וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מוכן לתקיפה חריגה בלבנון - ולתגובה חריפה של חיזבאללה על העורף

עודכן לאחרונה: 29.7.2024 / 6:45

פיקוד הצפון מצוי כבר במלחמה - ולא ממתין לקבינט: מתקפה נרחבת מתוכננת על יעדים אסטרטגיים לצד גילוי עירנות מתאי טרור רדומים שמחכים לבצע פיגועים. אז איפה תקפנו מאז הטבח במג'דל שמס ולמה נסראללה ממשיך לשקר?

פגיעה ישירה במגד'ל שמס מירי חיזבאללה/אלי אשכנזי

פיקוד הצפון מצוי כבר במלחמה מ-7 באוקטובר - כך על פי הגדרת האלוף אורי גורדין. הפיקוד לא ממתין להחלטות הקבינט הביטחוני ופתח אמש (ראשון) בסדרת היערכויות בתיאום אגף המבצעים של המטכ"ל, חיל האוויר וחיל הים, לשלל תרחישים.

בין האופציות עומדות מתקפה נרחבת על יעדי חיזבאללה בלבנון באופן חריג ממה שהיה עד כה באזור, ובמקביל בהגנה מפני מתקפה רחבה של חיזבאללה על העורף הישראלי מהקרקע ומהאוויר. האלוף גורדין קיים הערכת מצב עם נציגי חיל האוויר על היקף בנק המטרות שיש לפיקוד הצפון על חיזבאללה והיקף חימושים מותאם לסוג המטרות.

מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין. דובר צה"ל
לא מחכה להחלטות הקבינט המדיני-ביטחוני. אלוף פיקוד צפון אורי גורדין/דובר צה"ל

שדרגו את מודל ההתרעה

פיקוד הצפון התאמן בשנים האחרונות על תוכנית חיזבאללה - "כיבוש הגליל". ובכל זאת, הוחלט לעדכן את האיומים המיוחסים לגזרה ולבצע שינויים במודל ההתרעה - כל זאת כדי לדייק במהירות כל שינוי בגזרה הכוללים ניסיון חדירה של מחבלים ובהתאמה דרכי הפעולה של צה"ל.

ההיערכות מגיעה בשונה מאיום הייחוס של פיקוד הדרום, שלא תאם את האיום האמיתי שהתפתח ברצועת עזה ולא היה קרוב להתריע על ממדי הטבח ב-7 באוקטובר. לצד זאת, קיים הרמטכ"ל הערכת מצב בשיתוף ראש השב"כ רונן בר ובכירים נוספים כדי לבחון השלכות של מתקפה רחבה בלבנון בעורף הישראלי. ניתן להעריך כי במצב של הידרדרות ביטחונית לא מן הנמנע שינסה חיזבאללה להפעיל תאים רדומים בישראל או בשטחים כדי לבצע פיגועים.

מבצע מטורף למשפחה

חבילת סלוללר ל-4 מנויים -ב100 שקלים וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
איתור המנהרה האחרונה במבצע מגן צפוני, כפר רמיה, לבנון, צ"הל 13 ינואר 2019. דובר צה"ל, דובר צה"ל
למרות האימונים במשך שנים - המודל שודרג. מבצע מגן צפוני/דובר צה"ל, דובר צה"ל

תרחישי הידרדרות

בשלב זה, אין עיבוי מערכים בפיקוד הצפון מעבר לתגבורי הכוחות עליהם החליט המטכ"ל כבר ב-7 באוקטובר. לפי הערכות בצה"ל, היקף לוחמי כוח רדואן שיש כיום בגבול לבנון נמוך משמעותית מהיקף מחבלי רדואן שהיו בדרום לבנון ב-7 באוקטובר. חלק מפעילי ומפקדי רדואן נהרגו מאש צה"ל, חלקם נפצעו וחלקם נסוג לאחור מחוץ לטווח האש. למרות זאת, בשבת איתר צה"ל ארבעה לוחמי רדואן שהסתתרו בכפר קילא לא הרחק מהגבול והרג אותם.

פגיעת רקטה במגרש משחקים במגד'ל שמס, 27 ביולי 2024. דובר צה"ל
בשלב זה, אין עיבוי מערכים בפיקוד הצפון. פגיעת הרקטה במגרש משחקים במג'דל שמס/דובר צה"ל

נסראללה משקר

צה"ל התעקש במוצאי שבת כי הרקטה ששוגרה לעבר מגרש הכדורגל במג'דל שמס, שהרגה 12 ילדים ופצעה עוד שישה באורח קשה, שוגרה על ידי חיזבאללה מהכפר שובה - ואף חשפה את שם המפקד בשטח שהורה על השיגור. אמש, חשף דובר צה"ל את הפרטים שתומכים את הטענה כי מדובר ברקטה תוצרת איראן שהועברה לשירות חיזבאללה ואת זווית השיגור לעבר ישראל. הטבח של הילדים העמיד את נסראללה עם הגב לקיר - ואילץ אותו לשקר ולהכחיש מעורבות בשיגור הרקטה. כל זאת, על רקע החשש מקרע מול הדרוזים בלבנון. יש גורמי ביטחון שטוענים כי הוא חושש גם מתגובה ישראלית קשה ולכן נאלץ להכחיש לחלוטין.

חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה. ShutterStock
חושש מקרע מול הדרוזים ומתגובה ישראלית קשה. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה/ShutterStock

תקיפות פיקוד הצפון

אתמול זיהו כוחות החטיבה המרחבית 769 שני מחבלים לא הרחק מגבול לבנון, הכווינו אש מהאוויר והרגו אותם. בשעות הערב תקף פיקוד הצפון ארבעה מחסני נשק של חיזבאללה שעלו באש ותשתיות נוספות שתומכות את הארגון. בתגובה שיגר חיזבאללה שתי רקטות ליפתח ושתולה.

מוצב חיזבאללה משקיף על שתולה, 100 מטר ממוצב צה"ל, 22 באוגוסט 2023. אמיר בוחבוט, עיבוד תמונה
עדיין מזהים מחבלים סמוך לגבול. מוצב חיזבאללה משקיף על שתולה/עיבוד תמונה, אמיר בוחבוט

תגבור בזירה הצפונית

זמן קצר לאחר שיגור הרקטה והרג הילדים במג'דל שמס, הוחלט בחיל האוויר לתגבר את היקף כלי הטיס בזירה הצפונית. עוד הוחלט להעמיד עשרות מטוסי קרב במצב הכן לכל הידרדרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully