וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התמיכה של טראמפ בקרב יהודים גדולה מאוד. הוא יכול לעבור את רייגן"

עודכן לאחרונה: 4.8.2024 / 22:41

איש העסקים והפילנתרופ הארלי ליפמן בראיון ל"ג'רוזלם פוסט": "רבים מהבוחרים היהודים שוקלים מחדש את התמיכה שלהם במפלגה הדמוקרטית, בגלל העלייה באנטישמיות והיעדר תגובה משמעותית מצד המנהיגים הפרוגרסיביים". על קמלה האריס: "צריך לחנך אותה היטב לגבי המזרח התיכון"

פגישת נתניהו-טראמפ/לע"מ, רועי אברהם

"התמיכה של טראמפ בקרב יהודים גדלה מאוד - עד כדי כך, שמספריו יכולים לעבור את אלו של רייגן" - כך אמר הארלי ליפמן, פילנתרופ ואיש עסקים עם עשרות שנות ניסיון בעולם הדיפלומטי והפוליטי, בראיון שנערך לאחרונה עם ה"ג'רוזלם פוסט". ליפמן, שנחשב לדמוקרט מתון, ייחס את השינוי הזה לחששות מפני האנטישמיות הגוברת והתגובה הנתפסת כרפה מצד המנהיגים הפרוגרסיביים לנושאים אלו.

רק בחודש שעבר היה אפשר לראות את ליפמן צועד במורד השדרה החמישית בניו יורק, לבוש במעיל בלייזר תכלת ומחבק את תושבי קיבוץ בארי, כשתפקד כמרשל הראשי של מצעד ישראל השנתי בעיר. רק לאחרונה הוא החל לחשוף בציבור את עבודתו הפרו-ישראלית והדיפלומטית - דברים שהוא עושה בהתנדבות.

הוא המנכ"ל והמייסד של Genesis10, חברת ייעוץ בתחום ה-IT והשמת עובדים שהוקמה בשנת 1999. החברה נחשבת לאחד ממקומות העבודה הטובים ביותר, וזכתה לשבחים על האיזון בין עבודה לחיים והמנהיגות שלה. הגישה החדשנית של ליפמן לעסקים הביאה לו את פרס יזם השנה של ארנסט ויאנג בשנת 2002. בעבר הוא גם נכלל ברשימת 50 המנכ"לים הטובים ביותר של USA Today.

ליפמן דיבר בראיון על הדינמיקות המשתנות בקרב הבוחרים היהודים האמריקנים. הוא ציין כי בעוד יהודים רבים תמכו בעבר במפלגה הדמוקרטית, האירועים האחרונים הובילו להערכה מחודשת.
"רבים מהבוחרים היהודים שוקלים מחדש את התמיכה המסורתית שלהם במפלגה הדמוקרטית עקב העלייה המבהילה באנטישמיות, ומה שהם רואים כהיעדר תגובה חזקה מצד המנהיגים הפרוגרסיביים", הסביר ליפמן.

איש העסקים היהודי הארלי ליפמן עם טראמפ. ללא קרדיט, אתר רשמי
"ניסיון ההתנקשות עשוי להמריץ את התומכים ולמשוך מצביעים מתנדנדים". טראמפ וליפמן/אתר רשמי, ללא קרדיט

ליפמן דן בהשלכות הרחבות של ניסיון ההתנקשות בטראמפ. הוא ציין שמקרים כאלה יכולים ליצור טראומה קולקטיבית, המשפיעה על דעת הקהל והתהליכים הפוליטיים. "הדמוקרטים יכולים להשתמש בכך כהזדמנות לדחוף להגבלות מחמירות יותר על נשק", הוא הדגים. "עם זאת, התמונה האיקונית של טראמפ לאחר האירוע עשויה להמריץ את תומכיו ולמשוך בוחרים מתנדנדים, במיוחד אלו הרואים את האירוע כמעשה התערבות אלוהית".

כשנשאל על העתיד של יהודי אמריקה, ליפמן הכיר בחששות אך ציין כי צעדים דרסטיים כמו הגירה עדיין לא נפוצים במיוחד. "בעוד המצב חמור יותר במקומות כמו צרפת, שם הרב הראשי הזהיר מפני עתיד עגום, יהודי אמריקה עדיין רואים בארה"ב בית בר קיימא", אמר. הוא הדגיש את החשיבות של חיזוק החוסן של הקהילה והמעורבות בנושאים חברתיים רחבים יותר.

מעבר לעסקיו, ליפמן מחויב מאוד לפילנתרופיה. במשך יותר מ-16 שנים הוא תמך כלכלית בבית יתומים בקמבודיה, בנה את מרכז "ילדים תחילה" ליד פנום פן בוויטנאם בשנת 2018, ומימן מרכז ללימוד אנגלית בעיירה סיאם ריאפ. ליפמן מכהן במספר דירקטוריונים יוקרתיים, כולל אלו של בית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת ייל, ובית הספר למנהל ציבורי וליחסים בינלאומיים של אוניברסיטת קולומביה. הוא גם מעורב במכון וושינגטון למדיניות במזרח הקרוב ובמכון המחקר ברוקינגס.

מאז מונה על ידי הנשיא ג'ורג' וו. בוש לוועדה לשימור המורשת האמריקנית בחו"ל, ליפמן מונה מחדש בידי כל נשיא אמריקני שנכנס לתפקיד. מאמציו חשפו יותר מ-20 קברי אחים של יהודים בפולין, מה שהוביל להצבת אנדרטאות ולהפקת סרט דוקומנטרי שזכה בפרסים. בשנת 2022, הנשיא ביידן מינה אותו לקרן השותפות לשלום של הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי (USAID) כדי לעודד קשרים בין ישראלים לפלסטינים.

על ביידן, שהחליט לפרוש מהמרוץ לנשיאות, אמר ליפמן כי "אני חושב שזה הראה אומץ עצום, הירואי. בוודאי היה קשה לו לעשות את זה, אבל אני חושב שהוא הבין שמצבו הרפואי מתדרדר, לא משתפר, וכנראה חשב שסיכוייו לנצח את טראמפ נמוכים".

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
פגישת רה"מ בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הבית לבן, 25 ביולי 2024. רויטרס
"הפרישה מהמרוץ - מעשה אמיץ". נשיא ארה"ב ג'ו ביידן/רויטרס

"ביידן היה ידיד נאמן של העם היהודי וישראל, ומצער לראות אותו עוזב את הבמה. הוא ייזכר כמי שעמד בעקביות לצדה של ישראל", ניתח ליפמן. "ביידן הצהיר בגלוי על עצמו כציוני, עמדה נדירה בקרב מנהיגים לא-יהודים כיום. הוא הראה את מחויבותו כשישראל הותקפה לאחר 7 באוקטובר. החלטתו לפרוש היא עדות לאומץ לבו, יושרתו, נאמנותו לחוקה ומסירותו לעשות מה שטוב ביותר למדינה", סיכם.

באשר לקמלה האריס, ליפמן שיתף שכמועמדת ואולי הנשיאה הבאה, "היא לא עמדה במבחנים קשים". "בעלה יהודי, אבל יותר בצד הליברלי, והיא הייתה ביקורתית יותר כלפי ישראל מביידן, וזה מטריד", הוסיף. ליפמן הסביר שהאריס התמודדה עם ישראל בעיקר מנקודת מבט הומניטרית. "היא מתמקדת בפלסטינים החפים מפשע שנהרגים, ושם [ראש הממשלה] בנימין נתניהו, שנפגש איתה, היה צריך להיות מסוגל להסביר לה, כמו גם לנשיא ביידן, שזו האחריות של חמאס כי הם משתמשים בתושבים כמגנים אנושיים. היא צריכה להבין שישראל פשוט מנסה להחזיר את אזרחיה ולהביס אויב של כל האנושות".

ליפמן הסביר שהאריס זקוקה להרבה "חינוך" בנוגע למה שקורה במזרח התיכון. הוא שאל באופן רטורי, "האם נצליח להסביר לה את זה? שהיא תהיה בעד הגנת ישראל? זו שאלה פתוחה. כולנו מודאגים ומוטרדים".

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס באירוע ביוסטון, 31 ביולי 2024. רויטרס
"האם היא תהיה בעד ישראל? שאלה פתוחה". המועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס/רויטרס

כשעבר לדבר על מלחמת ישראל-חמאס, טון הדיבור של ליפמן הפך מהורהר יותר. הוא הדגיש את המורכבות והשורשים ההיסטוריים של הסכסוך, בטענה שהאלימות המתמשכת משקפת סוגיות עמוקות שדורשות הבנה מעמיקה ופתרונות ארוכי טווח. "זה לא רק עניין של מי ירה את הירייה הראשונה; זה על טיפול בבעיות הבסיסיות ומציאת דרך לשלום בר קיימא", ציין.

הוא הדגיש את האתגרים העומדים בפני ישראל בטיפול בחמאס ובאיומים אזוריים אחרים. הסכסוך אינו רק על עוינות מיידית, אלא כולל טיפול בדינמיקות גיאופוליטיות רחבות יותר בעוולות היסטוריות. ליפמן הדגיש את החשיבות של גישה מאוזנת המתחשבת בצרכי הביטחון ובצרכים הומניטריים.

"המאבק של ישראל הוא לא רק מול איומים מיידיים, אלא גם מול הקשר היסטורי שאי אפשר להתעלם ממנו", ציין ליפמן. "הדרך לשלום דורשת טיפול בעוולות ובזכרונות הללו, והבטחת איזון בין צרכי הביטחון והצרכים ההומניטריים".

במשך כמה שנים, לליפמן היו קשרים קרובים עם בכירים סעודיים - כמה כלי תקשורת אף רמזו שביידן עצמו שלח אותו. ליפמן הכיר בחשיבותה האסטרטגית של סעודיה ובאופי המתפתח של מערכת היחסים שלה עם ארה"ב וישראל. הוא הצביע על מאמצים דיפלומטיים אחרונים ושיתופי פעולה כלכליים כאינדיקטורים למגמה חיובית. "סעודיה עומדת בצומת דרכים, כשהיא מנסה לאזן ערכים מסורתיים עם שאיפות מודרניות. לארה"ב ולישראל יש תפקיד בתמיכה במעבר הזה, תוך כדי הגנה על האינטרסים שלהן", הסביר בקול מלא אופטימיות זהירה.

ליפמן ציין שהמהלכים הדיפלומטיים האחרונים של סעודיה מצביעים על נכונות לקשרים עמוקים יותר עם ארה"ב וישראל. השינוי הזה, טען, יכול להוביל ליותר יציבות ושיתוף פעולה באזור. הוא הדגיש את החשיבות של המשך הדיאלוג והשותפויות האסטרטגיות כדי לנווט סביב השינויים הללו ביעילות.
"האבולוציה של העמדה הגיאופוליטית של סעודיה היא משמעותית", אמר ליפמן. "נכונותה לקשרים משמעותיים עם ארה"ב וישראל פותחת דלתות ליותר יציבות ושיתוף פעולה אזורי".

ליפמן הדגיש את הצורך ביוזמות חינוכיות ואסטרטגיות כדי להתמודד עם האתגרים העומדים בפני יהודי אמריקה. "ארגונים מחפשים ליצור תוכניות חזקות כדי לעסוק בסטודנטים ולהיאבק באנטישמיות", אמר. "הקהילה היהודית חייבת להגיב לטראומה של האירועים האחרונים ולעבוד למען אחדות וחוסן".

הוא הצביע על ההפסדים האחרונים של מועמדים פרוגרסיביים עוינים לישראל כסימן חיובי. "התבוסה של חברי ה'סקוואד' מצביעה על כך שהמרכז המתון עדיין שולט במפלגה הדמוקרטית", הוא ציין. הוא טען ששינוי זה יכול להרגיע בוחרים יהודים המודאגים מהאג'נדה הפרוגרסיבית.
"אנחנו מקווים שהיא [האריס] תעמוד בפני השפעת הפלגים הפרוגרסיביים שעלולים להוביל לעמדה ביקורתית יותר כלפי ישראל, מכיוון שזה יכול להיות משמעותי. ימים יגידו כיצד המצב הזה יתפתח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully