וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת אווירית של בכירים אמריקנים צפויה להגיע לאזור לקראת פסגת המו"מ על עסקת החטופים

עודכן לאחרונה: 10.8.2024 / 22:13

ארה"ב נערכת לשבוע דרמטי של מאמץ דיפלומטי כדי למנוע מלחמה באזור ולהגיע לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה. יועצו של ביידן ברט מקגרק יגיע לקהיר לסכם סידורי ביטחון בגבול עם עזה. שר החוץ בלינקן גם הוא מתכנן להגיע השבוע לאזור. ראש ה-CIA ברנס ישתתף במו"מ ביום חמישי

"תודה על 50 שנות תמיכה בישראל": הצהרות נתניהו וביידן לקראת הפגישה/רועי אברהם /לע"מ, סאונד: בן פרץ /לע"מ

רכבת של בכירי ממשל ביידן מתכננת לצאת למזרח התיכון לשבוע דרמטי של דיפלומטיה רגישה ובעלת סיכון גבוה, כדי לנסות למנוע מלחמה באזור ולהבטיח הסכם בני ערובה והפסקת אש בעזה.

למה זה חשוב

תוצאות השבוע הקרוב יבהירו אם המזרח התיכון עומד לשקוע עמוק עוד יותר לתוך משבר ומלחמה מתמדת ומתרחבת, או אם, לראשונה מאז 7 באוקטובר, יהיה שינוי משמעותי. התוצאה עשויה לעצב את מורשתו של הנשיא ביידן.

פגישת נתניהו וביידן עם בני משפחות החטופים אזרחי ארה"ב, 25 ביולי 2024. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
בכירים ישראלים: השיחות ביום חמישי הן “ההזדמנות האחרונה” להגיע להסכם לשחרור החטופים/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

במוקד החדשות

בכירים אמריקנים, קטארים ומצרים יתמקדו בימים הקרובים בניסיון לסגור את הפערים שנותרו בין ישראל לחמאס לקראת הסבב האחרון של המשא ומתן בין הצדדים, שייערך ב-15 באוגוסט. בכירים ישראלים אמרו כי השיחות ביום חמישי הן "ההזדמנות האחרונה" להגיע להסכם לשחרור החטופים המוחזקים על ידי חמאס, בתמורה להפסקת אש זמנית בעזה.

במקביל, ארה"ב ובעלות בריתה לוחצות על איראן וחיזבאללה שלא להגיב על ההתנקשויות שביצעה ישראל בביירות ובטהראן. ארה"ב, ישראל, בריטניה, צרפת וכמה מדינות ערביות מסיימות את הכנותיהן להדוף התקפות פוטנציאליות כאלה אם הדיפלומטיה תיכשל. לארה"ב ולישראל עדיין אין מושג ברור מתי תקיפה כזו עלולה להתרחש. אבל ההערכה הכללית היא שחיזבאללה צפוי לתקוף ראשון, אולי כבר ביומיים הקרובים, כך אמרו שני בכירים אמריקנים ובכיר ישראלי.

דובר הבית הלבן לענייני ביטחון לאומי ג'ון קירבי. רויטרס
ג'ון קירבי: "בכל יום שעובר, חיי החטופים בסכנה גדולה יותר והסבל בעזה נמשך"/רויטרס

מאחורי הקלעים

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, ערך ביום שישי פגישת זום עם משפחות שמונה החטופים האמריקנים המוחזקים בעזה, ותדרך אותם על סבב המשא ומתן המכריע שיתקיים ביום חמישי בקהיר או בדוחא, כך לפי שני מקורות בעלי ידע ישיר על הפגישה.

סאליבן אמר למשפחות כי ביידן והצוות שלו דוחפים לעסקה כדי להחזיר את החטופים הביתה ולהגיע להפסקת אש בעזה, אבל גם בגלל שהם חושבים שהסכם יכול למנוע מלחמה אזורית, כך אמרו המקורות.
דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר לכתבים ביום שישי שדחוף להגיע להסכם כי "בכל יום שעובר, חיי החטופים בסכנה גדולה יותר והסבל בעזה נמשך". קירבי אמר שגם ישראל וגם חמאס שינו פרטים בהסכם המוצע והוסיפו דרישות: "זה ידרוש פשרות ומנהיגות מצד שני הצדדים".

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בקטאר, 12 ביוני 2024. רויטרס
גם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן שוקל להגיע/רויטרס

תמונת המצב

יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון ברט מקגרק צפוי להגיע לקהיר בתחילת השבוע כדי לסכם כמה סוגיות ביטחוניות שקשורות לעסקת החטופים, וזאת לקראת הפסגת המו"מ שמתוכננת ליום חמישי, כך אמרו בכירים אמריקנים. מקגרק ינסה להגיע להסכם עם ישראל ומצרים על סידורי ביטחון בגבול מצרים-עזה, כך אמרו בכירים אמריקנים.

הסדרי הביטחון מתמקדים במערכת משותפת למניעת הברחות נשק ממצרים לעזה, ובהסכם על פתיחה מחדש של מעבר רפיח, כך אמרו בכירים ישראלים ואמריקנים. סיכום סידורי הביטחון הללו קריטי לעסקת החטופים והפסקת האש. אבל נסיעתו של מקגרק מותנית בשאלה אם חיזבאללה ואיראן יתקפו את ישראל והאם זה יוביל להסלמה רחבה יותר, אמרו בכירים אמריקנים.

ראש ה-CIA ביל ברנס צפוי להוביל את הצוות האמריקני במשא ומתן ולנסוע לאזור לקראת יום חמישי.
שר החוץ אנתוני בלינקן אמר ביום שישי לשר הביטחון יואב גלנט כי הוא שוקל לנסוע לאזור בשבוע הבא כדי להצטרף למאמצים להגיע להסכם ולמנוע הסלמה, כך אמרו בכירים אמריקנים וישראלים. אבל גם הנסיעה של בלינקן תלויה גם במצב באזור במהלך הימים הקרובים. אם תתרחש הסלמה משמעותית, הסיכוי שיגיע יפחת.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, בטקס הלווייתו של מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בטהראן, 1 באוגוסט 2024. רויטרס
המאמצים המחודשים להגיע להפסקת אש בעזה ישפיעו על קבלת ההחלטות של איראן/רויטרס

מה הם אומרים

איראן אותתה ביום שישי שהמאמצים המחודשים להגיע להפסקת אש בעזה ישפיעו על קבלת ההחלטות שלה בנוגע לכל מתקפה שהיא עשויים לשקול לבצע נגד ישראל. "העדיפות שלנו היא לכונן הפסקת אש מתמשכת בעזה. אנו מקווים כי העיתוי והאופי של תגובתנו יהיו בצורה שלא תפגע בכך", נמסר בהודעה של שגרירות איראן באו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully