וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל האיומים מתקיפה איראנית: כך "שגרת החירום" במלחמה משפיעה לנו על הנפש

עודכן לאחרונה: 13.8.2024 / 20:48

במוקדי הסיוע והתמיכה הנפשית צופים עלייה של עשרות אחוזים בפניות מהחשש ממתקפה, וערוכים לתת מענה. כמו כן, ישראלים רבים כבר מצטיידים בקביעות בתרופות ובכדורי הרגעה. מנהלת השירות הסוציאלי בכללית: "מטופלים חשים מתח, דכדוך ודאגות כתסמינים של חרדה ודיכאון"

בווידאו: השקת המרפאה החדשה של כללית לבריאות הנפש/עריכה: גלעד מן מנהיים

מאז חיסולם של רמטכ"ל חיזבאללה, פואד שוכר, בלבנון, ושל ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה בטהרן, המיוחסת על פי גורמים זרים לישראל - אנחנו עוקבים חדשות לבקרים אחר הדיווחים לקראת התקיפה האיראנית. לצד התגובות הטבעיות של "יהיה בסדר" ו-"אנחנו חזקים", חלק מהישראלים מרגישים גם מעט חרדה וחשש לקראת העתיד והמצב הלא רגיל הזה כמו שחלק מכנים אותו - כוננות ספיגה.

מאז ה-7 באוקטובר, אזרחים רבים נמצאים במציאות בלתי אפשרית של "שגרת חירום". בצפון, מדובר במצב שנמשך כמעט ללא הפסקה, עם ירי של טילים וחדירת כטב"מים. בדרום, ירי הרקטות של חמאס חודש לאחרונה. במרכז הארץ עדיין משדרים "עסקים כרגיל", אך נמצאים בכוננות גבוהה לתגובה משמעותית מצד חיזבאללה או איראן, שככל הנראה תגיע בקרוב.

לוואלה נודע כי לאחר ליל הכטב"מים והתקיפה האיראנית ב-14 באפריל הייתה קפיצה של כמעט 30% בפניות למוקד הסיוע הנפשי של קופת החולים כללית, שם מעריכים שבעת מתקפה איראנית על ישראל הנתונים יעלו משמעותית - והם ערוכים לכך.

גבר נוטל תרופות. ShutterStock
ישראלים רבים מצטיידים מראש בתרופות למקרה חירום ובכדורי הרגעה/ShutterStock

בנוסף, בכללית מדווחים כי בשבוע הראשון מתחילת חודש אוגוסט ישנה עליה של 25% בפניות של מטופלים בכל יום. בנוסף, מתחילת ינואר מתוך הפניות למוקד פנו מגוש דן, ירושלים ואיזור השרון 32%. 29% מטופלים מאיזור הצפון כולל חיפה. 21% מאזור הדרום, 16% מאזור השפלה.

כמו כן, בכללית מדווחים על עליה של כ-25% בפניות היומיות של המבוטחים למוקד הסיוע ושירות התמיכה הנפשית של מטופלי הקופה. "מבוטחים רבים מספרים לנו שהם חשים מצבים של מתח, דכדוך, דאגות כחלק מהתסמינים של חרדה ודיכאון. אין לנו סוג אוכלוסייה מסוימת שמבקשת עזרה, אלא יש לנו הורים שפונים לעזרה לילדיהם, בוגרים מעל גיל 30 שחשים מצוקה וגם אנשים מבוגרים שאנו מסייעים להם במוקד", אומרת ל-וואלה, נורית איתן-גוטמן, מנהלת השירות הארצי לעבודה סוציאלית בכללית.

"מי שעונה במוקד הן עובדות סוציאליות ופסיכולוגיות של מערך בריאות הנפש", אמרה איתן-גוטמן. "כבר בשיחה הראשונה של המטופל הוא מקבל את הטיפול הראשוני המותאם עבורו ובדרך ההתמודדות מולו. אנחנו בודקים מה עזר לו בעבר, מה עוזר לו עכשיו, מחזקים אותו ואם אנחנו מתרשמות שמעבר לשיחה יש צורך בהמשך טיפול יש לנו מסלולים רבים של שירותי עזרה בכללית ואנחנו מתאימים לו את הטיפול בקבלת החלטות משותפת. בנוסף, הכנסנו שאלון סינון לראשונה בארץ שעוזר לנו ביחד עם המטופל להבין מה מצבו ולהחליט האם הוא צריך טיפול מורכב וכולל יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
תיעוד מהתקיפה באיראן. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
בתקיפה הקודמת - נרשמה עלייה של כ-30% בפניות למוקדים לבריאות הנפש/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

המוקד של כללית במספר 8703* עובד מיום ראשון עד חמישי משעה 9:00- 17:00 ובימי שישי מ-9:00 עד 13:00. "במידת הצורך אנחנו יודעים להרחיב את מתן המענה במיידי", הדגישה איתן-גוטמן.

גם בעמותת מרכז אלה המעניקה סיוע נפשי במקרה של אובדן וטראומה רואים עלייה בפניות לעמותה בחודש וחצי האחרונים של 39% בהשוואה ליוני 2024. בעמותה מעידים כי ככל שהמלחמה מתארכת, עולה המודעות לצורך ולחשיבות של טיפול נפשי בתקופה זו, כשרבים פונים לעמותה לצורך קבלת טיפול פרטני או כדי להצטרף לקבוצת תמיכה.

רונה אקרמן, עו"ס ופסיכותרפיסטית וסמנכ"ל קשרי חוץ בעמותה, אמרה כי: "ככל שעובר הזמן אנחנו רואים יותר תחושות של פחד וזה טבעי, פחד מאי הוודאות, מהסלמה במצב הבטחוני, דאגה לילדים וכן הלאה. פחד זה כשהוא מגיע לכדי הקצנה עלול לקבל ביטוי בתסמינים של דיכאון ו/או חרדה, ובמקרים כאלו מוטב שלא להישאר לבד, ולפנות לגורמים מקצועיים כדי לקבל סיוע".

לצד הסיוע הנפשי שעלה בעקבות הכוננות, גם בבתי המרקחת רואים שינוי מגמה ברכישת התרופות. "אנחנו רואים שאנשים רבים מצטיידים בתרופות למשך שלושה חודשים ולא פעם בחודש כפי שבימי שגרה", אומר ל-וואלה, דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים בישראל.

הלווית אסמאעיל הנייה, טהראן, איראן, 1 באוגוסט 2024. רויטרס
האיראנים מאיימים לתקוף - ובמוקדי הרפואה צופים עלייה של עשרות אחוזים בפניות/רויטרס

"אנחנו רואים עליה ברכישה מחשש שבעקבות המצב יווצר מחסור שזאת תגובה אופיינית במצב של מלחמה ולכן אנשים קונים יותר שיהיה להם ספייר, אך כרגע אין חשש לכך כי משרד הבריאות נערך היטב. אנו רואים שאנשים צורכים תרופות לטיפולים של הרגעה, חרדות והקלה בשינה, אנו רואים עליה של 30% מתחילת המלחמה וזה נשאר די יציב. זה מתחלק לתרופות מרשם ולתרופות ללא מרשם קלים יותר כמו 'קלמנרבין', 'נרבן', 'טו-נייט' ועוד שניתן לקנות בבתי המרקחת באופן חופשי".

פפו אומר כי האוכלוסייה שרוכשת את התרופות הקלות יותר, לא מאובחנת ומכלל האוכלוסייה ממבוגרים מעל גיל 18 עד מבוגרים מעל גיל 65. "לא צריך הרבה כדי לרכוש תרופות מרגיעות. מספיק בת זוג צעירה או אמא בת 25-30 שבעלה נמצא במילואים, משהו להרגיע אותה שתישן טוב יותר זה אפשרי, אבל זה לא תלוי גיל".

לצד הכוננות והחשש מתקיפה, ישנה גם מגמה של רכישת אביזרי עזרה ראשונה והחלפתם. "עברה כמעט שנה מאז תחילת המלחמה. אני מניח שחלק מהדברים השתמשו בהם, חלקם אולי התיישנו ואנשים מרעננים את ערכות העזרה ראשונה לבית או למקלט, אבל זה לא משהו דרמטי".

לבקשת סיוע והתאמת טיפול ניתן לפנות למרכז הפניות של מרכז אלה: 1-800-800-440. וכן בווטסאפ למספר 050-6644000

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully