וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכישלונות, החיסולים, החילוצים - והזמן שאוזל: פרק חדש במלחמה

עודכן לאחרונה: 1.8.2024 / 8:07

ההפתעה הגמורה והניתוק של המטכ"ל הביאו את צה"ל לאחת מנקודות השפל הקשות מהקמתו. בתוך פחות מיממה החלה הקערה להתהפך, והשיא הגיע בסיכולים שעולים על כל דמיון. בינתיים השעון של החטופים מתקתק, אך בשבוע הקרוב עשוי המו"מ להגיע להכרעה | 300 ימים למלחמה: פרויקט מיוחד

כך פעלו לוחמי צה"ל באזור שממנו חולצו גופות החטופים/דו"צ

נקודת הפתיחה של מלחמת "חרבות ברזל" ב-7 באוקטובר נחשבת לאחת הנמוכות והקשות שידע צה"ל מאז הקמתו. תוך פחות מיממה התעשת צה"ל בזכות גבורת בודדים ותעוזה של מפקדי השדה שחתרו למגע ושילמו מחיר דמים כבד. זאת, בזמן שדרג המטכ"ל התקשה לבנות תמונת מצב רחבה ולהוציא לפועל תוכניות מגירה ופקודות מסודרות אל מול גלי המחבלים והאזרחים האלימים והברברים שהצטרפו לטבח.

מפקד אוגדה 98 תא"ל דן גולדפוס אמר בנאום סיום תפקידו השבוע על האויב הפלסטיני. "הוא שוחט שורף, אונס, הורג וחוטף אזרחים רבים מבתיהם ביישובים. ללא רחמים וללא הבדלה בין אזרח לחייל. בין ילד למבוגר. ואף חוטף ותוקף תינוק חסר ישע. וסתם אנשים במסיבה שרוצים ליהנות מהחיים", הצהיר. "לא נשכח לעולם. זהו יום שבת קשה מנשוא. נכשלנו כולנו. נכשלנו צה"ל להגן על אזרחי מדינת ישראל. נכשלנו להגן על תושבי עוטף עזה".

הישגים בולטים

בחלוף 300 ימי לחימה צה"ל אוחז במספר גדול של הישגים. יותר מ-15,000 מחבלים הרוגים, בהם חיסולים של מפקדים בכירים בחמאס כמו איסמעיל הנייה, מוחמד דף, מרואן עיסא, מפקדי חטיבות, מג"דים, מ"פים, מוקדי ידע ובעלי תפקידים ייחודיים. זאת לצד פגיעה קשה ביכולות הייצור התת קרקעיות ואיתור והשמדת מצבורי אמצעי לחימה ותחמושת, מנהרות משלל סוגים ופירים. יש מי שיגיד שגולת הכותרת של כוחות השדה היא פיתוח לוחמה תת-קרקעית ראשונה מסוגה בעולם. האפקט: מעבר של חמאס מצבא טרור לתפקוד כארגון גרילה.

השמדה של למעלה מ-100 קילומטרים של תת-קרקע, איתור של עשרות מתחמי בכירים ומנהרות בהם הוחבאו החטופים. דובר צה"ל
השמדה של למעלה מ-100 קילומטרים של תת-קרקע, איתור של עשרות מתחמי בכירים ומנהרות בהם הוחבאו החטופים/דובר צה"ל

הישגים יוצאי דופן

סיכולים ממוקדים ומבצעים מיוחדים לשחרור חטופים שמצביעים על מודיעין מדויק של שב"כ ואמ"ן ויכולות יוצאות דופן של חיל האוויר - ששובר כל פעם את תקרת הזכוכית בעולם הסיכולים כשמביא לשדה הקרב כלים חדשים שמבוססים על תכנון ודיוק. בולטים הם הפעולה לסיכול דף ומח"ט חאן יונס רפעאת סלמה, ומנגד, מבצעי חילוץ החטופים, בראשם "מבצע ארנון".

קלפי המיקוח למו"מ לשחרור החטופים

על שולחן המשא ומתן מונחים "מסדרון נצרים" באמצעותו מתבצע ביתור הרצועה לשני חלקים, שליטה מלאה במעבר רפיח ובציר פילדלפי.

השמדה של למעלה מ-100 קילומטרים של תת-קרקע, איתור של עשרות מתחמי בכירים ומנהרות בהם הוחבאו החטופים. דובר צה"ל
השמדה של למעלה מ-100 קילומטרים של תת-קרקע, איתור של עשרות מתחמי בכירים ומנהרות בהם הוחבאו החטופים/דובר צה"ל
הרמטכ"ל הרצי הלוי ודובר צה"ל דניאל הגרי בבית ליד. תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הרמטכ"ל הרצי הלוי ודובר צה"ל דניאל הגרי בבית ליד/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

שליטה מבצעית

שלושה אוגדות פועלות כדרך קבע בתוך רצועת עזה ומציגות שליטה מבצעית גבוה. אוגדה 162 בדרום הרצועה, אוגדה 252 שולטת במסדרון ואוגדת עזה מרחיבה את מרחב החיץ מהגבול מערבה ומאבטחת אותו תוך כדי השמדת תשתיות טרור ומחבלים. אוגדה 98 נכנסת ויוצאת מהשטח הפלסטיני לפי מודיעין מדויק של השב"כ ואמ"ן.

המו"מ לשחרור חטופים

במסגרת המו"מ, אמור צה"ל לסגת מהשטח ולשחרר אלפי מחבלים ביניהם מהמסוכנים והאכזריים. מחד, הדרג המדיני חושב שיש להמשיך בשיחות עם חמאס, כדי להגדיל את הישגי ישראל. מאידך, ראשי מערכת הביטחון גורסים כי די בשחרור 115 החטופים בעסקה עם חמאס, ולאחר מכן יהיה ניתן להתמודד עם השלכות הביטחוניות של ההסכם - ולו בלבד כדי להציל את חיי החטופים. הערכה היא שבשבוע הקרוב יוכרע מה פני עתיד המו"מ בין הצדדים.

איטיות הקרב

בצה"ל נקרעים בין הרצון לאתר, למפות ולהשמיד את התשתיות התת-קרקעיות לבין הרצון להתקדם במהירות במלחמה ולעבור סופית לשלב ג' - או במילים אחרות, לרדד מהותית סדר כוחות ברצועת עזה ולהציב את רובם מחוץ לשטח הפלסטיני. הזמן מצטייר בעיני הציבור כדשדוש, בעיני חלק מהפוליטיקאים כמריחת זמן של הממשלה, אך בצה"ל מתעקשים כי מדובר בעבודה יסודית.

תחקירים

חלפו 300 ימים למלחמה וצה"ל הסתפק עד כה רק בהצגת התחקיר על קיבוץ בארי, בזמן שיש ביקורת ציבורית על כך שצה"ל טרם הציג את התחקירים על המטכ"ל. בשלב זה צה"ל לא הבהיר מתי יציג אותם לציבור.

משך המלחמה

במשך עשרות שנים ניסו בצה"ל להיערך למלחמות קצרות עם הכרעות ברורות אך מלחמת "חרבות ברזל" כפתה על צה"ל היגיון אחר - לחימה סימולטנית מעל ומתחת לקרקע במקביל, הנעת אוכלוסייה פלסטינית, ביקורת בינלאומית חריפה מול אויב מניפולטיבי ואכזר, ומעל הכול - חטופים בשבי. האתגר שהציבה המלחמה מהווה מכשול לצה"ל שמתקשה לנהל שתי זירות לחימה בצפון ובדרום, ולכן ההערכה היא שברגע שתצא לפועל עסקה, יהיה ניתן לפנות כוחות לזירה הצפונית. במידה ולא תצא אל הפועל העסקה בטווח הזמן הנראה לעין, יידרש הדרג המדיני לקבל החלטות רגישות מאוד. לכן, כדי לקדם מצב ביניים, פונה הדרג המדיני לסיכולים ממוקדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully