וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הציג תמונה ורודה בקונגרס ולא לקח אחריות על מחדליו

עודכן לאחרונה: 25.7.2024 / 12:20

רה"מ נאם כשאלפי מפגינים מחוץ לקפיטול וכשחצי מהמחוקקים הדמוקרטים החרימו את האירוע. הוא שילם מס שפתיים בסוגיית החטופים ונמנע מלדבר על עסקה. הציג את המצב כפסע מניצחון מוחלט. על הכשל הביטחוני, המודיעיני והמדיני שהוביל למלחמה ועל הטבח במשמרת שלו הוא לא דיבר

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקני/רויטרס

עם אלפי מפגינים מחוץ לקפיטול ומול אולם ריק חלקית כתוצאה מחרם מצד מחוקקים דמוקרטיים, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, נאם אתמול (רביעי) בפני ישיבה משותפת של הקונגרס במשך קרוב לשעה וקרא להגברת התמיכה של ארצות הברית בישראל במלחמתה נגד חמאס בעזה.

למה זה חשוב:

  • נאומו של נתניהו הועבר בשידור חי בכל רשתות הטלוויזיה המרכזיות בארצות הברית, וכן בערוצי הטלוויזיה המרכזיים בישראל. מאז ומעולם ידע כיצד להשתלט על זמן אוויר ונאומו אתמול הוכיח זאת שוב. נתניהו ניסה להשתמש בנאום כדי לבסס מחדש את מנהיגותו בישראל, על רקע הסקרים המראים שיותר מ-70% מהישראלים רוצים שיתפטר, ובארצות הברית, שם מערכת הבחירות הדרמטית לנשיאות תופסת את רוב תשומת הלב הציבורית ומאפילה על ביקורו השנוי במחלוקת.
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקני, 24 ביולי 2024. רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקני, 24 ביולי 2024/רויטרס

במוקד החדשות:

  • נאום נתניהו התקיים ברגע קריטי במשא ומתן על עסקת החטופים והפסקת האש בעזה, אך נשמע כמי שמשלם מס שפתיים בנושא. זמן קצר לפני נאומו, לשכת נתניהו הודתה שראש הממשלה ביטל את הנסיעה המתוכננת של צוות המשא ומתן הישראלי לקטאר ביום חמישי, בטענה כי רצה לפגוש את הנשיא ביידן לפני שהמשלחת תצא לדוחא.
  • נתניהו, שהביא לנאום בני ערובה שחולצו ומשפחות של בני ערובה שעדיין מוחזקים בעזה, הזכיר כי מתקיים "משא ומתן אינטנסיבי", אך לא אמר שהוא מתכוון לדחוף לעסקה שעל הפרק - שאותה הוא עצמו הציע. למעשה המילה "עסקה" כלל לא יצאה מפיו.
  • נאומו עורר כעס רב בקרב מספר גדול של משפחות חטופים שהגיעו לוושינגטון ואצל אלו שנשארו בישראל. החדשות הטרגיות על גופות חטופים נוספות שהובאו חזרה לישראל מעזה רק הגבירו את התסכול מנאומו של נתניהו.

האינטריגות:

  • נתניהו זכה למחיאות כפיים סוערות מהמחוקקים שנכחו באולם הקונגרס, אך אלה היו ברובם מהמפלגה הרפובליקנית. עשרות חברי בית נבחרים וסנאטורים דמוקרטים החרימו את הישיבה - חלקם באופן פומבי וחלקם באופן שקט.
  • נתניהו, שיפגוש מחר את ביידן בבית הלבן, הודה לנשיא מספר פעמים במהלך נאומו. לשם האיזון הוא חלק שבחים גם לנשיא לשעבר דונלד טראמפ - המועמד הרפובליקני לנשיאות.
  • את סגנית הנשיא קמלה האריס, בקרוב המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, נתניהו לא הזכיר אפילו במילה. האריס, שבתפקידה היא גם נשיאת הסנאט, לא השתתפה בנאום בגלל כנס בחירות באינדיאנה. אחד מיועציו של נתניהו תקף אותה בעילום שם בתקשורת הבריטית.
הפגנות מחוץ לקונגרס בזמן הנאום של ראש הממשלה בנימין נתניהו, 25 ביולי 2024. רויטרס
הפגנות מחוץ לקונגרס בזמן הנאום של ראש הממשלה בנימין נתניהו, 25 ביולי 2024/רויטרס

בין השורות:

  • נתניהו, תומכיו ולמרבה הצער גם חלקים גדולים בתקשורת הישראלית, סבורים שהאנגלית המהוקצעת שבפיו של נתניהו ויכולותיו הרטוריות חשובות יותר משיקול דעת, יכולות ניהול, קבלת החלטות ואפילו יותר ממבחן התוצאה. לכן הנאום הזה היה חשוב לו כל כך.
  • נתניהו הציג למחוקקים האמריקנים תמונה ורודה למדי של המלחמה בעזה. כפסע מניצחון מוחלט. הוא לא הזכיר את הכשל הביטחוני, המודיעיני והמדיני שהוביל למלחמה. נתניהו שעד היום לא לקח כל אחריות על חלקו במחדל, לא עשה זאת גם בנאומו בקונגרס האמריקני. הוא לא אמר למחוקקים האמריקנים שהטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה התרחש במשמרת שלו.

התמונה הגדולה:

  • נתניהו הציג בנאומו רעיונות כלליים ליום שאחרי המלחמה בעזה, אך לא את התכנית המפורטת שהבית הלבן ומדינות ערביות ידידותיות קיוו שיציג. נתניהו רוצה את עזה "מפורזת" שעוברת תהליך של דה-רדיקליזציה. הוא הדגיש כי ישראל לא רוצה לבנות מחדש התנחלויות אך כן רוצה לשמור על אחריות ביטחונית כדי למנוע התקפות נוספות.
  • נתניהו הוסיף כי לעזה צריך להיות ממשל אזרחי המנוהל על ידי פלסטינים "שלא רוצים להשמיד את ישראל". על הרשות הפלסטינית נתניהו לא מוכן לשמוע בשלב זה, כך שלא ברור מי הם אותם פלסטינים עליהם הוא מדבר. אולי עדיין לא נולדו.
הריסות בחאן יונס. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
נתניהו הציג רעיונות כלליים ליום שאחרי המלחמה בעזה. חאן יונס/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

מה הלאה:

  • נתניהו ציין שהחזון שלו למזרח התיכון הוא שארצות הברית, ישראל ומדינות ערב שרוצות בשלום עם ישראל יבנו ברית ביטחון אזורית כדי להתמודד עם האיום האיראני. הוא כינה זאת בשם "ברית אברהם" על שם הסכמי השלום והנורמליזציה עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. אלא שבתקופתו של נתניהו "הסכמי אברהם" נכנסו להקפאה עמוקה. נכון להיום מנהיגי מדינות ערב מסתייגים מנתניהו, לא סומכים עליו ולא מעוניינים להיראות בחברתו בפומבי. כל עוד המלחמה בעזה נמשכת קשה לראות את זה משתנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully