וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלצת של תעמולה ולוחמה פסיכולוגית: כך פועל מערך ההסברה של חמאס

עודכן לאחרונה: 17.8.2024 / 11:04

במשך יותר משני עשורים פיתחה תנועת חמאס, מתחת לאף של צה"ל, את מערך ההסברה, שבאמצעות כל מדיה אפשרית מהדהד "פייק ניוז", קמפיינים לצריבת התודעה ופועל לשנות את דעת הקהל בעולם: "שטיפת מוח של משטרים אפלים כמו הנאצים". אלה האנשים במוקד זרוע השקרים של ארגון הטרור

צה"ל חשף את פרצופו של אבו עוביידה, דובר חמאס/דובר צה"ל

כבר בראשית דרכה של תנועת חמאס בסוף שנות ה-80 היא שילבה פעילות תקשורתית שכוונה בעיקר לרחוב הפלסטיני על מנת להפיץ את הפעילות החברתית ("דעווא" - קירוב לבבות) למען נזקקים וללומדי האיסלאם, שמתוכם החלה לסמן ולגייס פעילים שהועברו מבחנים, סינון, תהליך הכשרה והפעלה.

בראשית שנות ה-90 הייתה זו עובדה גמורה שחמאס הוא ארגון טרור שמבצע פיגועים נגד חיילים ואזרחים, יורה, מניח מטעני חבלה, חוטף ורוצח. בהתאם החלו דוברים לא רשמיים להפיץ נטילות אחריות, איומים ואזהרות שכוונו לעבר ישראל אבל גם לתנועת הפתח המתחרה שהתקדמה לעבר הסכמי אוסלו והכרה בישראל ובממשלתה בניגוד גמור לאידאולוגיה של חמאס ולעבר הפלסטינים לבל ישתפו פעולה עם צה"ל והשב"כ אחרת דינם יהיה מוות.

פעילי חמאס ברצועת עזה, 28 במאי 2021. רויטרס
פעילי חמאס ברצועת עזה/רויטרס

מנגנון ההסברה של חמאס פעל בצללים הרחק מהמודיעין הישראלי ומנגנוני הרשות הפלסטינית, אך ככל שחלפו השנים הוא התרחב, התעצם ויצא אל האור באופן אגרסיבי בשנת 2002 מיד לאחר הסיכול הממוקד של ראש הזרוע הצבאית של חמאס סלאח שחאדה. חמאס הרגיש בצורך כארגון טרור לא רק לפרסם עמדות רשמיות של הנהגת חמאס ברצועת עזה ובאיו"ש, להפיץ נטילת אחריות על פעולות טרור או לתעד תהליכים היסטוריים של הזרוע הצבאית אלא לעסוק הלכה למעשה בדה-לגיטימציה כשברקע מתחוללת האינתיפאדה השנייה וישראל מוציאה אל הפועל מדיניות סיכולים ממוקדים אגרסיבית ופועלת בסביבה אורבנית.

בשנת 2004 יוצאת מחלקת ההסברה אל האור בגרסה המורחבת וכבר אז היא כוללת בשורותיה פעילים צבאיים שעברו הסמכה בתחום התקשורת וההסברה כדי להפיץ מסרים לא רק בשטחים אלא לעולם כולו כדי לייצר דה-לגיטימציה לישראל. חלק מהפעילים הללו נהרגו במהלך הפעילות של צה"ל ברצועת עזה.

בשנת 2007 משליכים פעילי חמאס את פעילי הפתח מהגגות, הורגים קציני ביטחון של הרשות הפלסטינית ומשתלטים על רצועת עזה. חמאס מקימה ומפעילה שורה של מיזמים תקשורתיים להפיץ אידאולוגיה, להרתיע את הציבור ולהכניס אותו למסגרת של חוק וסדר חדשים, לשלוט בתודעה ברחוב, לייצר נרטיב אנטי-ישראלי ונגד הפת"ח באמצעות: כתב עת, ערוץ טלוויזיה תחנת רדיו, ועיתונות כתובה.

כחלק ממערך ההסברה מונה באותה שנה לדובר הזרוע הצבאית של חמאס אחד הפעילים שנבחר בשל יכולתו הוורבלית והבנה בעולם התקשורת: ח'דיפה סמיר עבדאללה אל-כחלות, נשוי ואב לארבעה, כיום בן 40 ובעל שני תארים אקדמאיים ביסודות הדת. בגלל שילובו בפעילות הצבאית של התנועה קיבל את הכינוי: "אבו עוביידה". הוא הופיע תמיד כרעול פנים ולרוב, נאומיו ומסריו עסקו באיומים על ישראל.

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה
אבו עוביידה דובר הזרוע הצבאית של חמאס
17.1.24. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בשל התעמולה הרבה לה אחראי, שלא מנעה ממנו לרוב לשקר והעובדה שפרטיו האישיים לא נחשפו עד לאחרונה עת החליטו במערכת הביטחון לחשוף את פרטיו האישיים ותמונתו, הוא צבר פופולריות רבה ברחוב הפלסטיני ובעולם הערבי. חשבונותיו ברשתות פייסבוק ו-X (לשעבר טוויטר) שצברו עוקבים רבים, נסגרו פעם אחר פעם. בתיו הופצצו כמה פעמים בשני העשורים האחרונים והוא היה על הכוונת של צה"ל והשב"כ אך הצליח לחמוק.

"800 הרוגים": הניפוחים וההמצאות של חמאס

תנועת חמאס השקיעה כספים רבים בתפעול כלי התקשורת ביניהם אתר "צפא" לדיווחים שוטפים, הפקת כתבות ועוד. ישנו גם ערוץ הטלוויזיה "אל-אקצא", ערוץ הדגל והרשמי של חמאס שהוקם בשנת 2005 על ידי פתחי חאמד, מבכירי הנהגת חמאס בצפון רצועת עזה ומקורבם של בכירי הזרוע הצבאית. בשנת 2008 במהלך מבצע עופרת יצוקה פגע צה"ל בערוץ "אל אקצא", ומשרדי עיתונות של התנועה, כולל האתרים של התנועה "אלרסאלה" והעיתון היומי "פלסטין".

בשנת 2012 נחנכו אולפני הערוץ החדשים, ובשנת 2018 תקף צה"ל את תשתיות הערוץ. כאמור, הערוץ הטלוויזיוני מרבה לשדר תכנים מסיתים ואלימים שנועדו ללבות את היצרים ולהתסיס את האוכלוסייה הפלסטינית לבצע פיגועי טרור, ולפעול באלימות נגד מנגנוני הרש"פ באיו"ש.

חמאס מיהר לשקם את תשתיות התקשורת ופתח גם ערוצי תקשורת בחו"ל כחלק משימור הקשר עם העולם הערבי ופלסטינים בחו"ל. כדי לממש ריבונות ברצועת עזה החלו אנשי הארגון לחלק עיתונים בחינם תוך כדי השתלטות על סדר היום הציבורי הפלסטיני, מעין מחט תת עורית שמזריקה תוכן אך בפועל משרישה אידאולוגיה קיצונית חסרת פשרות ובנוסף מגבירה את הפיקוח על שאר כלי התקשורת ברצועת עזה בדגש על אלו שייכים לפתח כולל פעולות נקמה נגד העומדים בראשם.

כך למעשה נוצרה הפרדה בין האינטרסים והפעילות של התנועה, הממשלה ובתוכה המשרדים השונים והזרוע הצבאית של חמאס. כדי להעמיק את הפעילות הוציא חמאס לאור שבועון בשם "אלרא'י", שהפך מאוחר יותר לסוכנות הידיעות הממשלתית הרשמית של חמאס שהפיצה תוכן מטעם משרדי הממשלה וגופי השלטון.

דגל של גדודי אל קסאם, חמאס, הר הבית, 14 באפריל 2023. רויטרס
דגל של הזרוע הצבאית של חמאס/רויטרס

בכל סבב אלים מול צה"ל והתנגשות אלימה התעקשו בחמאס לייצר נרטיב של ניצחון, לתאר את הפעילות מזווית ראייה של חמאס המטובלת בשקרים, "ניפוחים", המצאות וללא היסוס לשתול סיפורי "פייק ניוז" מתוחכמים. כל זאת תוך מאמץ לצמצם ביקורת נגד ממשלת חמאס, להראות דאגה לפצועים ומשפחות השהידים.

במסגרת הרחבת הפעילות לצורכי תקשורת והסברה הוקמו תחנות רדיו נוספות כמו "אל-קודס" שמקום מושבה בלבנון, "אלקוראן אל כרים" על ידי משרד ההקדשים שמקום מושבה בעזה, עלונים ומקומון עזתי שאליו התראיינו אישים בכירים בשלטון. בשנת 2019 נאלצה חמאס לצמצם פעילות תקשורתית בלבנון עקב גרעון משמעותי בתקציב הממשלה. באותן שנים הסיט מערך ההסברה הרבה מאוד מהפעילות לרשתות החברתיות ובכך הוזילו עלויות בצורה משמעותית תוך כדי גיוס, הכשרה ופעילות להפקת סרטונים, אינפוגרפיקה והפקות שמשלבות ביניהם.

"מטרות מערך ההסברה של חמאס ברורות ולא השתנו גם היום חרף הפעילות של צה"ל ברצועת עזה", הסביר השבוע גורם ביטחוני בכיר לוואלה. "הסתה ותעמולה נגד ישראל, שמתרחשת תחת משטר דיקטטורי, העוצמות שלהן גבוהות וההשפעה על מיליונים היא בהתאם. מאמץ בלתי פוסק לייצר מצג שווא של משברים הומניטריים, גיבוש. סגר, ופשעי מלחמה ובזירה הפוליטית הפנימית מדובר מבחינתם בקרב על דעת הקהל, נגד הפתח והרש"פ".

עוד אמר הגורם הביטחוני כי "לכן כדי לבסס מבחינתם נרטיב של ניצחון למרות שהמציאות היא הפוכה לחלוטין יש לפעילים חובה לצלם. חובה לתעד. זו לא בקשה. זו דרישה. כדי לייצר לוחמה פסיכולוגית הם צריכים חומרי גלם. כך במשך שנים הצליחו להרתיע את ישראל מלתמרן. נפלנו לתוך הבורות שחמאס חפר. זה משרת אותם גם בזירה הבינלאומית וכך הם מייצרים לחץ א-סימטרי על ישראל".

סרטון מתוך מערכות חיל האוויר שמתעד את אזור בית החולים לפני ואחרי השיגור הכושל והפגיעה של ארגון הג'יהאד האיסלאמי באזור בית החולים אלמעמדאני בעיר עזה

סרטון מתוך מערכות חיל האויר שמתעד את אזור בית החולים לפני ואחרי השיגור הכושל והפגיעה של ארגון הג'יהאד האיסלמי באזור בית החולים אלמעמדאני בעיר עזה/דובר צה"ל

אחד המקרים הבולטים היה בראשית המלחמה לאחר שאירע פיצוץ במגרש החנייה של בית החולים אל-מעמדאני. תוך זמן קצר העלו אנשי ההסברה של חמאס סרטונים וטענו שחיל האוויר הישראלי תקף וגרם למאות הרוגים ופצועים. משרד הבריאות של חמאס פרסם הודעה על 800 הרוגים.

שעות בודדות לפני שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחת בישראל נאלצו בעלי תפקידים בכירים באמ"ן, פיקוד הדרום, חיל האוויר, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים לזנוח את התפקיד המבצעי ולהפנות קשב לפענוח האירוע ולבסוף נקבע באופן חד-משמעי כי מדובר בשיגור רקטה כושלת של הג'יהאד האיסלאמי שפגעה בבית החולים. הנתונים הוצגו לבכירים בממשל האמריקני ולאחר מכן לנשיא האמריקני ורק אז נשמעה צפירת הרגעה בצד הישראלי. אך מאז נרשמו עוד מאות אירועים דומים.

האנשים שמרכיבים את "השופר" של חמאס

מערך התעמולה וההסברה בחמאס כולל סוללה ארוכה של דוברים, בשם התנועה, הזרוע הצבאית, הממשלה והארגונים מטעמה. ביניהם נמצאת גם אישה בשם: אסראא' אלמדלל. פאוזי ג'מעה ברהום (61), הדובר הרשמי של תנועת חמאס הוא הוותיק ביותר מבין הדוברים. הוא למד סיעוד, היה אח בבית חולים "אבו יוסף אל נג'אר', אך מאז התברג בתנועה והשתלב בצמרת. משפחתו עד למלחמה הייתה מהאחראיות לחפירת מנהרות הברחה רבות ממצרים לרצועת עזה והוא היה אחד מתוך 415 מגורשי חמאס וג'יהאד אסלאמי מהשטחים ללבנון.

מאז שנת 2015 עומד סלאמה מערוף בראש מערך ההסברה של ממשלת חמאס. מערוף, בן 47 שנולד במצרים, היה בעברו עיתונאי וגם מקורבו של איסמעיל הנייה. באפריל 2020 הושעה מתפקידו כי אפשר לצוות עיתונאים להיכנס למתחם מבודד של קורונה. מתחתיו פועלים דוברי משרדי ממשלה בולטים ובראשם איאד אלבזם, דובר משרד הפנים, ושרף אלקודרה, דובר משרד הבריאות שבעבר היה מקור אמין למה שמתרחש ברצועת עזה, אך מתחילת המלחמה הפכו דיווחיו עמוסי שקרים.

"משרד ההסברה של חמאס הוא אחד מהמשרדים הכי חשובים בעיניהם כי זו הדרך שלהם להשפיע ולשלוט בתודעה, לתקשר עם הציבור בעזה במיוחד בימים שבהם צה"ל נמצא בכל מקום ומפעיל עליהם לחץ אדיר, כולל השפעה על הקהילה הבינלאומית. משרד ההסברה מהווה שופר מרכזי של חמאס", הסביר גורם נוסף במערכת הביטחון.

פאוזי ברהום, בכיר חמאס. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פאוזי ברהום/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הגורם הביטחוני אמר כי יחיא סינוואר לא מעורב בכל צעד ופעולה, אבל המדיניות הכללית מגיעה ממנו. "חמאס מנהל מולנו קרב על התודעה במעגל הפנימי והחיצוני. בחמאס לא אוהבים שרוב האוכלוסיה הפלסטינית נענית לצה"ל ולהודעות שלו. למשל בהנעת אוכלוסייה מאזור לאזור. זו השפלה גדולה עבורו", הוא הוסיף.

לדברי גורמי צבא מפיקוד הדרום, הפעילות השכיחה של דוברי ומסבירי חמאס כולל הפצת סרטונים ואינפוגרפיקה כולל רצועת אודיו לייצר תמונת ניצחון הגם שהיא פיקטיבית, סרטוני פגיעה בחיילי צה"ל, ושילוב הסתה תוך הקראת פסוקי קוראן. "זה מגיע לרמה של לוחמה פסיכולוגית. שטיפת מוח ברוח הג'יהאד. הם מתייחסים לכל פרסום בישראל. לכל טענה מדינית וצבאית. הם ינסו לסתור אותה. הם ינסו להלך אימים בנושא השבויים והנעדרים. הם יגדירו כל מקום שתקפנו כאזור תפילה ולא מוקד התארגנות של הזרוע הצבאית בחמאס. הוא יגדיר את ההרוגים אזרחים ולא פעילי צבא. הם יהדהדו את המסרים ויש להם מגוון כלי תקשורת לשם כך. הם אפילו קשובים לאמירות של הרמטכ"ל, שר הביטחון וראש הממשלה ויגיבו להם", הסביר אחד הגורמים.

גורם ביטחוני בכיר אמר כי הדוברות ומערך ההסברה בצד הישראלי לא מנהלים רק משחק "פינג פונג" עם מערך ההסברה של חמאס אלא מעת לעת יש להם גם הנחתות. "בחודש אפריל טענו בחמאס כי צה"ל סיים לחימה בבית החולים נאצר והשאיר אחריו קברי אחים פלסטינים. קמפיין עצום של הטמנה באדמה של גופות וחלקי גופות. זה כמובן היה שקר מוחלט", תיאר הגורם הביטחוני הבכיר. "כנגד זה התנהלה פעילות להזים את השמועות עד שנאספו סרטונים ותמונות שהוכיחו כי מי שאחראי לכך היו הפלסטינים בעצמם מסיבות שונות עוד לפני שצה"ל הגיע אל השטח. שקרים על גבי שקרים. זה מנגנון תעמולה ודה-לגיטימציה ולא הסברה ודוברות. גם המשימות של דוברי התנועה, הממשלה והזרוע הצבאית היטשטשו מאוד. הם מאוד פעילים, מאוד מבינים תקשורת, הם מסלפים, מנפחים ומייצרים מציאות מדומה. זה הכי קרוב לשטיפת מוח של משטרים אפלים. בסגנון צפון קוריאה. נאציזם".

חאזם קאסם, דובר חמאס. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חאזם קאסם/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

במערכת הביטחון לא מקלים ראש בכלל בעוצמה ובאיכות הפעילות של אנשי ההסברה והדוברות בחמאס. במיוחד לא במעלליהם של "שבעת האסים": חאזם קאסם, סלאמה מערוף, טאהר אלנונו, פאוזי ברהום, אבו עוביידה, אשרף אלקדרה ועבד אללטיף אל-קאנוע. גם בימים אלו הם יודעים כיצד להפיץ תוכן ארסי ושקרי במדיה כתובה, מדיה אלקטרונית, אתרי אינטרנט לא רשמיים, תוך ניסיון לשמר מסווה של נייטרליות, רשתות חברתיות, סוללת דוברים, מעצבי דעת קהל (פובליציסטים) קריקטוריסטים, אנשי דיגיטל שאחראים על אינפוגרפיקה ועריכת סרטונים. וגופים מוסווים בתוך התנועה שעוסקים בהסברה.

בימים אלו מתנהל קמפיין חדש של רעב ברצועת עזה ולשם כך מפיצים סרטונים של קשישים, נשים וילדים נעים מאזור לאזור כשהם סובלים מרעב. בניגוד גמור להיקף המזון שהועבר לרצועת עזה בהיקף הולך ועולה מדי חודש. אחד מגורמי הביטחון הבקיא מאוד בפעילות ההסברה והדוברות של חמאס ברצועת עזה אמר כי היא בעיקר גם מבססת את האידאולוגיה של התנועה חרף התנאים הקשים שאליה היא נקלעה והאתגרים שמציב להם צה"ל כל רגע. "יש להם מסה של פעילים הרוגים, מפקדים, מפקדים בכירים מאוד ומנהיגים. מבחינתם זה מתיישב עם הדוקטרינה של חמאס של האחים המוסלמים, שהמוות שלהם הגיע וזו מתנה למות. מבססים את זה בפסוקי קוראן. אסור לשכוח שזו תנועה דתית קיצונית מאוד. חיסול מנהיג עבורם מחזקת את השרשרת כי יש לו מחליף. הם מקדשים את המוות בזמן שאנחנו מקדשים את החיים".

על השאלה האם הם, הדוברים והמסבירים, על הכוונת של צה"ל ונמצאים בעדיפות עליונה סירבו מרבית הגורמים לענות, אך השתיקה הייתה רועמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully