וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין לגיטימציה למחאה וביטחון המדינה

כנרת בראשי

עודכן לאחרונה: 1.8.2024 / 10:49

עם מינויה של היועמ"שית בממשלת השינוי, נחשפה לעיני הציבור גישה משפטית חדשנית ושנויה במחלוקת, המבטאת עמדה לעומתית כלפי השלטון הנוכחי. השפעתה הייתה מיידית וברורה: מתנגדי השלטון חשו כי הם זוכים להגנה משפטית והעזו לנקוט בפעולות קיצוניות יותר ויותר

עורכי הדין נתי רום ועדי קידר המיצגים את חלק מהחיילים שנעצרו בבסיס שדה תימן/שלומי גבאי

עם מינויה של היועצת המשפטית לממשלה בממשלת השינוי, נחשפה לעיני הציבור גישה משפטית חדשנית ושנויה במחלוקת, המבטאת עמדה לעומתית כלפי השלטון הנוכחי. מדיניותה עוררה סערה ציבורית ופרובוקציות כאשר הכשירה את כל הפרות הסדר מצד מתנגדי השלטון, תחת הסלוגן "אין מחאה אפקטיבית ללא הפרת הסדר הציבורי".

עם מינויה אנו עדים להפרות סדר קיצוניות ומסוכנות שיש בהן כדי לפגוע בביטחון המדינה. ניסיון פריצה לבית ראש הממשלה, הסתה לרצח ראש הממשלה ובני משפחתו, פריצה לתחנת משטרה, חסימת צירים מרכזים גם בעת מלחמה, התעמתות אלימה עם שוטרים - כל אלו לא זכו למענה הולם ומרתיע על אף החשד לעבירות הפליליות שעולות מהתנהלות זו, לא מצד היועמ"שית ולא מצד בית המשפט. להפך היועמ"שית התעלמה מרוב המקרים לחלוטין והמקרים שכן הגיעו לבית המשפט נענו בדחיית כתב האישום ו/או הסדר מקל שאין בצידו הרשעה פלילית.

המערכת העניקה הגנה פסולה לפורעי החוק כל עוד הם שייכים לאזרחים מתנגדי שלטון ובכך העמיקה את הזלזול בחוק, הפכה עבירות לנורמה.

גלי בהרב מיארה היועצת המשפטית לממשלה, אירוע הפרידה של המשטרה מהמפכ"ל שבתאי, 14 ביולי 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
גלי בהרב מיארה היועצת המשפטית לממשלה, אירוע הפרידה של המשטרה מהמפכ"ל שבתאי, 14 ביולי 2024/פלאש 90, חיים גולדברג

בהתנהלותה זו הדגישה היועמ"שית את האכיפה הבררנית, מתנגדי השלטון זכו ליחס סלחני ולעיתים נראה שאף לעידוד מצד מערכת המשפט למעשיהם הבלתי חוקיים, בעוד תומכי השלטון מתמודדים עם הליכים פליליים נוקשים. התנהלות זו מערערת את עקרונות השוויון בפני החוק ומציבה סימן שאלה גדול על יישום ערכי הדמוקרטיה במדינה.

המדיניות החדשה יצרה מציאות שבה פעולות שבעבר נחשבו לפליליות, כגון פריצה למתקנים ציבוריים, הפכו לפתע ללגיטימיות בעיני גורמי אכיפת החוק והמערכת המשפטית, כל עוד הן מבוצעות במסגרת מחאה פוליטית. השפעתה של מדיניות זו הייתה מיידית וברורה: מתנגדי השלטון חשו כי הם זוכים להגנה משפטית והעזו לנקוט בפעולות קיצוניות יותר ויותר.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

הפריצה לבסיס צה"ל: תמרור אזהרה חמור

אתמול, הגיעה מדיניות זו לשיא חדש ומדאיג כאשר אזרחים ניסו לפרוץ לבסיס צה"ל במחאה על מעצר חיילים באשמת פגיעה במחבלים. מדובר באירוע חסר תקדים, הממחיש את תחושת הלגיטימציה שקיבלו אזרחים לנקוט בפעולות קיצוניות, גם אם הן מסכנות את ביטחון המדינה.

האזרחים הללו, שצפו במשך שלוש שנים במדיניות החדשה של היועמ"שית, ניסו ליישם אותה לקידום האג'נדה שלהם. הם ראו כיצד הפרות סדר מצד מתנגדי השלטון מתקבלות בהבנה ולעיתים אף בעידוד, וחשבו שגם להם מותר לנקוט באותם צעדים קיצוניים.

המוסר הכפול והביקורת הציבורית

התגובה הציבורית הייתה מהירה ונוקבת. אלו ששתקו ועודדו את הפרות הסדר מצד מתנגדי השלטון, נזעקו פתאום מול ניסיון הפריצה לבסיס צבאי. ההתנהגות הזו, שהפכה לחוקית ואפקטיבית לפי מדיניות היועמ"שית, נראית פתאום כמסוכנת ובלתי מקובלת. המוסר הכפול הזה מעורר שאלות קשות: מה לכם כי תלינו? אם קיבלתם באדישות את הפרות הסדר כאשר הן שירתו את האג'נדה הפוליטית שלכם, אין לכם זכות להזדעזע כאשר אותם כלים מופעלים ע"י "עם" אחר .

אברהם אקלום בשדה תימן עם צבי סוכות. אינסטגרם, צילום מסך
אברהם אקלום בשדה תימן עם צבי סוכות/צילום מסך, אינסטגרם

קריאה לחשיבה מחדש

הפריצה לבסיס הצבאי היא רק הדוגמה האחרונה והבולטת למדיניות האכיפה הבררנית שהנהיגה היועמ"שית. היא משקפת את ההשלכות המסוכנות של מתן לגיטימציה להפרות סדר, ומעלה שאלות על התנהלות מערכת המשפט והשפעתה על הביטחון והסדר הציבורי. הגיעה העת לחשיבה מחודשת על מדיניות זו ולחזרה לערכים של שוויון בפני החוק ואכיפה אחידה לכלל האזרחים, ללא קשר לעמדותיהם הפוליטיות.

השינויים במדיניות היועמ"שית והשלכותיהם החמורות אינם רק בעיה משפטית, אלא גם בעיה חברתית וביטחונית שמחייבת דיון ציבורי רחב והערכה מחודשת של כללי המשחק הדמוקרטיים. הגיעה השעה להפסיק את המוסר הכפול ולבנות מערכת משפטית הוגנת ושקופה, המבטיחה שוויון וביטחון לכלל אזרחי המדינה. פניה זו מופנת גם לשר הביטחון מר גלנט ששתק במשך כשנה שלמה בה נחסמו צירים מרכזיים בזמן מלחמה ונקראו קריאות גנאי נגד חיילי צה"ל המשרתים , כל זאת בשעת מלחמה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully