וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

300 אלף איש נשבעו אמונים מול חומות ירושלים

9.1.2001 / 6:38

בעצרת שנשאה גוון א-פוליטי לא הוזכר שמו של אהוד ברק או כל פוליטיקאי ישראלי אחר; אהוד אולמרט קרא לקלינטון: חבל שתיזכר כנשיא האמריקאי הראשון שהציע לחלק את ירושלים

מאת לירון מרוז

תחת הכותרת "ירושלים אני נשבע" התקבצו אמש למעלה מרבע מיליון אנשים בעיר הבירה בעצרת, שקראה לשמירה על אחדות העיר בכל הסכם שלום שיהיה. האווירה במקום היתה מרוממת. את סוללת האמנים שמעטרת בדרך כלל את הפגנות השמאל, החליפה מקהלת הילדים "פרחי ירושלים" שהצליחה לשלהב את הקהל. במקום נישאו שלטים עם הסיסמאות "הר הבית שלנו", "ירושלים שלי" וכדומה.

קבוצת מפגינים שניסתה לפרוץ לשער שכם ונהדפה על ידי השוטרים במקום. המשטרה עצרה מספר אנשי כך ואישה יהודיה שהתחזתה לערביה וניסתה לעלות להר הבית. כוחות משטרה גדולים במיוחד אבטחו את האירוע.

מארגני האירוע, ארגון "ירושלים אחת", דאגו לשוות לעצרת מראה ממלכתי ככל האפשר. בשל כך בלטה נוכחותם המועטהת של פוליטיקאים במקום. אלו שבכל זאת הגיעו לא נאמו. שמו של ראש הממשלה אהוד ברק, או של פוליטיקאי אחר לא הוזכר על ידי הנואמים. גם מהבחירות הקרובות בחרו הדוברים להתעלם.

חבר הכנסת נתן שרנסקי, ממארגני העצרת, אמר, כי העצרת נועדה להראות לעולם כי העם היהודי לא מוותר על ירושלים. "ירושלים היא לא שאלה של גבולות וביטחון אלא שאלה של זהות העם היהודי".

"לחדול מהצעות יצירתיות"

הנואמים המרכזיים בעצרת היו נשיא בית המשפט העליון לשעבר, משה לנדוי, וראש עיריית ירושלים אהוד אולמרט. לנדוי, שפתח את העצרת, אמר כי נכון עשו ראשי העצרת כשדאגו כי היא תהיה בלתי פוליטית. לדבריו, העיקרון של שלמות ירושלים משותף לכל המפלגות היהודיות במדינה. הוא הוסיף, כי "קיבלנו פיקדון יקר מקדמוננו וחובה עלינו למסור אותו לבאים אחרינו ללא פגם". השופט לשעבר פנה גם לנשיא קלינטון וביקש ממנו "שיחדל מהצעותיו היצירתיות ובונות האמון, בנושא הרגיש של הר הבית ומסירת הריבונות לערבים".

גם אולמרט התייחס למעורבותו של קלינטון בתהליך המדיני. הוא פנה ישירות לנשיא ארצות הברית ואמר, כי במשך שמונה שנים קלינטון היה ידיד גדול של עם ישראל, וחבל שמה שיישאר יהיה הזיכרון שהוא היה הנשיא הראשון של ארצות הברית שהציע לחלק את ירושלים. ראש עיריית ירושלים הוסיף, כי "העצרת הזו אינה נגד שום אדם ושום גורם. לא באנו להיאבק נגד מישהו. באנו להביע בדרך הישירה את הקשר העמוק שלנו לעיר שלנו ולמה שהיא מסמלת".

יו"ר ועידת הנשיאים של ארצות הברית, רון לאודר, נאם אף הוא בעצרת ואמר: "מיליוני יהודים ברחבי העולם עומדים לימין אזרחי ישראל המתנגדים לחלוקת ירושלים". כמו כן נשאו דברים ראש המכינה הקדם צבאית בעלי, הרב אלי סדן, אביטל שרנסקי, הממעטת להופיע בציבור, קצין רפואה ראשי לשעבר, תא"ל במיל' אריה אלדד, הסופרת נעמי רגן ואחרים.

כוחות המשטרה שאיבטחו את האירוע שמרו על המהלך התקין של העצרת. הערב הסתיים בהצהרת אמונים לעיר ובשירת התקווה.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully