תשתיות טרור ולהרוג מחבלים. באופן די טבעי הכפרים שקרובים ב"מרחק יריקה" מהגדר קיבלו "טיפול שורש" באמצעות אש אינטנסיבית. בצה"ל זוכרים היטב כמה רוע וטרור יצאו ב-7 באוקטובר מכל אותם כפרים ושכונות ברצועת עזה סמוכות לגדר למשל: שג'אעיה.

זה לא רק כפר לבנוני אלא בסיס חיזבאללה

אחד הכפרים הבולטים הוא הכפר כילא שנמצא שנמצא בגזרה המזרחית, צפונית למטולה בטווח אפס ממוצב צה"ל, סמוך למעבר פאטמה. מנתונים שהוצגו לשר הביטחון יואב גלנט עולה, כי 98% מתושבי הכפר התפנו מרצון עוד בטרם החלה הלחימה כל שמי שנשאר במרחב הבנוי הופך לחשוד מידי כמחבל ומותקף. במשך עשרת חודשים בוצעו יותר מ-120 תקיפות אוויריות, רק ביומיים האחרונים תקפו תשתית טרור ומחבלים בלב הכפר, למעלה מ-123 תקיפות מהאוויר, והיקף של יותר מ-500 תקיפות ארטילריות. לפי נתוני בצה"ל, כ-70% מבתי הכפר נהרסו כ-1500 בתים הושמדו או נהרסו חלקית אך יש קצינים שחולקים על נתון זה וטוענים כי המספר נמוך מזה.

מקרה בוחן ושמו כפר כילא

התשתיות שנחשפו בכפר כילא מלמדות, כי לו היה יוצאת התקפה ב-7 באוקטובר בהפתעה מודיעינית מוחלטת, היו התוצאות מבחינת העורף הישראלית מרות מאוד. היקף התשתיות שנבנו לאורך השנים בכפר הזה כמו בכפרים אחרים צמודי הגדר רק מבהירים יותר מתמיד כמה צה"ל והדרג המדיני היה שקוע בקונספציה שאפשרה מציאות ביטחונית מסוכנת וחלקלקה שכזו.

צה"ל תקף תשתיות חיזבאללה בכפר כילא. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
כפר כילא שבדרום לבנון: 98% מתושביה התפנו מרצון עוד בטרם החלה הלחימה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הביקורת על צה"ל והדרג המדיני

קציני מילואים בפיקוד הצפון, מותחים ביקורת על מדיניות המטכ"ל שלא מאפשר להחריף את הטיפול במוקדי הטרור בכפרים צמודי הגדר אלא בשלבים ובמדורג. לפי הגישה של צה"ל אש מאסיבית בלוחות זמנים צפופים תביא להסלמה מול חיזבאללה ותגדיר את דרום לבנון כזירה עיקרית בניגוד להנחיות הדרג המדיני לשמר את רצועת עזה כזירה עיקרית ודרום לבנון כמשנית. השאלה שנשאלת: מה יעשה צה"ל אם תכפה עליו הפסקת עם חיזבאללה לפני שהספיק 'לפרק' את רוב תשתיות הגדר בכפרים סמוכי הגדר בגבול לבנון-ישראל? איך יחזיר תושבים בידיעה שבמרחק קצר יש תשתיות טרור רבות?


תגובת דובר צה"ל: "צה"ל, והרמטכ"ל העומד בראשו, מחויבים להשגת מטרות המלחמה - פירוק חמאס והחזרת החטופים, ונלחמים בנחישות ובהתמדה ומביאים להישגים חסרי תקדים. צה"ל מייצר לדרג המדיני את כל האופציות וחופש הפעולה, ויידע לממש כל החלטה של הדרג המדיני. כל טענה אחרת משוללת כל יסוד, ופוגעת בצה"ל וברמטכ"ל אשר נלחמים במלחמה נגד אויבינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully