וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טל הגיע לבית החולים ברגע של משבר נפשי, שם דרשו ממנו להשאיר את כלב השירות שלו מאחור

עודכן לאחרונה: 9.8.2024 / 15:05

טל סובל מפוסט טראומה מורכבת כבר שנים. כלבו האהוב נוח מסייע לו בהכל, והוא מסומן בתג ובתעודה של כלב שירות. אך כשטל הגיע להלל יפה הצוות דרש ממנו להשאיר את נוח ברכב, ולדבריו העניק לו יחס משפיל. "אנחנו השקופים סובלים שבעתיים, מה שמתחולל בתוך הנפש לא רואים"

עיוורת עם כלב נחייה/בשיתוף המרכז לעיוור

בית החולים הלל יפה שסירב לאשפז מטופל בלווית כלב השירות שלו, ישלם 25 אלף שקלים פיצוי, כך פסק הרשם הבכיר סולימאן עאמר בבית משפט השלום בנוף הגליל-נצרת, כשקיבל הסכם פשרה בעניין. המטופל, טל שלו בן ה-63, הוא תושב גבעת אולגה, בעברו הוא עסק בחקלאות וצביעת בתים אך זה כבר כמה שנים שהוא סובל מפוסט טראומה מורכבת ומוגדר "אדם עם מוגבלות" על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. במשך תקופה לא קצרה הוא היה חסר בית, נדד בדרכים ולן ברכב שלו, כשהוא מסתייע באופן קבוע בכלב השירות שלו, נוח או כפי שהוא מכנה אותו בשמו באנגלית - Noah.

שלו, שגידל ואימן את נוח הכלב מאז נולד ביוני 2021, מתאר אותו כ"מכונת החמצן שלו בחיים", והוא מסתייע בו בכל עת ובכל מקום. הכלב נוח מסומן בתג ובתעודה המתארת את תפקידו כמי שמסייע לשלו, המחזיק בהיתר ובתעודה של אדם מוגבל. שלו ציין כי הם לא נפרדים גם כשמפעם לפעם הוא נאלץ להתאשפז. לדבריו, תמיד אשפזו אותו ביחד עם כלב השירות והוא אף פעם לא נתקל בסירוב או בבעיה.

אלא שב-12 בספטמבר 2023, מעט אחר חצות, הגיע טל שלו למרכז הרפואי הלל יפה - בית חולים ממשלתי, לאחר שבלע כדורים. הוא נבדק במיון פסיכיאטרי ועבר להשגחה במחלקה פנימית, שם, לטענתו, הצוות הרפואי סירב לאשפזו בליווי כלב השירות. הוא התבקש להשאיר את הכלב ברכב, מתוך הטענה שלא ניתן לאשפזו במחלקה פנימית עם כלב שירות. זאת, אגב, בניגוד גמור לאירוע המתוקשר שהתרחש כמה חודשים קודם לכן, בו בבית החולים הממשלתי רמב"ם תועד לוחם יחידת "עוקץ" שנפצע בג'נין ואושפז עם הכלב "דאגו" שליווה אותו.

טל וכלבו נוח. באדיבות המצולמים
"זו הרגשה של חוסר נחיצות ביקום הזה". טל וכלבו נוח/באדיבות המצולמים

טל מספר שהתחנן, והסביר להם כי מדובר בכלב שירות, הציג בפני הצוות הרפואי את התעודה ואת ההיתר שלו, אך נתקל בהתעלמות גמורה. לדבריו, עובדי המרכז הרפואי הלל יפה סירבו לאשפז אות וזאת תוך פגיעה בזכויותיו החוקיות, והתניית אשפוזו בהשארת כלב השירות ברכב, תוך השפלתו בפני יתר המטופלים והצוות הרפואי. "זו הרגשה של חוסר נחיצות ביקום הזה", סיפר לוואלה בכאב ניכר, "אנחנו השקופים סובלים שבעתיים. מוגבלות שרואים בעיניים יותר נתפסת. מה שמתחולל בתוך הנפש לא רואים".

אבל טל לא ויתר. למחרת, בשעות הבוקר, הוא שב לבית החולים, ישר למשרדי ההנהלה. בתום שיחה, הסכימו לקבל אותו לאשפוז בן חודש עם כלבו. אבל לטענתו, עד שלא תבע את בית החולים, איש לא בהלל יפה לא טרח להתייחס לעוול שנעשה לו.

יצויין כי במעין מכתב התנצלות ששיגר בחודש שעבר לשלו מנהלו האדמיניסטרטיבי של בית החולים, בו מסר "המרכז הרפואי מצר על תחושותיך", הוא ציין כי "חודדו ההנחיות לכלל עובדי המרכז הרפואי ואף נרכש כלוב ייעודי למקרים בהם אין אפשרות לאשפוז עם כלב השירות ובהתאם להנחיות".

"

sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית
מכתב התנצלות מבית החולים הלל יפה לטל. באדיבות המצולמים
מכתב התנצלות מבית החולים הלל יפה לטל/באדיבות המצולמים

זכותם של אנשים עם מוגבלות להשתתף באופן שוויוני ופעיל בכל תחומי החיים", טען עו"ד זיאד נסאר שייצג את טל שלו מטעם מערך כשרות משפטית וזקנה, במחוז צפון של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, בתביעה שהגיש כנגד המרכז הרפואי הלל יפה ומשרד הבריאות. "על פי חוק השוויון, חל איסור מפורש לכל מי שעוסק במתן שירות ציבורי להפלות אדם מחמת מוגבלותו ולמנוע ממנו לקבל שירות ציבורי. לזה מצטרף גם חוק איסור הפליית עיוורים המלווים בכלב נחייה, שאוסר על הגבלת כניסת עיוור המלווה בכלב נחייה למקומות ציבוריים. חוק זה תקף גם בעבור אדם עם מוגבלות המלווה בחיית סיוע".

במסגרת הסכם פשרה, המרכז הרפואי הלל יפה שילם לטל סכום של כ-25,000 שקלים. היום (שישי) התקבל הכסף בחשבונו.

בית חולים הלל יפה, חדרה, 26 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"מקפידים לפעול על פי כל דין וודאי בנושא שוויון". בית החולים הלל יפה בחדרה/ראובן קסטרו

"מדובר במקרה פרטני בו נחתם הסכם פשרה בין הצדדים. בית החולים מחויב לסודיות רפואית ועל כן מנוע מלהגיב לפרטים. כאמור, האיש אושפז עם כלבו, וטופל במסירות", נמסר מהמרכז הרפואי הלל יפה בתגובה לפניית וואלה בעניין, "כבית חולים, אנו מקפידים לפעול על פי כל דין וודאי בנושא שוויון לאנשים עם מוגבלויות. בית החולים פועל ללא אפליה מכל סוג שהוא ומחויב למתן שירות לכל אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully