וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפצח את המוחות בשטח שבו לא דרכו 20 שנה: פעילות אנשי השב"כ בעזה

עודכן לאחרונה: 3.8.2024 / 13:57

לתוך הכאוס של עזה נכנסו תחת מעטה חשאיות רכזי וחוקרי שב"כ שמגייסים סוכנים ומקורות חדשים תחת סיכון מוחשי. המידע שהצליחו להשיג הביא גם לחיסולים של מוחמד דף ומרואן עיסא ולאחרונה לאיתור חמשת גופות חטופים. אמיר בוחבוט חושף את פעילות מחלקת החוקרים והשבויים בשב"כ

כך פעלו לוחמי צה"ל באזור שממנו חולצו גופות החטופים/דו"צ

בחלוף יותר מ-300 ימי לחימה, רצועת עזה השתנתה ללא היכר. הרס תשתיות עצום, עשרות אלפי הרוגים, התפרקות הסדר השלטוני הישן והתמוטטות המוסדות, קושי בסיסי לאכוף חוק וסדר והמעבר של חמאס מצבא טרור אימתני לארגון גרילה שמתנהל תחת תחושת ציד שבכיריו מחוסלים בזה אחר זה והשמדת מצבורי אמצעי לחימה, תחמושת ומנהרות. חרף זאת, אחת הפעולות שהעמיקו את השינוי באזור הייתה ההחלטה להניע אוכלוסייה מצפון ומרכז רצועת עזה לאזור המחסות בדרום הרצועה כדי למנוע פגיעה באזרחים מאש צה"ל. אזורים שלמים התרוקנו מאדם ואחרים התמלאו באזרחים מאזורים גיאוגרפיים שונים ברצועה במרחב אוהלים אחד. סדר חברתי חדש.

לא עוד שמות רחובות ושכונות, חמולות שמתגוררות זו לצד זו אלא סיפור מודיעיני אחר לחלוטין שצריך לייצר עבורו שפה חדה וכלי איסוף מודיעין מותאמים למציאות המשתנה וכל החלטה על הנעת אוכלוסייה ממקום למקום תטרוף את הקלפים מחדש. למשל, תושבי הרצועה מתבססים באופן כמעט מוחלט על אנרגיה סולארית, ובאופן מצומצם יותר על מצברים או על גנרטורים פרטיים, וכדי לצמצם את הפער בשטח, הוקמו במהלך המלחמה עסקים עם עמדות טעינה לטלפונים ומחשבים ניידים. בבית קפה בדיר אל-בלח ניתן שירות אינטרנט והטענת טלפון במשך שעה, שיעלה חמישה שקלים ולמחשב נייד שישה שקלים. כביסה מבוצעת באופן ידני באמצעות דליים. מצריכת מוצרים דורשי קירור לפני המלחמה הם עברו לצריכת מוצרים משומרים (חלב עמיד, קופסאות בשר משומר ועוד). גם החיים בתא המשפחתי השתנו ללא היכר.

תושבים ברצועת עזה. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
תושבים ברצועת עזה/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

כדי לצלול למעמקי מה שנותר מהווי הרחוב הפלסטיני צריך להבין פרטים קטנים: אין תשתיות מקלחת לכל משפחה, הם נאלצים להתקלח פעם בשבוע עם מיכלי מים וג'ריקנים במתחמים עם מחיצות, באוהלים עצמם או ברחיצה בים. חוסר הפרטיות הוביל גם לשינוי דפוסי התנהגות בתוך המשפחה, בעיקר בגלל חוסר היכולת להתנהל באופן חופשי. הצפיפות במרחבים ההומניטריים יצרו מגמות חברתיות שונות ובעיקר מתח בין הפלסטינים והחמולות השונות בעיקר על רקע פוליטי, בעד ונגד חמאס או על מיקום האוהלים בחסות בתי הקבע, מה שהניע חלק מהעקורים לחזור לבתיהם ההרוסים ולהקים עליהם אוהלים. מחירי הדלק האמירו שחקים ונעשתה חזרה לאמצעי תחבורה פרימיטיביים כמו עגלות רתומות לסוס ואופניים והליכות רגליות. יש עדיין שימוש בכלי רכב פרטיים או במוניות אף בהיקף נמוך מאוד.

אחוזי האבטלה, שהיו גם ככה גבוהים לפני המלחמה, זינקו דרמטית והים הפך ליעד המועדף על הפלסטינים "להעברת הזמן". מרבית הפלסטינים חוששים להגיע לתפילות במסגדים שהפכו מוקדי פעילות טרור של חמאס וחשש שצה"ל יתקוף אותם, כך גם בתי הספר ברקע הפסקה מוחלטת של פעילות מערכת החינוך מתחילת המלחמה וקבורה מתבצעת במקומות מאולתרים.

לתוך הכאוס ברצועת עזה, אזור מוכה מלחמה שסיומה לא נראה באופק , נכנסו תחת מעטה חשאיות רכזי וחוקרי שב"כ, שצועדים פיזית לראשונה זה עשרים שנה על אדמת רצועת עזה, תחת סיכון מוחשי, עם הרבה אומץ ונחישות. הם מגייסים ומפעילים סוכנים ומקורות חדשים, חוקרים דמויות בשטח ומפיקים מהם מודיעין בזמן אמת, אוספים את הפרטים המודיעיניים האינטימיים ביותר ובונים תמונת מודיעין יחד עם דסקאים בעורף וגורמי מודיעין נוספים כדי להפיק גם או בעיקר: "ידיעות זהב". אלו שהובילו לסיכולים הממוקדים של מרואן עיסא ומוחמד דף, איתור חטופים חיים ומתים. כוח משימה מודיעיני שיחולל את המבצע הבא.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אנשי שב"כ חוקרים פעיל טרור בעזה. דוברות שב"כ, אתר רשמי
אנשי שב"כ חוקרים פעיל טרור בעזה/אתר רשמי, דוברות שב"כ

מודיעין תחת זמן חיים קצר

רכזי וחוקרי השב"כ נושאים על גבם את עול הכישלון הצורב והמהדהד של 7 באוקטובר, שחלקם לקח חלק בלחימה בשטח מול מחבלי הנוח'בה כבר בשעות הראשונות של המתקפה, ידעו לקום מהמקום הנמוך והקשה, להתעשת ולהפוך את הכאב לכוח שתניע את העשייה קדימה להישגים מודיעיניים. ברקע העובדה שלא הייתה פעילות פיזית בשטח הפלסטיני ברצועת עזה מאז ההתנתקות ובהתאמה לא היו נחקרים, מחלקת החקירות של מרחב דרום בשב"כ נסגרה ושונה לה הייעוד. חוקרים מעולים ובעלי ניסיון הועברו למרחבים אחרים בשב"כ. לכן, בפרקי זמן קצרים מאוד היה צריך לצאת לגיוס בעלי תפקידים בארגון עצמו ובקרב חוקרים מצטיינים מהעבר כדי לבנות מחדש את המחלקה המבוססת על בעלי תפקידים שמכירים היטב את רצועת עזה, חמולות ודמויות. ייעודם של החוקרים היה לחדור למוחו של הנחקר, להעבירו צד, לפתוח את הכספת שבמוחו שלב אחרי שלב ולדלות ממנו סודות.

מכונת השב"כ החלה כבר מ-7 באוקטובר להדביק את הפער שנוצר. עצורים הובלו לחקירות במתקני מרחב בדרום בארגון והשטח והמפקדות החלו לקבל ידיעות מודיעיניות בעלות ערך רב. המידע המצטבר השתלב עם מודיעין שעולה מגיוס סוכנים ולייצר שינוי מבצעי גדול שמוטט שלב אחרי שלב את חומות המידור שבנה חמאס לאורך שנים תוך ניצול העובדה שמרבית איסוף המודיעין בשב"כ נשען עד ל-7 באוקטובר על טכנולוגיות. אלו שבאמצעותן, סיפק השב"כ התרעה ראשונה לפני פרוץ המתקפה על כוונות חמאס לצאת לביצוע פיגוע בישראל, אך לא היה בכך למנוע מלחמה או להיערך אליה.

כיום נמצאים רכזי שב"כ וחוקרי שב"כ בכל האוגדות המתמרנות, החמ"לים המרכזיים, צוותי הקרב החטיבתיים המתמרנים. סיור של וואלה! ברפיח גילה פעילות שב"כ ענפה באזור: בעומק השכונות הפלסטינית שהיו למקור רוע והיום עיי חורבות, לאורך ציר פילדלפי ובבתי המפקדים הבכירים. בשיאו של התמרון הקרקעי תמיד יהיה ניתן לראות אותם לצד המג"ד או המח"ט. בשטח לא ניתן להבדיל בין רכז, חוקר, מאבטחים ולוחמי צה"ל. כולם לבושים מדים טקטיים, חמושים ברובה ואקדח לרוב עם מכשיר סלולרי דבוק באוזן מתמרנים בין העולם החשאי לעולם הגלוי שכל רגע עלול להתנפץ. במוחו תשחק כל הזמן המחשבה כיצד לאתר מקורות, איך להתמקד בדמויות לגייס אותם כסוכנים שילכו נגד העבר שלהם ויספקו סודות קריטיים מבחינת צה"ל.

יחד בשטח כולם מבינים שבשלב הראשון למודיעין בשטח יש זמן חיים קצר ואם לא מנצלים אותו ברגע אמת הוא הופך להיות חסר חשיבות לכן התחושה שתלווה כל רכז וחוקר תהיה ברגעים שהם נלחמים נגד הזמן. הקרבה היומיומית בין אנשי השב"כ לכוחות המתמרנים הופך למשנה כללי משחק כשמדובר במידע על מיקום חוליות, מארבים, מיקום מטעני חבלה, פירים ומנהרות.

לוחמי שב"כ בפיר מנהרה בעזה. דוברות שב"כ, אתר רשמי
לוחמי שב"כ בפיר מנהרה בעזה/אתר רשמי, דוברות שב"כ

מהרגע שבו חוקרי ורכזי שב"כ חושפים בזמן אמת מפקד מחלקה בחמאס שמתקדם לתדרך חוליית מפעילי פצצות מרגמה ולוחם עם משגר נ"ט לקראת פיגוע נגד כוחות צה"ל, אנשי השב"כ מזהירים את הכוחות, מאתרים מיקום מדויק, מעבירים לחמ"ל הרלוונטי שמטיל עליו פצצה או משגר לעברו טיל מדויק. מקרה דומה אירע לפני יותר משבוע כשהשב"כ איתר תדריך של כוח חמאס בבית ספר במחנה הפליטים בנוציראת ותקף אותו בסיוע מרכז האש של פיקוד הדרום בפיקודו של אל"מ י' או קצין מודיעין צבאי של חמאס שיוצא לשטח לבצע תחקורים על מיקום כוחות צה"ל ובדרך תוקף אותו טיל מכלי טיס לא מאויש. לפי מקורות בפיקוד הדרום, מדובר בפעילות מבצעית מבוססת מודיעין שב"כ שמתקיימת כל יום ולעיתים כמה פעמים ביום. מאחורי הקלעים קיבלה השיטה כינוי סודי. מאמץ בלתי פוסק לא לאפשר לחמאס להתבסס בשום תצורה ולא להקים חמ"לים בבתי ספר, מסגדים ומרכזים הומניטריים.

פעילות הסיכול של השב"כ וצה"ל מחייבת מיומנות, שפה משותפת אבל בעיקר נוכחות אמיצה של רכזי שב"כ וחוקרים בשטח: לדעת לעמוד בלחץ הזמן, עם עצבי ברזל, להקשיב לסוכנים, לזקק את המודיע הקריטי לאותן דקות ולצאת לפעולה שלרוב תגן על הכוחות או תסכל כוונות אויב. מעל כל הפעולות האלו מתנהל תהליך לא פחות רגיש שבא לידי ביטוי בסיכולים ממוקדים של דמויות בכירות בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי ופעולות שבעבר הוגדרו בשב"כ כ"סיכולי נשמה".

שם הקוד - כוח ניל"י

השב"כ ופיקוד הדרום הצליחו לסכל יחד מספר גדול פיגועים, שבהם חיסלו מוקדי ידע ומפקדי שטח לפני תקיפת כוחות צה"ל, תוצר של מודיעין מהשטח. מנתוני צה"ל ייעודם לסכל פיגועים: 170 אנשי חמאס מכלל הדרגים ולא סתם אוחזי נשק, ביניהם מפקדי גדודים, פלוגות ומחלקות, אחראי תצפית, חוליות נ"ט רגע לפני ביצוע וצלפים. גורם ביטחוני המצוי בתהליך סגירת המעגל מהפקת המודיעין ועד לתקיפה, סיפר כי ימים בודדים אחרי שצלף פלסטיני ירה והרג קצין מיחידת מגלן בשם טל ז"ל, מאתר שב"כ את המיקום המדויק של הצלף והוא מחוסל על ידי פיקוד דרום. מקורות צבאיים מסבירים כי המודיעין המהיר של השב"כ, שמסייע לסגור מעגל בחיסול הצלף, מעביר את המסר לדרגי השטח כשהמודיעין קפץ שלב, וכשיש כוחות גדולים במרחב שעסוקים 24/7 לצוד אותו ולפגוע בו וזה מייצר שיבוש וצמצום של פיגועי ירי דומים.

בנוסף לכך, מתנהל תהליך חשיבתי מקצועי בין פיקוד הדרום לשב"כ על האופן שבו נכון למקד מאמץ מודיעיני לרכיבים שחמאס משקיע בהם במטרה להשתקם ולהוציא אל הפועל פיגועים. באחד התהליכים התקבלה התרעה על פיגוע רחב שהתכוונו בחמאס להוציא אל הפועל ובמשך שבועיים, הצליחו חוקרי ורכזי שב"כ לדייק את כלל הפעילים המעורבים ולגרום לכך שהם יחוסלו בצורות שונות מהאוויר ומהקרקע ובכך להסיר איום.

ראש השב"כ רונן בר אמר בשיחות סגורות כי מה שקרה ב-7 באוקטובר זה "טבח מינכן" של הדור הנוכחי ועל כן נדרשים כלל עובדי הארגון להתכוונן למשימה החשובה: לאתר ולרדוף את כל מי שהשתתף בטבח בישראל ולסכלו. שם הקוד שניתן בשב"כ לכלל הגורמים שעוסקים במלאכת סגירת המעגל 24/7 הוא: 'כוח ניל"י'. לפי נתונים שהוצגו לשר הביטחון יואב גלנט בשבוע שעבר חוסלו עד כה יותר מ-400 פעילים מדרגות שונות שלקחו חלק ישיר בטבח. בשבוע האחרון הרגו תשעה ולפני כשבועיים הוביל השב"כ להרג של 16 נוספים תוך שהפעילויות מתקיימות בפעילות קצה מסמרת שיער תחת סיכון חיי אדם מוחשי להשגת המידע. מדי שבוע מתקיימת הערכת מצב לבחון את המאמץ המודיעיני של השב"כ לאתרם, לקבוע תו תקן מקצועי לסגירת מעגל באש ולחסלם.

ראש השב"כ רונן בר. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
ראש השב"כ רונן בר/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

המבצע לחילוץ גופות חטופים

אלפי מחבלים נעצרו והועברו לחקירה בצה"ל ובשב"כ לפי חלוקה מסווגת. ההיקף הגדול והדרגים הבכירים כולל בקרב דרגי שטח ועד לחופרי מנהרות שנמצאים בחקירות שב"כ מאפשרים לבנות תמונה מודיעינית ברורה על שלל נושאים. קצינים מאוגדה 162 מספרים כי לפני כל תמרון לתא שטח חדש מגיש רכז שב"כ חוברת בת עשרות עמודים על האתגרים שיש במרחב: מלכודים, מנהרות, מבנים, פעילים ודמויות ודרכי פעולה. לרוב, קיים סיכוי גדול שרכז שב"כ של אותו אזור יתלווה אל הכוחות או לפחות יהיה בחמ"ל הקדמי בזמן השלבים הקריטיים של התמרון. למעשה, החוקרים יעבו את החקירה את כל אותם פעילי חמאס עצורים, יזמנו אותם לחקירה נוספת כדי להעמיק את העזרים עבור הכוחות אחרי אימות הנתונים והצלבות עם מידע מודיעיני קיים, וחקירות אחרות.

חקירות שב"כ ענפות והפעלת סוכנים בשטחי רצועת עזה הולכים ומתגברים. רכזי שב"כ, שלפי עדויות כוחות מאוגדה 162, יכולים לקבל מידע בזמן אמת מסוכן שב"כ שנמצא בשדה הקרב ורואה את הצדדים נלחמים בזה ובזה וקיים סיכוי סביר מאוד שהוא תחת סיכון להיפגע מהאש של חמאס וצה"ל. באותם רגעים מגיע רכז השב"כ לשיאו כמפעיל, שנדרש לעשות הכול לעמוד על העקרונות שלו בשמירה על ביטחון הכוחות והסוכנים שלו.

לצד מחלקת החקירות הוקמה מחלקה נוספת במרחב דרום של השב"כ והיא מחלקת שבויים ונעדרים, שפועלת לצד תיאום ושילוב פעילות של מפקדת השו"ן באמ"ן. השב"כ ריכז בתוכה את מיטב המוחות מתחומי המודיעין השונים כדי לבנות תמונה כללית וממוקדת על 115 החטופים שנותרו בשבי חמאס. המידע המודיעיני בין שני הארגונים פתוח ואת התמונה המודיעינית והמבצעים בונים יחד מהמטה ועד לפעולה בשטח. למשל, איתור וחילוץ חמשת גופות החטופים בחאן יונס לפני כשבועיים החל בפעולה של חוקר שב"כ שעלה על ידיעת זהב תוך כדי חקירת עצור. פיסת המידע הקטנה הזו החלה מרוץ אחרי הזמן לאתר את המיקום המדויק, לבנות תוכנית פעולה כולל תמרון, עם יכולת של חוקרי שב"כ ורכזים, יחד עם עצור ביטחוני שיצביע על הנקודה עד לפתח המנהרה שבה הסתירו את הגופות כשברקע הדי פיצוצים, וחילופי אש כבדים כי חמאס הבינו שהשב"כ וצה"ל חשפו את מקום המסתור. בחטיבת שהפעילה את יחידת אגוז למשימת החילוץ, שיבחו את מודיעין השב"כ שהיה מדויק, קיצר את השהייה בשטח, ומנע את חשיפת הכוחות לירי וסיכונים נוספים.

להשיב את החטופים, החללים והחיים, זוהי משימת חיינו". ב', איש שב"כ שהשתתף במבצע חילוץ גופות החטופים 25 ביולי. דוברות שב"כ, אתר רשמי
אנשי השב"כ בפעילות לחילוץ גופות חמשת החטופים/אתר רשמי, דוברות שב"כ

גורם ביטחוני בכיר אמר כי בכירי חמאס מבינים שהיכולת של השב"כ וצה"ל, שעצרו אלפי פעילים בדרגים שונים, לשלוף כל פעם מתא המעצר נחקר כזה או אחר שיודע לתת מודיעין והסבר למה שיש בשטח או להבין דפוס פעולה, ממוטט כל היגיון של מידור ומאמצי הסתרה של שנים שבנה חמאס כדי למנוע את חשיפת הסודות. לראייה, חמאס לא מצליח להוציא אל הפועל פיגועים מבוססים על מסגרת גדודית, פלוגתית ומחלקתית כבר שבועות ארוכים ואף לא לנקום את חיסולם של מוחמד דף ושל איסמעיל הנייה שמיוחס לישראל.

לכל מפקד בחמאס יש "בדיל", מחליף, אבל עובדתית בשטח מצביעים על ירידה ברמת האפקטיביות והיכולת של חמאס לארגן מסגרות פעולה. אובדן ידע של דמויות ותיקות שהסתלקו מהעולם משפיע על הרמה המקצועית. זה לא יהיה לעד. עם זאת, פעילות של השב"כ מאוד מאותגרת. לצד מעצר נחקרים, גיוס סוכנים נוספים בשטח הפלסטיני והפעלת מקורות מסביב לשעון, מבינים במערכת הביטחון כי הארגון לא יוותר על מאמצי השיקום שלו ועל הניסיונות לנצל את הכאוס השלטוני והמצב הכלכלי המחריף לגייס פעילים למה שנשאר מהזרוע הצבאית של חמאס ולהוציא אל הפועל פיגועים תוך כדי שהם מסתתרים במחסות ההומניטריים, תוך שימוש בזקנים, נשים וילדים כמגן אנושי ובתת קרקע.

אחד מהמהלכים ששינו את כללי המשחק היה ברגע שבשב"כ ובצה"ל הבינו את גודל האוצר המודיעיני שנמצא בחדרי החקירות, שבנה את היכולת לפצח את מערכות התת קרקע של חמאס. מצד אחד, חוקרי שב"כ שיזהו מי מבין העצורים הרבים מאוד קשורים לליבת הסוד של חמאס בעולם המנהרות. הם יחדרו למוח שלהם בחקירה מיומנת, יבנו מפות, פתחים, ומיקומים מדויקים, לבסוף, בקצה, יגיעו לכדי מצב שהם מגיעים אל הנקודה בשטח כדי לראות במו עיניהם כיצד הם הפכו למשל את רפיח למערכת מפלצתית של מנהרות עם הסתעפויות קומות, אורך שלא היה ידוע לגורמי המודיעין וקרבה לציר פילדלפי אך גם מחבר לעומק שטחי רצועת עזה בכמה דרכים המאפשר לחמאס לשנע מחבלים וציוד שחלקו הוברח לטווחים ארוכים.

התמזגות של חוקרי שב"כ במתקנים, הגעה עם נחקרים לשטח, הצלבה עם רכזי שב"כ, וגורמי איסוף אחרים בשב"כ כדי לבנות את השיטה שבה בנה חמאס את המנהרות לאורך ציר פילדלפי ובכך לקצר את משך זמן האיתור, מיפוי והרס שלהן. בפיקוד דרום שיבחו את השב"כ ואמרו כי התפוקות מפתיעות משבוע לשבוע. בפיקוד דרום אמרו כי ללא רכזי השב"כ הסיכון לכוחות ההנדסה היה גדול מאוד.

לוחמי שב"כ וצה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
לוחמי שב"כ וצה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

לפעילות בשטח ובחדרי החקירות יש גם מחיר. רכזי שב"כ וחוקרים שנאלצים לדלג בין עולמות, לחפור בנבכי נשמתם של מחבלים סדיסטים ואכזרים, לעמוד בתנאי לחץ גדול תוך סיכון מוחשי להם ולשאר הכוחות בשטח ומראות מלחמה מורכבים של פצועים והרוגים. חוקרים שנאלצים לראות ולשמוע זוועות כדי לשחזר את התהליכים ולהפיק מהם ידיעות חשובות וקריטיות.

גורמי שב"כ לשעבר טוענים כי זו הסיבה לכך שתהליכי המיון לשב"כ הם מורכבים וארוכים, כי הם מהווים מסננת לעובדים שנדרשים להיות על הקצה מהמון בחינות אבל במקביל התרומה שלהם היא קריטית לביטחון המדינה. "החוסן הנפשי משחק פה תפקיד מאוד מרכזי במצוינות של הרכז והחוקר. לשב"כ יש בשנים האחרונות כלים מעולים להתמודד עם האתגרים האלה. המלחמה הזו הביאה דברים חדשים וגם איתם מתמודדים. התוצאות המבצעיות וההישגים הגדולים שלהם הם המענה לרוב. יש להם מוטיבציה גדולה לתקן, להשפיע ולנצח את האויב. התהליך שעובר עכשיו השב"כ עם הנוכחות שלו בשטח בכל המוקדים תהפוך את השב"כ לארגון הרבה יותר חזק ממה שהיה בעבר", אמרו הגורמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully