וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון סוער בבג"ץ: עתירת הרשות הפלסטינית נגד חוקים לפיצוי נפגעי טרור - צפויה להידחות

עודכן לאחרונה: 4.8.2024 / 18:25

משפחות נפגעי פעולות איבה ואנשי ימין בולטים מחאו כפיים בתגובה לדברי השופט עמית, שהעיר שעל הרשות להפסיק לתגמל מבצעי טרור. החלטתו של עמית שלא לשמוע את טענות ישראל העידו שבכוונת בג"ץ לדחות את העתירה. מיד בסוף הדיון - השופטים נמלטו בחופזה, ומהומה פרצה באולם

בג"ץ דן בעתירות נגד בדיקת מבקר המדינה: "אין עוררין על הצורך בחקירה"/לע"מ

בג"ץ דן היום (ראשון) בעתירת הרשות הפלסטינית נגד שני חוקים שעברו במליאת הכנסת - שיאפשרו לקורבנות פיגועי טרור לתבוע פיצוי כספי מהרשות. מאמירה אחת של השופט יצחק עמית, ניתן היה להבין את רוח הדברים: "כנסת ישראל מאוד תשמח אם לחוק הזה יהיה אפקט מצנן - זו מטרת החוק". כוונתו: על הרשות הפלסטינית להפסיק לתגמל מבצעי טרור. אמירתו זכתה למחיאות כפיים מכל נוכחי האולם, שהיה מלא עד אפס מקום במשפחות נפגעי טרור ופעילי ימין, דוגמת שפי פז וחבר הכנסת אלמוג כהן מעוצמה יהודית.

כאמור, הדיון עסק בעתירה שהגישה הרש"פ בחודש מאי האחרון לבג"ץ, בעתירתה קבלה ההשות בפני בית המשפט על שני חוקים שחוקקו בכנסת בשנה האחרונה: החוק לפיצוי קורבנות טרור ואת את התיקון לחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, שני החוקים שחוקקו בשנה האחרונה מאפשרים לקורבנות טרור לתבוע פיצוי כספי מהרש"פ וכן לקזז את כספי המיסים שישראל גובה בעבורה. השופטים שדנו בעתירה הם יצחק עמית, יעל וילנר וחאלד כבוב.

כשלוש דקות לתוך הדיון, חברת הכנסת טלי גוטליב שנכחה גם היא באולם ביהמ"ש, התפרצה: "מה הרשות הפלסטינית עושה בזמן מלחמה בבית משפט העליון?" השופט יצחק עמית השיב לה בעוקצנות: "כל פעם זה קורה גברתי - כל פעם אותו ריטואל". גוטליב לא התחייבה בפני השופטים כי תפסיק להפריע לדיון, ובתגובה זכתה להתראה מהשופט עמית, בטרם זה יקרא להוציא אותה מהאולם.

טלי גוטליב. צילום: יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
טלי גוטליב/עיבוד תמונה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
השופט יצחק עמית יו״ר ועדת הבחירות בהגשת הרשימות לבחירות לכנסת, 15 בספטמבר 2022. צילום: ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
השופט יצחק עמית יו״ר ועדת הבחירות בהגשת הרשימות לבחירות לכנסת, 15 בספטמבר 2022/עיבוד תמונה, צילום: ראובן קסטרו

ואחרי הכל - גם התקיים דיון משפטי ענייני. עו"ד זהר סאוסן זהר שמייצגת את הרשות טענה: "אנחנו כאן בעצם כדי לאתגר ולנסות בדרישה לבטל שני חוקים שמבחינתו הם לא חוקתיים". השופט כבוב העיר לה: "נניח שיש הפרה של הסכם פריז (פרוטוקול פריז שמכיר ברשות, ב"א) האם בית המשפט בישראל האם בג"ץ הוא הפורום הנכון להכריע בסכסוך הזה גם אם מדובר ביחסים כלכליים?".

סאוסן השיבה: "כל עוד מדובר במימוש מכספי מיסים לפי הסכם פריז שישראל לפי ההסכם היא צד שאמורה להיות הגובה של המיסים ומקבלת עמלה אנחנו עוברים למשוכה של נטילת יד על ידי האחר."

בשלב הזה השופט עמית קטע את הדיון ונקט בצעד לא שגרתי. השופט החליט שלא לשמוע את הטיעונים בעל פה של פרקליטות המדינה ושל כנסת ישראל שמתגוננות מפני העתירה. צעד כזה מסמן שבג"ץ עומד לדחות את העתירה ושכבר השתכנע מהטיעונים של המדינה בכתב, ולכן אין צורך לשמוע את את הדברים בעל פה.

מיד לאחר מכן פרצה מהומה נוספת באולם, כשהורים שכולים ומספר פעילי ימין החלו לצעוק -והמאבטחים היו צריכים לעצור אותם. השופטים ברחו מהאולם לשמע הצעקות והמאבטחים היו צריכים לפנות את האולם ולגונן בגופם על עו"ד סאוסן זהר מפני המוחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully