וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המספרים שמאחורי האיומים: האם ארדואן מסוגל לפלוש לישראל?

עודכן לאחרונה: 29.7.2024 / 11:58

הנשיא ארדואן איים לתקוף את ישראל כפי שעשה בקרבאך ובלוב. תחת הנהגתו הצבא הטורקי התעצם אך הפך לפוליטי ונאמן לשלטון. לאור זאת, טורקיה הפכה למעצמת מל"טים ובעלת צי מטוסי האף-16 השני בגודלו בעולם. צה"ל מול צבא טורקיה - תמונת מצב

בווידאו: ארדואן בנאום מגנה רצח ישראלים, אבל אומר שישראל מבצעת טבח בעזה/צילום: רויטרס

האיום של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שאמר אמש (ראשון) שיפלוש לישראל היה חריג: "כפי שנכנסו לקרבאך וללוב, אנחנו עשויים לעשות את אותו הדבר לישראל. אין סיבה שלא נוכל לעשות זאת, אנחנו צריכים להיות רק חזקים", אמר. זה לא היה האיום הראשון של השליט המוסלמי-הלאומני על ישראל, אך זה היה החריף והברור ביותר.

בארץ נוהגים להתייחס לאיראן כאיום הגדול ביותר על הביטחון הלאומי, אבל תחת שלטונו של ארדואן הגדילה טורקיה משמעותית את כוחה הצבאי, צברה ניסיון קרבי וחיזקה את התעשייה הצבאית שסך הייצוא שלה ב-2023 נאמד ב-5.5 מיליארד דולר - קרוב למחצית מהייצוא הביטחוני הישראלי. טורקיה, מדינה של 85 מיליון איש, כמעט פי תשעה מישראל, מחזיקה את הצבא הגדול ביותר מסביב לים התיכון. צבא שצבר ניסיון קרבי בסוריה, לוב ובמלחמה בין ארמניה ואזרבייג'אן בשנים האחרונות, ובכך הפך גם ללקוח גדול של ציוד צבאי טורקי ולא רק ישראלי.

מלבד הזירה הימית, הצבא הטורקי פחות מתקדם מצה"ל למרות שנותרו בידיו מערכות לחימה ישראליות, מהעידן שבו היו שתי המדינות בנות ברית קרובות, עד לבחירתו של ארדואן לנשיא. למשל, בתחום הסייבר ולווייני ריגול, אין לטורקים מטוסי קרב חמקנים ומערך טילים בליסטיים משמעותי כמו לאיראן. בתוך כך, למרות היותה חברה בנאט"ו, ספק אם יכולות הברית יעמדו לרשותה במקרה שתתקוף את ישראל.

פערי הכוחות ישראל טורקיה. סטודיו וואלה, מערכת וואלה
פערי הכוחות ישראל טורקיה/מערכת וואלה, סטודיו וואלה

לפי סעיף 5 באמנת נאט"ו, כל התקפה על חברה בברית היא כהתקפה נגד כולן, אך הסעיף לא מתייחס למצב שחברה בברית תוקפת מדינה אחרת. יחסיה של טורקיה עם ארצות הברית וגרמניה, שהן חברות מרכזיות בנאט"ו - מעורערים. לאור היחסים המורכבים, ארדואן עושה הכול כדי להגביר את המתיחות עם יוון, שיצאה למסע רכש צבאי משמעותי הכולל מטוסים חמקניים שאין לארדואן, וכן מערכות ישראליות.

היכולת של חיל האוויר הטורקי לפעול במרחק של 1,300 ק"מ מהמדינה, פחותה מהיכולת של חיל האוויר הישראלי לתקוף בטורקיה במידת הצורך, וליירט עוד לפני כן מתקפה טורקית. למרות הידע והניסיון הקרבי שצבר מאימוני נאט"ו, לא ברור עד כמה הצבא הטורקי איכותי. זאת, לאחר שבוצעו טיהורים בצבא, הגדול שבהם אחרי ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016, שהפכו אותו לצבא פוליטי, כשבכירים רבים, בעיקר טייסים - נכלאו. צבא שנדרש בעיקר לגלות נאמנות לשלטון הוא אף פעם לא אחד שמצליח ליצור עמוד שדרה מקצועי ולקדם מפקדים באופן ענייני.

עוד בוואלה

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. רויטרס
איים לפלוש לישראל. הנשיא ארדואן/רויטרס

טורקיה היא מעצמת מל"טים ומחזיקה בצי גדול ולא פחות מתקדם מהישראלי. אם העניינים יסלימו יכולת הפגיעה בישראל קיימת, אם כי פלישה נוסח הסולטאן סלים לפני 600 שנה, נראית לא יותר מפנטזיה של שליט שבריאותו רופפת ועוסק היום בעיקר במורשת שישאיר אחריו.

ארדואן מעניק מקלט לחמאס, אבל ספק אם יש מספיק אמון לנהל ברית קרובה עם איראן ולפתוח בעימות נגד ישראל. שלמעשה יוביל לדחיקת מדינתו מנאט"ו תוך פגיעה כלכלית קשה, וביכולת להפעיל את הציוד האמריקניי והאירופי שלה.

עם זאת, טורקיה נמצאת בתהליך התעצמות מתמשך, ובעשור הבא יהיה לה כוח עצמאי רב יותר שיקרין עוצמה באזור. התעצמות שהדרג המדיני-ביטחוני יצטרך לקחת בחשבון בתהליך הפיתוח בצה"ל ובתעשיות הביטחוניות בשנים הבאות.

יחסי הכוחות הצבאיים בין טורקיה לישראל:

צבא היבשה הטורקי: לטורקיה יש יותר מ-300 אלף אנשי צבא קבע ומספר זהה של חיילי מילואים. צבא היבשה השני בגודלו מבין מדינות נאט"ו אחרי ארצות הברית. טורקיה מחזיקה כ-700 טנקים מסוג לאופרד מתוצרת גרמניה, כ-600 טנקי 60M אמריקנים מיושנים ו-165 טנקי סברה, שהם טנקי M60 שהושבחו בידי תעשייה הצבאית מישראל לפני כ-20 שנה. טורקיה מפתחת טנק מערכה מודרני שמבוסס על טנק דרום קוריאני K2, אולם לא מדובר בפיתוח מקורי. יצרניתו, יונדאי רותם, חברת אחות של יצרנית המכוניות יונדאי, אישרה לטורקיה לייצר.

צבא היבשה הישראלי: לפי פרסומים זרים, לישראל יש יותר מ-1,000 טנקים מסוג מרכבה שרובם מתקדמים יותר מהטנקים הטורקיים, ומצוידים במערכות ההגנה מעיל רוח. למרות ההבנה שחיל השיריון קוצץ בשנים האחרונות וצפוי לגדול בשנים הבאות.

חיל אוויר הטורקי: לטורקיה יש את צי מטוסי האף-16 הגדול בעולם אחרי ארצות הברית, שאת חלקם הרכיבה ברישיון - 245 מטוסים. אולם, רובם מיושנים יחסית במערכות המכ"ם, הלוחמה האלקטרונית והחימוש שלהם. טורקיה תכננה לרכוש 116 מטוסי אף-35 חמקנים, והייתה שותפה לייצור המטוס, אבל נזרקה מהפרויקט בגלל התעקשותו של ארדואן לרכוש את מערכת ההגנה האווירית הרוסית S400, שארצות הברית חששה שתחשוף סודות של המטוס למוסקבה.

ארצות הברית לא החזירה לה 1.3 מיליארד דולר שכבר שילמה עבור חלקם, ותוכנית להשתמש בכסף להשבחת מטוסי האף-16 טרם מומשה. מטוס קרב טורקי חמקן, קאן, המריא לטיסת בכורה בתחילת השנה, אבל לא אמור להיכנס לשירות לפני סוף העשור, מצויד בשני מנועים אמריקנים ובמערכות אלקטרוניות מפיתוח מקומי שלא צפויות לאתגר את אלה של האף-35.

מטוס F-16 של חיל האוויר הטורקי ממריא מבסיס קוניה – יוני 2014. משרד ההגנה הבריטי, אתר רשמי
מטוס F-16 של חיל האוויר הטורקי ממריא מבסיס קוניה – יוני 2014/אתר רשמי, משרד ההגנה הבריטי

חיל האוויר הישראלי: לפי פרסומים זרים, כ-250 מטוסי קרב, כולל 100 מטוסי F-16I סופה ו-25 מטוסי F-15I רעם מתקדמים יותר מהמטוסים הטורקיים. זאת, לפני 50 מטוסי האף-35 שכבר רכשה ישראל וקיבלה את רובם כשטייסת שלישית נמצאת בהליכי רכש. לישראל מערך מתקדם יותר של מטוסי מודיעין שפותחו בתעשייה האווירית, ומנגד צי מטוסי תדלוק קטן וישן יותר.

מטוסים ללא טייס (מל"ט) טורקים: טורקיה הפכה בעשור האחרון למעצמת מל"טים וכטב"מים, בהם כטב"מ התקיפה "באירקטאר" שנמכר לעשרות מדינות, שזוכה לניסיון מבצעי רב, אך גם לכישלון באוקראינה. טורקיה חשפה כבר כטב"ם סילוני חמקן, מייצרת מל"טים התקפיים וסיירים, חמושים במגוון רחב של פצצות וטילים.

מטוסים ללא טייס (מל"ט) ישראלים: אחת המדינות המדינות המתקדמות בתחום, שהמציאה את המזל"ט והייתה הראשונה להפעיל מל"טים התקפיים. עם זאת, טרם חשפה יכולות בתחום המטוסים הלא מאוישים החמקנים.

הצי הטורקי: צי של כ-50 ספינות מלחמה בגדלים שונים, רובן מתקדמות ומיוצרות במדינה. מחזיקה יותר מעשר צוללות, מרכיבים ברישיון צוללות U214 גרמניות עם יכולת צלילה למשך זמן ארוך בזכות מערכת תא דלק. בנוסף, לטורקים יש גם נושאת מסוקים, ה"אנדולו", שתוכננה לשמש כנושאת מטוסים קטנה עם מטוסי אף-35 בגרסת המראה ונחיתה אנכית, שמפעילה כעת מסוקים וכטב"מים, ובעתיד את כטב"מ התקיפה החמקן.

הצי הישראלי: לנוכח הכוח הימי הקטן, הוא ראוי להיקרא חיל ים ולא צי. לישראל הרבה פחות ספינות מלחמה, ורובן מיושנות. זאת, לאחר העיכובים המתמשכים בחתימה על הסכם ייצור ספינות ה"רשף" במספנות ישראל, כתחליף לספינות החוחית (סער 4.5) המזדקנות. לישראל יש גם 5 צוללות ואחת מתקדמת ביותר שצפויה להגיע בשנה הבאה. חיל הים הישראלי מתקדם וצבר ניסיון מבצעי רב, אבל במבחן הכמות הוא נחות מהטורקי.

צוללות של חיל הים הישראלי. דובר צה"ל
צוללות של חיל הים הישראלי/דובר צה"ל

טיל בליסטי טורקי: בניגוד לאיראן, זרוע הטילים הבליסטיים של טורקיה הרבה פחות מפותחת. הטיל הטורקי "טיייפון" מגיע לטווח של 600 ק"מ, וארדואן עצמו חשף בשנה שעברה כי גרסת החדשה שתגיע לטווח של כ-1,000 ק"מ נמצאת בפיתוח.

טיל בליסטי ישראלי: לפי מקורות זרים, יש לישראל טילים בליסטיים לטווח של 1,500 ק"מ, טווח המאפשר פגיעה בטורקיה. לפי אותם פרסומים, גם הצוללות של ישראל מצוידות בטילי שיוט ארוכי טווח, וישראל מפתחת טיל בליסטי ימי לשיגור מצוללות הדקר החדשות.

נשק גרעיני טורקי: ארדואן אמר בעבר כי טורקיה עשויה לפתח נשק גרעיני, למרות שהיא חתומה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. כחברה בנאט"ו מוצבים במדינה 50 פצצות אטום אמריקניות, אבל אין לה יכולת הפעלה עצמאית שלהן.

נשק גרעיני ישראלי: לפי מקורות זרים, יש לישראל נשק גרעיני המשוגר מטילים בליסטיים, מטוסי קרב וצוללות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully