וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצל מעונש מוות: "המוח" של פיגועי 11 בספטמבר יודה באשמה בעסקת טיעון

עודכן לאחרונה: 1.8.2024 / 16:05

כ-23 שנה אחרי המתקפה של אל-קאעדה, חאלד שייח מוחמד, שנחשב לאדריכל שלה, ושני נאשמים נוספים הגיעו להסדר עם הרשויות. החשש היה שהעינויים שעברו במתקן המעצר בגואנטנמו יובילו לפסילת הראיות נגדם, אך משפחות הקורבנות שדרשו עונש מוות זועמות: "הם ניצחו, זה אגרוף לבטן"

חאלד שייח מוחמד, "המוח" שמאחורי פיגועי 11 בספטמבר. GettyImages
חאלד שייח מוחמד, "המוח" שמאחורי פיגועי 11 בספטמבר/GettyImages

שלושה נאשמים בתכנון פיגועי 11 בספטמבר בארצות הברית הודו באשמה במסגרת הסדר טיעון - כך הודיע הלילה (חמישי) משרד ההגנה האמריקני, למורת רוחן של משפחות הקורבנות שקיוו שייגזר עליהם עונש מוות.

חאלד שייח מוחמד, שנחשב ל"מוח" שמאחורי המתקפה הקטלנית של אל-קאעדה במגדלי התאומים ב-2001, ווליד מוחמד סאלח מובארק בן עטאש ומוסטפא אחמד אדם אל-הוסאווי מוחזקים כבר שנים בבסיס הצי האמריקני במפרץ גואנטנמו מבלי לעמוד לדין.

פרטי ההסדר לא פורסמו, אך כלי תקשורת בארצות הברית דיווחו אומרים שהשלושה הסכימו להודות באשמה בתמורה לכך שהתביעה תסכים שלא לבקש עונש מוות.

קרוב ל-3,000 בני אדם בניו יורק, וירג'יניה ופנסילבניה נהרגו בפיגועי 11 בספטמבר, שהובילו לפריצתה של "המלחמה בטרור" ולפלישות לאפגניסטן ולעיראק. הייתה זו המתקפה הקטלנית ביותר על אדמת ארצות הברית מאז המתקפה היפנית על פרל הארבור שבהוואי ב-1941, שבה נהרגו 2,400 בני אדם.

ברט איגלסון, נשיא "צדק 9/11", ארגון המייצג ניצולים מהפיגועים וקרובי משפחה של קורבנות, מסר בהצהרה ל-BBC שהמשפחות "מוטרדות עמוקות מעסקאות הטיעון הללו". לדבריו, התהליך לוקה בחוסר שקיפות והוא הפציר ברשויות לחפש מידע נוסף על תפקידה של ערב הסעודית במתקפה.

15 מתוך 19 חוטפי המטוסים היו אזרחים סעודים. משפחות של הרוגים הגישו תביעה נגד הממלכה, שמכחישה כל מעורבות במתקפה.

מגדלי התאומים בוערים אחרי פגיעת המטוסים החטופים בהם, ניו יורק, 11 בספטמבר 2001. רויטרס
מגדלי התאומים בוערים אחרי פגיעת המטוסים החטופים בהם, ניו יורק, 11 בספטמבר 2001/רויטרס

טרי סטרדה, שאיבדה את בעלה טום, ל-BBC: "זה היה אגרוף לבטן לשמוע שיש עסקת טיעון שנותנת לעצורים במפרץ גואנטנמו את מה שהם רוצים". סטרדה, שמשמת יושבת ראש של ארגון אחר המייצג משפחות של קורבנות, הוסיפה: "זה ניצחון עבור חאליד שייח מוחמד והשניים האחרים, זה ניצחון עבורם".

עסקת הטיעון נחשפה לראשונה במכתב ששלחו התובעים למשפחות הקורבנות, לפי ניו יורק טיימס. לפי ההודעה, היא תוצג בפני בית משפט צבאי כבר בשבוע הבא. לפי משרד ההגנה האמריקני, "התנאים וההגבלות הספציפיים של ההסכמים הקדם-משפטיים אינם זמינים לציבור בשלב זה". הם עומדים לדין על שורה ארוכה של אישומים, כולל תקיפת אזרחים, רצח תוך הפרה של דיני המלחמה, חטיפה וטרור.

חאלד שייח מוחמד נחשב בעיני רבים לאדריכל הפיגועים, שבהם רוסקו מטוסים לתוך מגדלי התאומים בניו יורק והפנטגון מחוץ לוושינגטון. מטוס רביעי התרסק בשדה בפנסילבניה לאחר שהנוסעים נאבקו במחבלים.

מוחמד, מהנדס בעל השכלה אמריקאית, נלכד יחד עם חוסאווי בפקיסטן במרץ 2003. התובעים טענו כי הוא הביא את הרעיון שלו לחטוף ולרסק מטוסים לתוך במבנים בארצות הברית למנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן, ולאחר מכן סייע לגייס ולאמן חלק מהחוטפים.

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
כלא גואנטנמו, קובה. רויטרס
כלא גואנטנמו, קובה/רויטרס

הוא נחקר לפחות 183 פעמים ב"שיטות חקירה משופרות" - כולל הטבעה - לפני שהן נאסרו בידי הממשל האמריקני בשל ביקורת רבה. המשפט התעכב זמן כה רב, בין היתר בשל החשש ששיטות החקירה, שלטענת מבקריהן הגיעו לכדי עינויים, עלולות היו לפגוע בראיות נגד העצורים.

"זו העסקה האפשרית הכי פחות גרועה שניתן היה להגיע אליה", אמר הפרשן לביטחון לאומי פיטר ברגן ל-CNN.

בספטמבר דווח שממשל ביידן דחה את תנאי עסקת הטיעון עם חמישה נאשמים שהוחזקו בגואנטנמו, בהם מוחמד. על פי הדיווחים, הם ביקשו ערבות מהנשיא לכך שלא יוחזקו בבידוד ותהיה להם גישה לטיפול בטראומה.

המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן מסרה שלשכת הנשיא עודכנה אתמול על ההסכם החדש ושלא היה לה תפקיד במשא ומתן. ואולם, הרפובליקנים מיהרו לתקוף את ממשל ביידן על כך שהגיע להסכם עם המחבלים.

מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, כינה את עסקאות הטיעון עם המחבלים "התנערות מקוממת מאחריות הממשלה להגן על אמריקה ולספק צדק". "הדבר היחיד שגרוע יותר ממשא ומתן עם טרוריסטים הוא לנהל איתם משא ומתן אחרי שהם במעצר", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully