וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצלם הוציאו דו"ח על תנאי הכליאה בשדה תימן. הם רק השמיטו כמה פרטים חשובים

עודכן לאחרונה: 27.8.2024 / 1:54

בצלם פרסם דו"ח על תנאי הכליאה של עצירים פלסטינים, ערב הדיון בבג"ץ. אך מקריאה של הדו"ח חסרים בו כמה פרטים חשובים

בווידאו: סוהרים פורצים לתאי האסירים שהתבצרו בכלא ניצן/לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים

היום יתקיים בבג"ץ הדיון בנושא תנאי הכליאה של המחבלים שכלואים בבסיס שדה תימן. לפני הדיון בבג"ץ יצא לי לעיין בדוח של בצלם שכותרתו "הפיכתם של מתקני הכליאה הישראליים לרשת של מחנות עינויים".
תרשו לי רגע להגיד משהו שאמור להיות ברור מאליו אבל בשיח הישראלי הפך להיות למשהו נדיר: אני לא קורא דוחות של בצלם או של התנועה למשילות ומבטל אותם באופן אוטומטי בגלל הזיהוי הפוליטי שלהם. אני מתעקש להיות ענייני עם הגופים האלה גם כשלא תמיד מסכים איתם.

ועכשיו לגופו של הדוח, שלושה דברים תפסו אותי ועליהם אני מבקש להעיר ולמתוח ביקורת חריפה:

מחבלי חמאס שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר בכלא הישראלי, 14 בפברואר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
מחבלי חמאס שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר בכלא הישראלי, 14 בפברואר 2024/פלאש 90, חיים גולדברג

צפיפות ודוחק בתנאים: הדוח שפורסם בחודש אוגוסט מביא נתונים לפיהם בתי הכלא צפופים ומספר הכלואים בהם עלה. באחת העדויות אף כתוב שמספר בכלואים עלה בתא משישה לארבעה עשר. אלא שבדוח לא ראיתי התייחסות לעבודות אחרות, עובדות שנכתבו בעמדת המדינה לדיון בבג"ץ שיתנהל מחר: מתחילת מלחמת חרבות ברזל צה"ל התמודד עם 14,500 עצורים. ביחס למתקני הכליאה נכתב כי בשדה תימן יש כעת 28 מחבלי חמאס בלבד שכלואים ושבכלא קציעות הוקם עוד מחנה אוהלים כדי להקל על הצפיפות.

עובדה שניה שלא מצאה את מקומה היא העובדה שהמדינה הודיעה לבג"ץ שהיא משקיעה סכום של למעלה מ-44 מיליון שקלים בשדה תימן על מנת להפוך אותו למתקן כליאה שיאפשר תנאי כליאה טובים יותר. כמו למשל, בניית חצרות טיולים שיאפשרו לעצירים לטייל במתקן הכליאה.

טיימינג: המילה חטופים מוזכרת פעמיים בדו"ח, פעם אחת במבוא לדו"ח שם הם מוזכרים כקלפי מיקוח בידי חמאס ופעם אחרת בהערת שוליים שקשורה לעוד התבטאות אומללה של השר איתמר בן גביר.

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
קליטת מחבלי נוחבה של חמאס בבתי הכלא בישראל. צילום: דוברות שב"ס, עיבוד תמונה
קליטת מחבלי נוחבה של חמאס בבתי הכלא בישראל/עיבוד תמונה, צילום: דוברות שב"ס

בכל הכבוד, כישראלי (וגם כמשפטן) מותר לי לדרוש יותר. אני לא בא להתווכח עם בצלם על העמדות הפוליטיות שלהם, זכותם לאחוז בדעה שונה משלי אבל אני כן בא להתווכח על העובדה שגם לפי הדין הבין לאומי וגם לפי אמת מידה ציבורית הם היו צריכים להזכיר את הקשר שבין החטופים לבין העצירים ולהדגיש שמי שמצבע פשעי מלחמה כאן זו לא ישראל אלא חמאס.

בנוסף, הדוח יוצא בחודש אוגוסט אולם חלק מהעדויות נגבו קודם אבל חסרה בו התייחסות רצינית ומקיפה לעובדה שמדינת ישראל מתמודדת עם מתקפת טרור רצחנית מצד חמאס. נכון זה לא אומר שמותר חלילה להתעלל או לא להעניק את הזכויות של אותם עצירים לפי חוק אבל ההתייחסות נובעת ממה שציינתי למעלה (בסעיף 1) התמודדות עם מספר עצום של עצירים פלסטינים בשל המלחמה.

ומילה לסיום לשר איתמר בן גביר מי שאחראי על תנאי הכליאה של עצירים פלסטינים, מדינת ישראל היא מדינת חוק והיא מדינה יהודית ודמוקרטית. גם אם ממש בא לך לקושש קולות תזכור שאנחנו לא רוצים ולא יכולים להרשות לעצמנו להיות דומים לאויבים שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully