וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להרגיע את החרדה שלהם - ושלכם: כך תסבירו לילדים על המתקפה האיראנית

ד"ר ענת בן שבת

עודכן לאחרונה: 13.8.2024 / 15:21

למצוא חלופות לפעילויות שהתבטלו, לשתף בידע (אבל לא יותר מדי) ולמצוא דרכים להפיג את המתח ביחד: דווקא בשיא חופשת הקיץ, משפחות מוצאות את עצמן נאלצות לתווך לילדיהם מצב חדש, מאיים ולא מוכר. אבל גם את המשבר הזה אפשר להפוך להזדמנות

בווידאו:הלווית אסמאעיל הנייה, טהראן, איראן, 1 באוגוסט 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

ימים לא פשוטים עוברים על מדינת ישראל כבר עשרה חודשים, מאז אירועי 7 באוקטובר, אך בשבועיים האחרונים ביתר שאת. המצב נותן את אותותיו במגוון היבטים: הפוליטי, הכלכלי, החינוכי והחברתי, והשפעותיו ניכרות על כולנו כמובן גם בתחום הרגשי.

זהו מצב מתמשך של אי וודאות שמייצר אצל משפחות רבות דאגות הקשורות לפרנסת המשפחה, לביטולי טיסות, חופשות, אירועים, מופעים ושמחות, לטיפול בבני משפחה מפונים, לחשש לחיי חיילים וחטופים ואולי אף חשש מהאפשרות לחיות מספר ימים ללא חשמל או מוצרי צריכה בסיסיים.

בנוסף לאלו, ישנו פחד להתמודד עם איום חדש ולא צפוי כפי שמסתמן בתקשורת. כל זה מתרחש במהלך החופש הגדול, שהוא זמן ממושך בו הילדים ללא מסגרות חינוכיות וגם כך מהווה תקופה מורכבת להורים שנמצאים עם ילדיהם זמן רב מהרגיל.

ימים אלו מחייבים הפעלת חשיבה יצירתית, הגנה על ביטחונם ורווחתם של הילדים ותיווך מותאם של ההורים את המצב לילדיהם. לפניכם מספר המלצות כדי שנוכל כולנו להנגיש באופן מיטבי את שגרת החירום שנכפתה עלינו לילדים:

  • שיתוף בידע מקנה תחושת ביטחון, כשאנו יודעים יותר אנו מרגישים שיש לנו יותר שליטה על המצב. עם זאת, חשיפה מוגזמת למידע עלולה ליצור חרדה שתגרום לחוסר תפקוד. כדאי לספר לילדים ברוגע רק את מה שהם מסוגלים להבין על פי גילם, לא להרבות במידע מפחיד או מדאיג אך כן לשדר שזהו מצב חדש ואחר שמחייב את כל בני המשפחה להתנהלות שונה. ניתן להיעזר לשם כך גם בהנחיות הנמצאות באתר משרד החינוך הנוגעות להתמודדות עם חששות ילדים בעקבות מצבי חירום.
  • הילדים חשופים באופן מתמיד למסכים ולרשתות החברתיות וודאי ייתקלו בעדכונים אודות המצב. נסו לבדוק עימם מה הם יודעים? מה הם מרגישים? לעיתים הם יודעים וחשים פחות ממה שנדמה לנו. ובכל מקרה, לילדים באזורי הלחימה נספק הסברים קונקרטיים ותמיכה רגשית ולילדים באזורי העורף רק מידע שחייבים. חשוב שגם אנחנו ההורים נשתף את הילדים בתחושותינו, מחד הפחד ואי הוודאות ומצד שני, שיש לנו מדינה חזקה, צבא אמיץ והרבה אמצעי הגנה.
ילדים מבלים ביערות קק"ל. אבי בלבן, ארכיון הצילומים קק״ל,
נסו לבדוק עימם מה הם מרגישים./אבי בלבן, ארכיון הצילומים קק״ל
  • זהו זמן מצוין לתרגל "הפיכת קושי להזדמנות" - נצלו את הזמן הקשה שנכפה עלינו ובצעו יחד את ארגון המרחב המוגן, הכניסו אליו משחקים, מזון יבש אהוב, ספרים ומעט בגדים להחלפה. הפעולות הללו יעבירו את הזמן בנעימים וביעילות ויזמנו שיח על הצורך בהכנות הללו, עם כל אחד מהילדים בהתאם לרמת ההבנה שלו. כך נקנה לילדים כישורי חיים הכרחיים בדרך אותנטית ונהפוך את המרחב המוגן למקום ידידותי עבור הילדים.
  • מומלץ לתכנן את ימי החופש יחד עם הילדים, לחשוב יחד מה כדאי לעשות? באילו שעות? כדאי ליצור טבלת תכנון זמן שבועית המחולקת לימים ושעות, לתלות אותה במקום בולט ולשבץ בתוכה את הפעילויות הנבחרות. תכנון זמן משותף יענה על הצורך של כל בני המשפחה וינסוך ביטחון וציפייה בקרב הילדים.
  • נסו למצוא יחד חלופות לדברים שהתבטלו: מה כדאי לנו לעשות במקום ההצגה שהתבטלה? אולי נוכל להכין הצגה בעצמנו בבית? או, מה הכי הייתם רוצים לעשות במקום היציאה היומית לפארק? אולי נארגן בחצר/במרפסת גן שעשועים מיוחד משלנו? תוכלו גם לרכוש כמה חומרי יצירה ולפעול יחד במקום לצאת. תהיו יצירתיים ואפשרו גם לילדים להיות. העבירו את הזמן בנעימים, זה יתרום לאווירה משפחתית רגועה. צפו בסרטים משפחתיים יחד, קראו ספרים יחד, בקול, פעם אתם קוראים ופעם הילדים, הפכו כל עשייה לחוויה בלתי נשכחת.
אבא עם אמא לצד שני ילדים יושבים יחד ומשוחחים. ShutterStock
אבא עם אמא לצד שני ילדים יושבים יחד ומשוחחים/ShutterStock
  • שירו, ריקדו וצחקו הרבה עד כמה שניתן! אלו פעולות שעל פי מחקרים תורמות לשחרור הורמוני שמחה ומבריאות את הגוף והנפש. צרו לכם רשימות השמעה של שירים אהובים, קצביים ומהנים לכל בני הבית, כולל הילדים. הקדישו זמן בכל יום להקשיב ולרקוד יחד. אתרו ביוטיוב סרטוני מערכונים נחמדים המתאימים לכל המשפחה וצפו בהם יחד. אל תחששו להשתטות, רקדו כאילו אף אחד לא צופה בכם וצחקו בקול גדול עד שהלחיים יכאבו.
  • היו סבלניים וגלו אורך רוח, זו תקופה לא פשוטה אך כולנו תקווה שזהו מצב זמני. הקפידו על ההנחיות והיו מערך תמיכה זה לזה, כדי שתצלחו את הימים הללו בבטחה והנאה. היו ערים לכל שינוי בהתנהגות הילדים (ערנות יתר, הסתגרות, דריכות...) ונסו להרגיע או פנו לקבלת הדרכה במידת הצורך.

ראש החוג והמסלול לחינוך לגיל הרך במכללה האקדמית בית ברל, מרצה ומדריכת הורים

  • עוד באותו נושא:
  • בית ברל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully