וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בולגריה אוסרת על "תעמולה להטב"ית" בבתי ספר

עודכן לאחרונה: 9.8.2024 / 16:28

הפרלמנט אישר ברוב גדול הצעה של מפלגה פרו-רוסית האוסר על "קידום או הסתה לרעיונות על נטייה מינית לא מסורתית" במערכת החינוך. ארגוני זכויות אדם הזהירו שמדובר בחוק מפלה: "מפר זכויות אדם בסיסיות". חוקים דומים עברו בשנים האחרונות ברוסיה והונגריה

הפגנה נגד חוק אנטי-להט"בי בסופיה, בולגריה, 8 באוגוסט 2024. רויטרס
הפגנה נגד חוק אנטי-להט"בי בסופיה, בולגריה, 8 באוגוסט 2024/רויטרס

הפרלמנט של בולגריה אישר שינויים בחוק החינוך במדינה, כך שהוא אוסר כעת על "תעמולה" להט"בית בבתי הספר. התיקון לחוק - שהוצע על ידי מפלגה וזראז'דאן הפרו-רוסית במדינה - עבר ברוב גדול ביום רביעי. 159 הצביעו בעד, בעוד שרק 22 מחוקקים התנגדו ו-12 נמנעו.

החוק אוסר כעת על "תעמולה, קידום או הסתה בכל דרך, במישרין או בעקיפין, של רעיונות והשקפות הקשורים לנטייה מינית לא מסורתית ו/או זהות מגדרית שאינה זו הביולוגית במערכת החינוך".

המחוקקים הצביעו גם על טקסט נפרד המגדיר "נטייה מינית לא מסורתית" כ"שונה מהמושגים המקובלים והמבוססים במסורת המשפטית הבולגרית של משיכה רגשית, רומנטית, מינית או חושנית בין אנשים משני המינים".

במחאה נגד התיקון לחוק, מפגינים יצאו לרחובות וקראו "תתביישו לכם" ו"תפסיקו לגרום לאנשים להגר מבולגריה". אחת מהם הייתה סניה קובצ'בה, אדריכלית בת 35 שהאשימה את הפוליטיקאים במדינה ב"ניצול דיסאינפורמציה וגלישה על גל השנאה נגד קהילת הלהט"ב" לקראת הבחירות באוקטובר.

חוקים דומים עברו בשנים האחרונות ברוסיה ובהונגריה.

"ציד מכשפות"

LevFem, קבוצת השמאל הפמיניסטית שארגנה את העצרת, אמרה כי התיקון לחוק לא יאפשר "להילחם בהטרדות בבית הספר של לסביות, הומואים, ביסקסואלים וטרנסג'נדרים צעירים".

ארגון זכויות האדם ועדת הלסינקי בבולגריה (BHC) קרא לפני ההצבעה למחוקקים שלא להעביר את השינויים, בטענה שהם "מפרים זכויות אדם בסיסיות", כולל אלה המעוגנות בחוקת המדינה, כמו גם בחוקי האיחוד האירופי ובאמנות בינלאומיות.

סגן יו"ר BHC, רדוסלב סטויאנוב, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית, שהחוק "אוסר על הפצת רעיונות ומושגים, כולל מידע מדעי".

החקיקה "מבשרת במרומז על ציד מכשפות ומטילה סנקציות על כל מאמץ חינוכי הקשור ללהט"בים בחינוך בבתי הספר", כתבה עורכת הדין דניצה ליובנובה מארגון זכויות הלהט"ב Deystvie בהצהרה, וכינתה את הצעת החוק "מפלה".

רעיונות הומופוביים מככבים לעתים קרובות בשיח הפוליטי בבולגריה ובתקשורת, כשהמדינה עומדת בפני הבחירות השביעיות שלה לפרלמנט בתוך שלוש וחצי שנים על רקע חוסר יציבות פוליטית חמור.

המדינה הבלקנית אינה מכירה בנישואים חד מיניים. בולגריה, החברה באיחוד האירופי, מסרבת גם לאשרר את אמנת איסטנבול למניעה ומאבק באלימות נגד נשים, שרבים במדינה רואים בה כלי להכרה ב"מגדר שלישי".

על פי דו"ח שפורסם לאחרונה על ידי המכון לכלכלת שוק (IME) בסופיה, "דחייה ואפליה הם גורמי מפתח בהגירה של להט"בים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully