וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ירושלים איימה על תושב שהגיש בקשת חופש מידע: "תתנצל ולא ננקוט בהליכים נגדך"

6.8.2024 / 3:00

תושב ביקש מידע על תקציבים שהועברו למינהל הקהילתי, וכשטען כי קיבל תשובה חלקית שיגר מכתב נוסף בדרישה להעביר תשובה מפורטת. אלא שבמקום מענה מסודר, העירייה דרשה התנצלות בטענה כי מכתבו משולח רסן - ואיימו לנקוט בהליכים נגדו: "התנהלות בלתי לגיטימית, קו אדום נחצה"

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון/רוני כנפו, יותם רונן

עיריית ירושלים דרשה מתושב העיר להתנצל בפניה על מכתב ששיגר לייעוץ המשפטי ברשות. במכתבו ביקש תושב העיר מידע על תקציבים שהעבירה למינהל קהילתי בעיר במסגרת הליך משפטי שנידון בבית המשפט העליון בינו לבין עיריית ירושלים. למרות כי קיבל תשובה, טען כי לא קיבל את התשובה שדרש ושיגר מכתב בדרישה להעביר תשובה מפורטת לפנייתו. בעירייה הגיבו בחריפות וטענו כי מדובר ב"מכתב איומים משולח רסן כלפי עובד הציבור" וכי "קו אדום נחצה".

מדובר בבקשה לחופש מידע שהוגשה בין פעיל חברתי מקומי לבין עיריית ירושלים בנושא מעמדו המשפטי של מינהל קהילתי כעמותה או כתאגיד עירוני. במסגרת הבקשה נדרשה העירייה לחשוף באופן מלא פילוח תקציבי שהועבר למינהל הקהילתי בשנים 2021-2023. בעיריית ירושלים הגיבו לבקשה והעבירו מענה בחלוף זמן רב אך לטענת התושב היה חלקי וחסר. בעקבות כך שיגר התושב מכתב התראה לעירייה לפני נקיטה בהליכים בדרישה להעביר מענה מלא ומפורט לפנייתו והוסיף, כי בהיעדר מענה, ישקול הגשת תלונה במשטרה.

בניין עיריית ירושלים מואר. ארנון בוסאני, אתר רשמי
בניין עיריית ירושלים מואר/אתר רשמי, ארנון בוסאני

במכתבו לעירייה מחה התושב על הפערים. "בעיריית ירושלים מודעים היטב לכך שנתונים אלה נדרשים לנו כחלק מעתירות מנהליות שמתנהלות בימים אלה", טען. "בהמשך למכתבי התראה שנשלחו גם למנהל בכיר באגף חופש מידע לא ניתן לטעון שעיוות נתונים אלה נעשה בתום לב".

"במידה ועיוות זה נעשה בתום לב הרי שאנו מוכנים לפנים משורת הדין לאפשר לכם לתקן את תשובתכם המסולפת תוך שבוע ימים", המשיך העותר. "ככל שלא נקבל נתונים עדכניים כאמור נאלץ להגיש תלונה במשטרת ישראל שהיא הגוף המוסמך לבחון טענות מעין אלה".

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה

"התנהלות חמורה ובלתי לגיטימית"

אלא שבמקום מענה מסודר לפנייתו, קיבל התושב לתדהמתו דרישה מהעירייה להתנצלות בטענה כי מכתבו מאיים ומשולח רסן. "אתמול התקבל מכתב איומים משולח רסן כלפי עובד הציבור - מנהל מחלקה בכיר ליישום חוק הוראות חוק חופש המידע", כתבו העירייה בחריפות. "הוא עובד ציבור, העושה את עבדותו נאמנה, על בסיס המידע והתשובות המקצועיות הנמסרות לו מאגפי העירייה השונים".

"שיח מתלהם והליכת אימים באופן אישי כלפי עובדי הציבור, מלבד היותה עבירה פלילית חמורה הנה מחוץ לתחום, והנה בלתי לגיטימית בעליל", המשיכו בעיריית ירושלים. "ביקורת ציבורית על התנהלות הרשויות הנה לגיטימית ומהווה חלק מרכזי משיטת המשטר הדמוקרטית, אולם מכאן ועד להליכת אימים על ראשו של עובד הציבור - הדרך ארוכה - קו אדום נחצה".

בעירייה לא הסתפקו במתן גיבוי לכאורה לעובד הבכיר ואיימו לנקוט בהליכים כלפי התושב. "התנהלות חמורה ובלתי לגיטימית זו, מחייבת את מנהל היועץ המשפטי לעירייה, למצות את הדין כלפי איומים חמורים ומשולחי רסן, ולהגן על עובדי הציבור", כתבו.

ביהמ"ש העליון, 28 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
דנו במסגרת הליך משפטי שנידון בין התושב עיריית ירושלים. בית המשפט העליון/ראובן קסטרו

אלא שכאן זה לא נעצר ובבעירייה אף הודיעו לתושב כי עליו להתנצל. "טרם יישקלו הצעדים האופרטיביים, לרבות בהיבטים פליליים, אזרחיים ואחרים, הנך נדרש להתנצל בך מהדברים באופן מיידי, בכתב ובתפוצה זהה למכתב האיומים משולח הרסן", נמסר. "מובן שלהתנצלות כזו, ככל שתהיה כנה ומידית, עשויה להיות השלכה על אופי ואופן הצעדים האופרטיביים שיינקטו כלפי אותם איומים בוטים ומשולחי רסן".


מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי הם רואים בחורמה השתלחות בעובדי ציבור. "לפונה נמסר המידע כפי שהתבקש, בהתאם לחוק ועל בסיס תשובות גורמי המקצוע האמונים על הנושא", נמסר. "ככל ולפונה השגות ביחס למענה שקיבל, הוא רשאי לפנות לערכאות המוסמכות לפי החוק. עיריית ירושלים רואה בחומרה רבה השתלחות כלפי עובדי ציבור נאמנים ומסורים. התנהלותו של הפונה עברה את הגבול האדום שבין ביקורת לגיטימית לבין השתלחות משולחת רסן כלפי עובדי הציבור. אלימות מילולית כלפי עובדי ציבור איננה לגיטימית והעירייה לא תאפשר אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully