וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשדות נגד הלוחמים, ההגנה על המחבלים ומה יכלו לעשות אחרת: שדה תימן, התסבוכת המשפטית

עודכן לאחרונה: 29.7.2024 / 19:52

איך התחילה הפרשה שהתגלגלה לפריצה לבסיס? מדוע נפתחה החקירה? ועל מה התחרטו גורמי האכיפה לאחר שראו את הכאוס שנוצר? וואלה עושה סדר בפרשה החריגה במתקן הכליאה למחבלים, שצפויה להעסיק את צה"ל עוד זמן רב

אחרי שפונו משדה תימן, המפגינים הגיעו לבסיס שבו מוחזקים העצורים/שלומי גבאי

נתחיל מהשורה התחתונה: כל הבכירים במערכת המשפטית הצבאית שאיתם שוחחנו, הן כאלה שמכהנים והן כאלה שכבר השתחררו לא רצו לדבר לציטוט לכתבה הזאת. העובדה הזאת מוכיחה שהאירוע של פריצת אזרחים וחברי כנסת מכהנים לבסיס שדה תימן הוא אירוע חריג, שבצה"ל תופסים בחומרה רבה.

איך הכל התחיל?

תחילה נציין כי למשטרה הצבאית החוקרת התגלו חשדות כלפי תשעה לוחמים ומפקדים שנמצאים בחקירה על חשד להתעללות בעציר פלסטיני. תשעה לוחמים ומפקדים שנמצאים בחקירה על חשד להתעללות, חלקם מקבלים ממש עכשיו ייצוג של הסנגוריה הצבאית. לפי בדיקות וואלה החשדות שהתפרסמו בהקשרים מיניים ככל הנראה עוד צריכות לעבור בירור. בזמן כתיבת שוררת אלה הם נמצאים בבית ליד ופוגשים סנגורים שייצגו אותם.

מעצר חיילים שחשודים בהתעללות במחבל נוחבא, שדה תימן, 29 ביולי 2024. יניר יגנה, צילום מסך
"פריצת אזרחים וח"כים מכהנים לשדה תימן הוא אירוע חריג, שבצה״ל תופסים בחומרה רבה". המהומות בבסיס/צילום מסך, יניר יגנה

מה הסמכויות של הפרקליטות הצבאית?

גורם בכיר לשעבר בפרקליטות הצבאית הסביר כי "גם אם מדובר במחבל מתועב שעשה דברים איומים ונוראיים, כשהוא עצור ונמצא תחת המשמורת שלנו אנחנו חייבים לשמור על הדין, זה העניין פה. יחד עם זאת צריך להסביר שעל פי חוק השיפוט הצבאי, כשנודע לגורמי האכיפה, מצ"ח או הפרקליטות הצבאית על חשד לביצוע עבירה - זו חובה לא רשות. הם צריכים לערוך בירור ולבדוק האם מדובר בעבירה ולאסוף ראיות. צריך לזכור שהסיפור של האג ברקע ואני שומע שכולם מזלזלים בזה - אבל בסוף זה מה שמגן על החייל עצמו, בגלל שזה ימנע העמדה לדין בחו"ל".

מצ"ח פשטה על בסיס שדה תימן ועצרה חיילים בחשד שתקפו מחבלים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"גם אם מדובר במחבל שעשה דברים איומים, כשהוא עצור ונמצא תחת המשמורת שלנו - חייבים לשמור על הדין". שדה תימן/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

היה אפשר אחרת?

שני גורמים איתם שוחחנו אחד מכהן ואחד בדימוס כן העלו תהייה לגבי הדרך שבה הדברים נעשו: "כמובן מצופה שחקירה הזאת בנסיבות של מלחמה, תעשה באופן ענייני וזהיר ותוך הבנה של כלל הנסיבות. אולי היה צריך לחשוב על דרך אחרת לעכב אותם בלי כל הבלגן שנוצר, אבל בסוף כשיש מערכת משפט צבאית, היא פועלת לפי החוק והיא חייבת לבדוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully