וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לעמדת היועמ"שית: הממשלה תאשר שרה"מ יבחר את נציב שירות המדינה הבא

עודכן לאחרונה: 11.8.2024 / 10:03

מינוי הנציב, שאחראי על איוש עשרות אלפי משרות, הצית עימות בין בהרב מיארה והממשלה, שחבריה קוראים להדחתה. נתניהו מעוניין שהמינוי יבוצע בדומה למינוי הרמטכ"ל, באישור הוועדה המייעצת למינוי בכירים, אך באופוזיציה מזהירים: כשנהיה בשלטון נבטל מינויים שנעשו שלא כדין

נתניהו בבפתח ישיבת הממשלה: "נגיב ונגבה מחיר כבד על כל מעשה תוקפנות נגדנו"/איתי בית-און / לע״מ

ברקע המתיחות הגואה מול היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הממשלה תתכנס היום (ראשון) לישיבתה השבועית. במרכז הישיבה תעמוד ההחלטה האם להעניק לראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הסמכות למנות את נציב שירות המדינה - שמעוררת גם היא התנגדות של הייעוץ המשפטי לממשלה.

לפי ההחלטה, שתובא לאישור השרים, נציב שירות המדינה - שאחראי על עשרות אלפי מינויים ומשרות במגזר הממשלתי והציבורי - ייבחר על ידי ראש הממשלה והמינוי יאושר על ידי הוועדה למינויים בכירים בנציבות שירות המדינה. זאת, בניגוד להחלטת ממשלה מ-2018 שקבעה שהנציב הבא ייבחר על ידי ועדת איתור בהליך תחרותי.

הממשלה דחתה את ההצעה של היועצת המשפטית הממשלה להקמת ועדת איתור חיצונית בראשות שופט עליון בדימוס. כמו כן, לקראת פקיעת כהונתו של הנציב דניאל הרשקוביץ החליטה לשנות את הליך הבחירה, כך שתהיה לה שליטה מלאה במינוי מחליפו.

ישיבת הממשלה 31 בדצמבר 2023. מרים אלסטר, פלאש 90
במרכז הישיבה תעמוד ההחלטה האם להעניק לרה"מ את הסמכות למנות את נציב שירות המדינה./פלאש 90, מרים אלסטר

הדיון בישיבת הממשלה ייערך כשברקע עימותים חריפים בין הממשלה ליועצת המשפטית לממשלה בשורה של נושאים, וכן קריאות חוזרות ונשנות של חלק מהשרים להדיח אותה. בשבוע שעבר, היועצת המשפטית לממשלה בהרב מיארה שיגרה מכתב חריג לראש הממשלה נתניהו והתריעה מתהליכי עבודה משובשים, ומניסיון לעקוף את סמכותה בנושאים כגון חוק הגיוס ונושאים ביטחוניים נוספים.

"החלטות מתקבלות תוך העברתן להתייחסות הגורמים הרלוונטיים בסמוך לישיבות הממשלה או במהלכן, באופן שאינו מאפשר לגורמי המקצוע, וכן לשרים, למלא את תפקידם וחובותיהם; ואף בהסתמך על חוות דעת משפטית של מי שאינו מוסמך לכך, גורם פרטי או מזכיר הממשלה. התוצאה היא הפרת דין ופגיעה בציבור", כתבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
גלי בהרב מיארה היועצת המשפטית לממשלה, אירוע הפרידה של המשטרה מהמפכ"ל שבתאי, 14 ביולי 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
בניגוד לעמדתה הממשלה תאשר שרה"מ יבחר את נציב שירות המדינה הבא./פלאש 90, חיים גולדברג

גם בנושא הליך המינוי של נציב שירות המדינה, שיעלה היום לאישור הישיבה, הממשלה החליטה להתעלם מעמדת היועצת המשפטית לממשלה. כבר בחודש יוני היועצת המשפטית לממשלה בהרב מיארה הבהירה שקיימת מניעה משפטית לקידום ההצעה שתעביר את סמכות הבחירה לראשות הממשלה, שכן "מדובר במי שממלא תפקיד מובהק של שומר סף, שתפקודו העצמאי והא-פוליטי הוא חיוני מבחינה משטרית לשמירתו של השירות הציבורי בישראל מקצועי וממלכתי".

לפי ההצעה שגיבשה היועצת המשפטית לממשלה בהרה מיארה, הנציב צריך להיבחר על ידי ועדת איתור חיצונית שבראשה יעמוד שופט עליון בדימוס שימונה בידי נשיא העליון ובאישור ראש הממשלה. בוועדה ישבו גם נציג היועמ"שית, נציב בדימוס או מנכ"ל משרד ממשלתי לשעבר שימונה על ידי ראש ממשלה באישור היועמ"שית, נציג אקדמיה שייבחר על ידי דיקני בתי הספר למשפטים, ונציג ציבור נוסף שימונה בידי ראש הממשלה, באישור היועמ"שית. הממשלה לא קיבלה את הצעתה והדיון התפתח למתקפה של השרים על הייעוץ המשפטי, כפי שקורה כמעט בכל נושא בו מועלית התנגדות משפטית למהלכי הממשלה.

דניאל הרשקוביץ'. ראובן קסטרו
דניאל הרשקוביץ'/ראובן קסטרו

כעת, נתניהו החליט להביא את הצעתו למנות את נציב שירות המדינה הבא לאישור הממשלה, ולהוסיף את תפקיד הנציב לרשימת התפקידים שנבדקים על ידי הוועדה המייעצת למינויים בכירים בראשות נשיא העליון לשעבר אשר גרוניס כמו רמטכ"ל, ראש שב"כ, ראש מוסד, נגיד בנק ישראל ותפקידים נוספים.

בלשכת רה"מ אמרו שהמינוי יבוצע "כפי ששר הביטחון ממנה רמטכ"ל". מאחר שהנציב הנוכחי הרשקוביץ הוא חבר בוועדה למינויים בכירים - החלטת הממשלה קובעת גם כי הוא יוחלף באופן זמני בוועדה בנציב שירות מדינה לשעבר או מנכ"ל משרד רה"מ לשעבר. עוד נקבע כי ההחלטה תהיה תקפה רק למינויו של הנציב הבא.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון ה-X: "לפי הדיווח של המודיעין האמריקאי שהתפרסם בסופ"ש, איראן דוהרת לנשק גרעיני. ובמה עוסקת ממשלת ישראל והעומד בראשה? באישור החלטת ממשלה לחוק הג'ובים החדש שיאפשר לנתניהו למנות את כל מקורביו למשרות בשירות הציבורי".

שר הביטחון יואב גלנט כתב בחשבון ה-X: "תומך בהצעת ראש הממשלה למנות את נציב שירות המדינה באמצעות ועדה מייעצת כמקובל מאז ומעולם - זה הוא כלי מרכזי המאפשר לממשלה לממש את מדיניותה בהתאם לרצון הבוחר".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב ברשת החברתית X: "מי שמתמנה בימים אלה בהליך לא תקין ובניגוד להנחיות הייעוץ המשפטי לממשלה צריך לדעת שהוא לא יוכל להישאר בתפקידו אחרי הבחירות. אנחנו נבטל כל מינוי שנעשה שלא כדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully