וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בקורונה נמשך: חיסון חדש לנגיף מתוכנן לצאת בסתיו הקרוב

עודכן לאחרונה: 8.8.2024 / 11:20

בישראל ובעולם כולו נמשכת מגפת הקורונה ומציגה גלי תחלואה מחזוריים. רוב האוכלוסייה מצליחה להתמודד עם המחלה בצורה טובה, אך אוכלוסיות בסיכון, כמו מבוגרים וחולים עם דיכוי חיסוני, עדיין נמצאות בסיכון מוגבר. חיסון חדש, המותאם לשושלת JN.1, מתוכנן לצאת לקראת הסתיו

קויק: חיסון קורונה, אילוסטרציה/envato

בישראל ובעולם כולו נמשכת מגפת הקורונה ומציגה גלי תחלואה מחזוריים. המחלה, עדיין לא נקבעה כעונתית בשונה ממחלת השפעת ולכן אנו נמשיך לראות גלי תחלואה של הקורונה. בעקבות אחוז הכיסוי החיסוני הגבוה שהושג במהלך שנות ההתפרצות - רוב האוכלוסייה מצליחה להתמודד עם המחלה בצורה טובה, אך אוכלוסיות בסיכון, כמו מבוגרים וחולים עם דיכוי חיסוני, עדיין נמצאות בסיכון מוגבר למחלה קשה ואף לתמותה.

מתחילת שנת 2024 היו בארץ 242 מקרי תמותה מקורונה, כ-90% מהם מעל גיל 70 וכ-70% מעל גיל 80. נכון להיום, כ-82,000 איש בלבד התחסנו בחיסון המותאם שניתן החל מאוקטובר 2023. המספר הוא נמוך משמעותית ומעיד על אפשרות של שחיקה בחיסוניות האוכלוסייה. 75% מהמתחסנים הם בני 65 ומעלה.

חולה מאושפז בבית חולים מחובר למד סטורציה. Shutterstock, עיבוד תמונה
חולה מאושפז בבית חולים מחובר למד סטורציה/עיבוד תמונה, Shutterstock

אחת מהסוגיות המרכזיות במאבק במגפה היא עדכון החיסונים בהתאם לווריאנטים החדשים. חיסון חדש, המותאם לשושלת JN.1, מתוכנן לצאת לקראת הסתיו הקרוב כאשר ארגוני בריאות מרכזיים ממליצים לקבל חיסון זה, שתוכנן להיות מותאם לווריאנטים העדכניים ומשקם את החיסוניות הדועכת.

על פי דו"ח חדש של מערך מודיעין הבריאות של משרד הבריאות, בשבועיים האחרונים של יולי ניכרת התייצבות וייתכן שגם ירידה קלה כאשר שיא הגל נרשם בראשית חודש יולי עם מספר מאושפזים חולים קשה שחצה את ה-300. יש לציין כי למרות הירידה המסוימת, רמות התחלואה עדיין נמוכות ביחס לתקופה המוקדמת של המגפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
חיסון קורונה חדש לזן האומיקרון. ראובן קסטרו
חיסון קורונה חדש לזן האומיקרון/ראובן קסטרו

מה קורה בעולם?

מדינות רבות ברחבי העולם מדווחות על גל תחלואה מחודש יוני. מדינות כגון ארה"ב ואוסטרליה מראים שגם בשנת 2024, מחלת הקורונה גרמה ליותר אשפוזים ותמותה מאשר שפעת. ספרד ויוון חוו עליות ברמות התחלואה, ולעומתן מדינות אחרות דיווחו על רמות תחלואה נמוכות יותר. שושלת JN.1 היא השלטת כרגע בתחלואה העולמית.

מחקרים מהחודשים האחרונים מצביעים על כך שהחיסונים המותאמים לווריאנטי XBB הקנו הגנה משמעותית, במיוחד במניעת תחלואה קשה. עם זאת, ניכרה דעיכה במועילות החיסון בחלוף הזמן, כאשר שיא המוגנות נצפה כחודש לאחר החיסון.

בתוך כך, גופי הרגולציה בארה"ב ובמדינות אחרות פרסמו המלצות להתחסן בחיסון המותאם החדש. המלצות אלו כוללות את ההמלצה של ה-CDC להתחסן בחיסון המותאם ל-KP.2 לקראת סוף קיץ או סתיו 2024-2025. החיסון צפוי להעניק הגנה מפני תחלואה קשה ולספק מענה לדעיכת החיסוניות והמליץ לחסן את כלל האמריקאים מעל גיל חצי שנה.

המסקנה המרכזית היא שהמשך החיסון וביצוע חיסוני דחף עונתיים הם קריטיים להגנה על האוכלוסייה מפני גלי התחלואה החוזרים ולמניעת התפרצויות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully