וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבח בחוף הים: 37 הרוגים ויותר מ-200 פצועים בפיגוע בבירת סומליה

מחבל מתאבד התפוצץ בחוף פופולרי הומה אדם במוגדישו, ומחבלים נוספים פתחו באש באחד הפיגועים הקשים שידעה העיר בתקופה האחרונה. א-שבאב המקושר לאל-קאעדה קיבל אחריות, הנשיא כינס ישיבת חירום. ניצולים סיפרו על מראות קשים בחוף: ""חלקם צרחו, אחרים לא זזו בכלל"

זירת פיגוע בחוף ים במוגדישו, סומליה, 3 באוגוסט 2024. רויטרס
זירת פיגוע בחוף ים במוגדישו, סומליה, 3 באוגוסט 2024/רויטרס

לפחות 37 בני אדם נהרגו ויותר מ-200 נפצעו בפיגוע התאבדות וירי בחוף פופולרי במוגדישו, בירת סומליה - כך מסרה היום (שבת) המשטרה. הפיגוע התרחש בשעות המאוחרות של יום שישי, כשתושבי העיר נוהגים להתאסף בבתי קפה הסמוכים לחוף הים.

סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה שהמשטרה ועדי ראייה אמרו כי לאחר שהמחבל פוצץ את עצמו, כמה חמושים אחרים הסתערו על המקום. התקשורת הממלכתית דיווחה שכוחות הממשלה "נטרלו" את המחבלים לאחר קרב יריות.

ארגון א-שבאב, הקשור לאל-קאעידה קיבל אחריות על הפיגוע בהצהרה שפורסמה באתר חדשות המזוהה עמו. ממשלת סומליה מנהלת מלחמה נגד הארגון הג'יהאדיסטי מאז 2007.

תיעודים קשים שפורסמו ב-X הראו גופות מוטלות על החוף בשעות החשיכה, כשמבלים אחרים רצים למקום מבטחים.

שר הבריאות הסומלי, עלי חאג'י אדם, מסר בהצהרה לעיתונות ש-137 פצועים קל שוחררו לבתיהם אחרי שקיבלו טיפול רפואי בבית החולים. 11 איש נוספים מאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ ו-64 אחרים מטופלים בבתי החולים, הנתונים לעומס רב.

לדבריו, 11 בני אדם מאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ ו-64 בני אדם נוספים עדיין מאושפזים בבתי החולים עם פצעים, ו-137 בני אדם עם פציעות קלות שוחררו לביתם לאחר שקיבלו טיפול. הסוכנות לניהול אסונות של סומליה פנתה בקריאה דחופה בבקשה לתרומות דם.

זירת פיגוע בחוף ים במוגדישו, סומליה, 3 באוגוסט 2024. רויטרס
זירת פיגוע בחוף ים במוגדישו, סומליה, 3 באוגוסט 2024/רויטרס

המשטרה אמרה שאחד המחבלים פוצץ את עצמו בחוף "לידו" הפופולרי, שלושה אחרים נהרגו בחילופי האש ואחד נלכד. היא הזהירה את תושבי מוגדישו לנקוט משנה זהירות בציבור ולהיזהר מהתנהגות חשודה.

נשיא סומליה, חסן שייח מוחמד, כינס היום ישיבת חירום של סוכנויות הביטחון במדינה כדי לברר כיצד אירעה המתקפה. החוף נמצא ברובע עבדיזיז, ונמצא באחד האזורים האמידים והבטוחים יחסית בעיר. עם זאת, הוא כבר היה יעד בעבר להתקפות טרור.

עומר חשי, השליח הנשיאותי המיוחד להגנה על אזרחים, כתב ב-X: "אנחנו שבורי לב ממתקפת הטרור המתועבת".

עבד רחמן עבדישקור, חבר פרלמנט ותיק, אמר כי התמונות מחוף לידו "מחרידות". שריף שייח אחמד, נשיא סומליה לשעבר, אמר: "העובדה שמתקפת הטרור התרחשה בשעות הערב של שישי, בשיא הצפיפות בחוף, מראה את העוינות של הטרוריסטים כלפי העם הסומלי".

עבדוללהי מוחמד ורסאם, בן 31, שהיה בחוף עם משפחתו, אמר כי עוצמת הפיצוץ גרמה לו ליפול ארצה. "כשהסתכלתי ראיתי את אחותי מתכווצת על החול, עם צרחות וזעקות לעזרה מסביבנו. אחר כך קמתי, תפסתי את אחותי והתחלתי לרוץ על החוף כדי לברוח", אמר. "זה היה אמור להיות לילה שגרתי, להינות ממשב רוח בחוף הים, אבל זה כמעט עלה לנו בחיינו".

פרחאן איסמעיל דאהר, בן 19, אמר לאחר הפיצוץ כי ראה עשרות אנשים על הקרקע, "חלקם צרחו, אחרים לא זזו כלל". הוא הוסיף: "קפאתי לרגע, ואז אחד החברים שלי משך אותי בכתף. אז התחיל הירי".

נשיא סומליה הבטיח לחסל את א-שבאב במהלך קמפיין הבחירות שלו ב-2022, אך נתקל בחודשים האחרונים בקשיים לאחר שהארגון מחק את הישגי הממשלה בדרום-מרכז המדינה. הפיגוע הזה הוא אחד הקטלניים ביותר בבירה השנה.

בהודעה שפרסם משרד החוץ המצרי הוא גינה את הפיגוע ושלח את תנחומיו לקורבנות. טורקיה, שותפה ביטחונית משמעותית של ממשלת סומליה, אמרה כי היא "מגנה בחריפות" את המתקפה ואמרה כי אנקרה "תמשיך לעמוד לצד סומליה במאבקה נגד הטרור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully