וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בריאיון למגזין TIME: מצטער באופן עמוק על 7 באוקטובר

עודכן לאחרונה: 8.8.2024 / 17:24

ראש הממשלה התראיין לעיתון האמריקני ונשאל האם הוא מתנצל על אירועי השבת השחורה, וענה בחיוב. הוא ציין כי כבר מסר בעבר שתקום ועדת חקירה עצמאית, אך הדגיש כי היא לא ניתנת להקמה במלחמה: "יהיה הרבה זמן לבחון את הכשלים המודיעיניים, המבצעיים ואת המדיניות שתרמו לכך"

ראש הממשלה נתניהו בביקורו בבקו״ם/רועי אברהם / לע״מ, בן פרץ / לע״מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין בתחילת השבוע (ראשון) למגזין טיים האמריקני, ונשאל האם הוא מתנצל על מחדל 7 באוקטובר. "אמרתי שאחרי המלחמה תהיה ועדת חקירה עצמאית וכולם יצטרכו לתת תשובות -כולל אני. אבל אי אפשר לעשות זאת באמצע מלחמה". נתניהו טען כי אין בכוונתו להתפטר וכי יישאר בתפקידו כל עוד הציבור מעוניין בכך. כאשר נשאל האם היה מגיב כך אם אחד ממנהיגי האופוזיציה היה עכשיו בתפקיד הוא התחמק. "כרגע אני מוביל את המאמץ להגן על המדינה ולהבטיח את הניצחון, שאני חושב שהולך ומתקרב. כל עוד ארגיש שאני יכול לתרום ושהציבור יחשוב זאת - אשאר בתפקיד. אננו לא במונרכיה - אנחנו בדמוקרטיה", אמר נתניהו.

"האם אני מתנצל על 7 באוקטובר? כמובן כמובן", השיב. "אני מצטער באופן עמוק שדבר כזה קרה. תמיד מסתכלים אחורה ושואלים האם היינו יכולים לעשות משהו שימנע את זה. יהיה הרבה זמן לבחון את הכשלים המודיעיניים, המבצעיים ואת המדיניות שתרמה לכך. אבל אני חושב שזו תהיה טעות לעשות זאת עכשיו". עוד הוסיף ואמר כי אחת השגיאות הגדולות לפני 7 באוקטובר היתה התפיסה לפיה חמאס מורתע. "אלה שאמרו כך טעו. אם שגיתי זה היה בכך שלא אתגרתי מספיק את ההנחה הזו שהיתה משותפת לכל גורמי הביטחון". נתניהו עצמו טען פעמים רבות - כולל בנאומים מצולמים כי חמאס מורתע. בראיון הוא מייחס את המחשבה הזו רק למערכת הביטחון.

נתניהו טען בראיון בצורה שקרית כי ממשלות לפניו ואחריו העבירו כסף קטארי לעזה, וזאת חרף העובדה שהעברת הכסף הקטארי לעזה בצורה שיטתית החלה במהלך שנת 2018 - כשהוא היה ראש ממשלה. נתניהו טען כי הכסף הקטארי לא היה הבעיה, אלא הברחות הנשק לחמאס ממצרים.

בשער של ראש הממשלה בנימין נתניהו במגזין האמריקני TIME. מתוך מגזין TIME, צילום מסך
בשער של ראש הממשלה בנימין נתניהו במגזין האמריקני TIME/צילום מסך, מתוך מגזין TIME

בראיון נשאל נתניהו מדוע הוא הרשה לחמאס להתעצם בעזה בצורה כה משמעותית במהלך כהונתו כראש ממשלה ולא פעל להסרת האיום. הוא הטיל את האחריות לכך על מערכת הביטחון ואמר כי "היה קונצנזוס בצבא שאסור לעשות זאת (להיכנס לעזה, ב"ר)". נתניהו אמר כי הוא היה יכול להחליט להכנס לעזה חרף המלצות הצבא אולם לא ניתן היה לעשות זאת בחלל ריק וללא לגיטימציה ציבורית פנימית ובינלאומית.

עוד התייחס בראיון לאיומים של חיזבאללה להגיב על חיסולו של המפקד הצבאי הבכיר של הארגון פואד שוכר ואמר כי "אני חושב שחיזבאללה צריך לקחת בחשבון את ההשלכות של התקפה על ישראל ופתיחת מלחמה רחבה יותר עם ישראל. אם הם שוקלים לעשות זאת אני ממליץ להם לחשוב על זה פעם נוספת".

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

סרבנות או מהפכה משפטית?

נתניהו טען בראיון כי להחלטה של אנשי מילואים להשעות את התנדבותם במחאה על המהפכה המשפטית הייתה השפעה על החלטת חמאס לתקוף את ישראל. "אני חושב שמה שהשפיע על ההחלטות של חמאס זה הרעיון של הסירוב לשרת בגלל ויכוח פוליטי פנימי בישראל. אם כבר - זה מה שהשפיע", אמר.

מנגד הכחיש את הטענות כי המהפכה המשפטית עצמה תרמה לכשלים של 7 באוקטובר ואמר כי האזהרות שקיבל ממערכת הביטחון לפני 7 באוקטובר, על רקע המהפכה המשפטית, כלל לא עסקו ברצועת עזה. לדבריו, החמאס החל לתכנן את המתקפה על ישראל שנה לפני שהוצגה התכנית לשינוי מערכת המשפט.

צעדת מחאה נגד המהפכה המשפטית, שמתחילה בבית העצמאות ומסתיימת בקריית הממשלה, תל אביב. 2 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית/ראובן קסטרו

חיסול הנייה

נתניהו לא לקח אחריות בראיון על חיסולו של אסמאעיל הנייה, אבל אמר שמותו הגדיל את הסיכויים לעסקה כיוון "שחלק מהגורמים הקיצוניים שהתנגדו לעסקה כבר אינם איתנו". נתניהו ציין כי הוא מחויב לשחרור כל החטופים והדגיש כי הוא סבור שהדרך בה הוא נוקט היא היחידה שתשיג את המטרה הזו. נתניהו טען כי הוא אינו פועל להאריך את המלחמה מסיבות פוליטיות. "אני לא מודאג מההישרדות הפוליטית שלי אלא מההישרדות של המדינה", הוא אמר. "הטענה שאני מאריך את המלחמה בכוונה היא שקרית אני מנסה לסיים את המלחמה מהר ככל האפשר".

איסמעיל הנייה. צילום: רויטרס, עיבוד תמונה
"חלק מהגורמים הקיצוניים שהתנגדו לעסקה כבר אינם איתנו". אסמאעיל הנייה/עיבוד תמונה, צילום: רויטרס

המשפט

בנוסף טען נתניהו בראיון כי המשפט שמתנהל בעניינו קורס. הוא לא ציין כי הוא ניסה לעכב את עדותו במשפט באמצעות עורכי דינו. "אני לא שומע על המשפט כל כך הרבה. זה בכלל לא עניין עבורי. זה עניין מופרך. אני מופתע שעיתונאים בכירים בארה"ב כותבים שאני מנסה להאריך את המלחמה כדי לעכב את המשפט שלי". הוא אמר כי הוא סבור שכאשר ישראל תנצח במלחמה בעזה הסכם נורמליזציה עם סעודיה יהיה יותר אפשרי. "בכל מקרה אני לא ויתרתי על העסקה", הוא אמר.

"אני מנהל את האירוע"

נתניהו הגן על העובדה שהוא הקים קואליציה עם מפלגות הימין הקיצוני ונתן תפקידים בכירים וסמכויות לשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', וטען כי עשה זאת כיוון שמפלגות אחרות לא הסכימו להצטרף לקואליציה שלו. הוא תקף את ממשלת בנט-לפיד ואת העובדה שמפלגת רע"מ, שלטענתו "מתנגדת להישרדותה של ישראל", הייתה חלק מהקואליציה. חרף העובדה שבן גביר וסמוטריץ' משפיעים דרמטית על מדיניות הממשלה בתחומים רבים, נתניהו טען בראיון כי "אני יכול להבטיח שאני זה שמנהל את האירוע. אני מקבל את ההחלטות ואני קובע את המדיניות".

ישיבת הממשלה ביום ירושלים. יונתן זינדל, פלאש 90
"מפלגות אחרות לא הסכימו להצטרף לקואליציה שלי". נתניהו והשרים לצד ראש העיר ירושלים משה ליאון/פלאש 90, יונתן זינדל

נתניהו הכחיש בראיון דברים שאמר השר סמוטריץ' לפיהם הוא שותף לחזונו של סיפוח זוחל של הגדה המערבית. "זה לא נכון כי אני לא רציתי לספח, אלא הסברתי שהמטרה שלנו היא להגיע לפתרון במו"מ...אנחנו לא מקדמים סיפוח", אמר נתניהו. דבריו של נתניהו שקריים. בשנת 2020 הוא ניסה להעביר החלטה בממשלה לסיפוח כ-30 אחוז מהגדה המערבית, אך נאלץ לוותר על כך לאור התנגדות של ממשל טראמפ.

מדינה פלסטינית

נתניהו התחמק מהשאלה האם הוא תומך במדינה פלסטינית אך גם לא יצא נגד הקמת מדינה פלסטינית בעתיד. הוא אמר בראיון כי יש להבטיח שבישראל יישאר רוב יהודי ויש לעשות זאת באמצעים דמוקרטיים. "אני לא רוצה לשלב את הפלסטינים בגדה המערבית כאזרחי ישראל. אני חושב שיש פתרון פוטנציאלי. אני חושב שהם צריכים לנהל את חייהם ולהצביע למוסדות שלהם. צריך להיות להם שלטון עצמי אבל לא צריכות להיות להם היכולות לאיים עלינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully