וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב, מצרים וקטאר הזמינו את ישראל וחמאס לפסגה לסיכום עסקת החטופים

עודכן לאחרונה: 9.8.2024 / 1:45

הנשיא ביידן, נשיא מצרים ואמיר קטאר קראו לחדש את המו"מ ב-15 באוגוסט בקהיר או דוחא כדי לסגור עסקה לשחרור החטופים והפסקת אש בעזה "בלי בזבוזי זמן ועיכובים". בכיר ישראלי: "נשתף פעולה עם כל מהלך שיכול להוביל לעסקה"

"תודה על 50 שנות תמיכה בישראל": הצהרות נתניהו וביידן לקראת הפגישה/רועי אברהם /לע"מ, סאונד: בן פרץ /לע"מ

נשיא ארה"ב ביידן, אמיר קטאר תמים אל-תאני ונשיא מצרים א-סיסי מסרו הערב בהודעה משותפת: הגיע הזמן לחתום על עסקה לשחרור החטופים ולהפסקת אש בעזה.

בהודעה נאמר: "אחרי חודשים של מאמצים שאותם נקטנו יש הסכם מסגרת על השולחן, ולא נותר אלא לסכם את הפרטים שנוגעים ליישומו". ביידן, נשיא מצרים ואמיר קטאר הדגישו בהודעה כי אסור לבזבז זמן וכי על כל הצדדים להימנע מעיכובים. השלושה אמרו עוד שהם מוכנים "אם יהיה צורך" להציג הצעה סופית שתסדיר את הנושאים שנותרו פתוחים בנוגע ליישום ובצורה שתענה על הציפיות של כל הצדדים.

נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, בנאום לאומה, 25 ביולי 2024. רויטרס
נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, בנאום לאומה, 25 ביולי 2024/רויטרס
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי במהלך הצהרה לתקשורת במהלך ביקורו באתונה, יוון 11 בנובמבר 2020. AP
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי במהלך הצהרה לתקשורת במהלך ביקורו באתונה, יוון 11 בנובמבר 2020/AP

ביידן, נשיא מצרים ואמיר קטאר קראו לצדדים לחדש את המו"מ ב-15 באוגוסט או בקהיר או בדוחא כדי לסכם את הפרטים הסופיים וליישם את ההסכם ללא דיחוי.

בכיר ישראלי אמר כי ישראל הכירה מראש את ההודעה המשולשת של ארה"ב, מצרים וקטאר.
"ישראל תגיע לכל מקום ותשתף פעולה עם כל מהלך שיכול לקדם עסקה לשחרור החטופים", הוא אמר.

מלשכת רה"מ הודיעו כי ייעתרו לקריאת המתווכות: "בעקבות הצעת ארצות-הברית והמתווכות, ישראל תשלח ב-15 באוגוסט את משלחת המו"מ למקום שייקבע, כדי לסכם את הפרטים ליישום הסכם המסגרת".

בכיר אמריקני אמר כי ההחלטה לפרסם את ההודעה ולכנס את הפסגה היתה תוצאה של שיחות הטלפון שהנשיא ביידן קיים ביום שלישי עם אמיר קטאר ונשיא מצרים. הבכיר האמריקני אמר כי כינוס הפסגה היה הצעה של המצרים והקטארים הנשיא ביידן תמך בכך.

בכיר אמריקני אמר בתדרוך לכתבים כי עוד לפני הפסגה ביום חמישי יתקיימו שיחות הכנה של צוותים בדרגי עבודה כדי להכין את הקרקע.

"ביום חמישי יחודש המו"מ. אנחנו לא מצפים להשיג הסכם ביום חמישי. זו התחלה ולא סוף. יש דחיפות להחזיר את התהליך הזה חזרה למסלול", אמר הבכיר האמריקני.

הבכיר האמריקני ציין כי נותרו פערים בארבע או חמישה נושאים שקשורים ליישום ההסכם וכי יש לשני הצדדים עמדות קשוחות בנושאים האלה. לדבריו, אם עד יום חמישי לא תהיה התקרבות בעמדות בין ישראל לבין חמאס וארה"ב, מצרים וקטאר יחשבו שזה יעזור - הן יציגו הצעת גישור כדי לסגור את הפערים הללו.

"מה שנשאר פתוח ניתן לגישור ואין לנו זמן לבזבז", אמר הבכיר האמריקני. "קיימנו דיונים עמוקים עם הישראלים בשבוע האחרון. אנחנו חושבים שיש דרך להתקדם. ישראל וחמאס יצטרכו לעשות פשרות.
רוב העבודה נעשתה והעסקה על השולחן - וזה אפשרי להשיג עסקה. יש חיי אדם על הפרק".


הבכיר האמריקני אמר כי ההזמנה לפסגה אינה קשורה ישירות למתיחות האזורית עם איראן וחיזבאללה והדגיש כי יש צורך להגיע לעסקה לשחרור היטופין והפסקת אש בעזה לא קשר.

"אבל איראן הצהירה פומבית שאם תהיה הפסקת אש בעזה זה ישפיע על עמדתה. אם הם יצאו למלחמה גדולה במזרח התיכון וישגרו מתקפה על ישראל - זה יסכן כל סיכוי להשגת הפסקת אש בעזה", אמר הבכיר האמריקני.

הוא הדגיש עוד כי אין כל בסיס לגיטימי עבור איראן לשגר מתקפה צבאית נגד ישראל. "ההשלכות של התקפה כזו יהיו חמורות עבור איראן וכלכלתה", אמר הבכיר האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully