וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 חברי קבינט וסעיף "קביעת אסטרטגיה ומדיניות": ההסכם המתגבש בין נתניהו ובן גביר

עודכן לאחרונה: 24.7.2024 / 13:58

בן גביר דרש בשיחות עם הליכוד כי הפורום לא יהיה רק מייעץ אלא גם "שותף בקביעת אסטרטגיה ומדיניות" של המלחמה, ולפי גורמים המעורים בפרטים - בליכוד הסכימו לכך. הבוקר הייתה אמורה להתקיים שיחת טלפון של הצדדים שבה "ייסגרו הדברים" אך בליכוד ביטלו אותה ברגע האחרון

מהומה במליאת הכנסת לאחר שהשר בן גביר קרא לח"כ לזימי "עבריינית"/ערוץ הכנסת

בליכוד ובעוצמה יהודית גיבשו בימים האחרונים סיכום עקרוני להקמת פורום ביטחוני חדש שבו יהיו חברים שישה מחברי הקבינט המדיני-ביטחוני, בהם, ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ויהיה לו חלק ב"קביעת אסטרטגיה ומדיניות של המלחמה". עם זאת, הפורום יהיה ללא סמכויות מיוחדות בחוק ולא יהווה תחליף לפורומים ביטחוניים אחרים.

הבוקר (רביעי) הייתה אמורה להתקיים שיחת טלפון של הצדדים שבה "ייסגרו הדברים" אך בליכוד ביטלו אותה ברגע האחרון, ככל הנראה בשל ביקורו של ראש הממשלה בוושינגטון והביקורת הפוליטית באופוזיציה נגד המהלך. בן גביר דרש בשיחות עם הליכוד כי הפורום לא יהיה רק מייעץ אלא גם "שותף בקביעת אסטרטגיה ומדיניות" של המלחמה, ולפי גורמים המעורים בפרטים - בליכוד הסכימו לכך.

את המו"מ ניהל בימים האחרונים שר המשפטים יריב לוין המקורב לנתניהו, אך גם ראש הממשלה עצמו היה שותף בחלק מהמגעים. למרות ההתקדמות בין הצדדים, ההצבעה על הצעת חוק המועצות הדתיות שזכה לכינוי "חוק הרבנים 2" וקודמה על ידי ש"ס נדחתה לתחילת שבוע זאת לאחר שבן גביר הודיע כי יתמוך בחוק של דרעי רק אם יהיה חלק מפורום ביטחוני מצומצם לניהול המלחמה. השר יואב קיש מהליכוד הגיב להודעת בן גביר לפיה יתמוך בהצעת החוק רק אם המו"מ עם הליכוד יבשיל להסכם סופי: "שיטת הסחטנות הפוליטית לא מתאימה כלל ועיקר לתקופת מלחמה. מי שפועל כך לא מבין את גודל השעה, את החשיבות באחדות ברגעים אלה ומנותק מהאתגרים שעומדים בפני ישראל".

שר הביטחון יואב גלנט במתקפה חסרת תקדים על עמיתו לממשלה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "יושב בממשלה פירומן שמנסה להצית המזרח התיכון", פרסם ב-X. "‏מתנגד לכל מו"מ להכניס אותו לקבינט המלחמה - זה יאפשר לו לממש את תוכניותיו".

בנימין נתניהו, איתמר בן גביר. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

דרעי לא היה שותף לשיחות של הליכוד עם בן גביר על הקמת הפורום הביטחוני המצומצם, וממילא גם לא הביע התנגדות להקמתו. בש"ס טענו כי הם לא עסוקים בכך, אף אחד לא שאל אותם ואין להם קשר להקמת פורום נטול סמכויות. לפי גורמים בש"ס, יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, הודיע הבוקר למפלגה באופן חד צדדי כי ההצבעה על חוק המועצות הדתיות תדחה ליום ראשון כדי לאפשר לראש הממשלה לשוב מוושינגטון ולטפל באירוע מול בן גביר. בש"ס הסכימו, זאת בין היתר כדי לא להפריע לביקורו של נתניהו.

כזכור, הדיונים בנושא החלו בין הצדדים בניסיון לפתור את המשבר בקואליציה סביב חוק הרבנים ודרישת בן גביר דורש להצטרף לפורום מצומצם שינהל את המלחמה ולהיות שותף בהתוויית מדיניות ביטחונית וקביעת עקרונות אסטרטגיים בנוגע למלחמה.

כבר אז, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ תקף את נתניהו וכתב ב-X: "עצם ניהול המשא ומתן בין ראש הממשלה לבן גביר על הקמת פורום ביטחוני שיעסוק בהתוויית מדיניות, בתמורה לשלום בית בקואליציה - זו הוכחה שפוליטיקה חדרה לקודש הקודשים של ביטחון המדינה. כל אזרח בישראל צריך להיות מודאג היום יותר לביטחון ישראל ומוטרד משיקול הדעת של ראש הממשלה. נתניהו, אתה מכיר את בן גביר טוב מכולם - אל תפגע בביטחון המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully