וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל נכשל בהגנה על צירי התנועה באיו"ש, האמון במשטרת מחוז ש"י בשפל: דוח מבקר המדינה

עודכן לאחרונה: 23.7.2024 / 17:27

לפי הממצאים שנאספו משנת 2022 ונערכו לפני אירועי 7 באוקטובר, עולה כי משימות ההגנה של החטיבות המרחביות נעשו לא באופן סדור ומתוכנן, וכן חלק ניכר מהמחסומים באזור - פתוחים. בנוגע למשטרה, רק 24 אחוזים מהמשיבים מסרו כי הם פונים למוקד כשמתרחש אירוע ביטחוני

הרמטכ״ל קיים תחקיר ראשוני והערכת מצב בזירת פיגוע הדריסה בשומרון/צילום: דובר צה"ל

דוח מבקר המדינה שמתפרסם היום (שלישי) קובע כי צה"ל נכשל בהגנה על צירי התנועה באזור יהודה ושומרון. כמו כן, המשטרה גם ספגה ביקורת על היעדר תפקודה במענה למתקפות טרור בכבישים, וזוכה לאמון נמוך. ממצאי הדוח נאספו משנת 2022 ונערכו לפני אירועי 7 באוקטובר, אך מסקנותיו רלוונטים גם לאחר המתקפה.

ביהודה ושומרון מתגוררים למעלה מחצי מיליון אזרחים ישראלים, מי שאמון על ביטחונם הוא בראש ובראשונה פיקוד מרכז בצה"ל. הדוח מתמקד בסוגיית אבטחת הצירים בגזרה זו, בחלקם נוסעים ישראלים ופלסטינים כאחד. חלקם סמוכים ומשיקים לריכוזים פלסטינים ולכך מתלווה איום ביטחוני מפני פיגועי אבנים, בקתבים, ירי ומטענים.

מנתוני פיקוד מרכז בצה"ל עולה כי מספר אירועי הטרור העממי באיזור יהודה ושומרון במהלך שנת 2022 עמד על בכ-3,780 אלף אירועים (בממוצע 315 אירועים בחודש), ש-646 (17%) מהם היו אירועי הנחת מטענים וזריקת בקבוקי תבערה. חלקם בוצעו בצירים ראשיים שמשמשים תושבים ישראליים רבים. עוד עלה כי באותה שנה מספר אירועי הירי באיו"ש גדל פי ארבעה לעומת שנת 2021 (167 אירועים לעומת 41 בהתאמה) וכי במחצית הראשונה של שנת 2023 התרחשו 143 אירועים. 19 אזרחים ישראלים נהרגו באירועים שכוונו לצירים מתחילת שנת 2022 ועד סוף המחצית הראשונה של 2023, מהם 13 במחצית הראשונה של שנת 2023.

יום המאחזים, בניגוד להוראות הצבא והמשטרה אלפי מתנחלים ניסו להקים מאחזים ביהודה ושומרון  20 ביולי 2022. TPS
צה"ל נכשל בהגנה על צירי התנועה באזור יהודה ושומרון/TPS

באזור יהודה ושומרון היקף השקעה בהקמת כבישים עוקפים של ריכוזים פלסטינים עמד על למעלה מחצי מיליארד שקלים ב-7 שנים האחרונות. זאת, במטרה להימנע ולהרחיק ככל האפשר את האיום הנשקף לנוסעים הישראלים. כ-60 אחוזים מתושבי אזור יהודה ושומרון שהשיבו לשאלון המבקר טענו כי הם תחושת הביטחון בצירים היא מועטה. 84 אחוזים מהמשיבים טענו כי הכיסוי הסלולרי בכבישים נע בין בינוני לנמוך, מרכיב קריטי באירועי חירום.

עוד בוואלה!

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה

תפקוד צה''ל

על אף תגבור כוחות צה"ל בגזרה, בשנתיים שלושה האחרונים, נרשמת עלייה תלולה ועקבית באירועי הטרור באזור יהודה ושומרון בכלל ובצירים בפרט. עלייה זו כוללת באירועי טרור של ירי ומטענים המתלווים לפעילות צה''ל לסיכול טרור בתוך הערים הפלסטיניות שעלו והתעצמו. מהדוח עולה כי חלק לא קטן במשימות ההגנה של החטיבות המרחביות נעשו לא באופן סדור ומתוכנן וכי חלק ניכר מהמחסומים פתוחים ולא מופעלים כמחסומים סגורים ומאוישים.

בצה"ל אומרים כי אי איוש כוח אדם במחסומים כאלה ואחרים נובע מתפיסה מבצעית המתעדפת מחסומים מזדמנים שנמצאים בחלק מהמקרים יעילים ואפקטיביים יותר. אך לפי המבקר, בניגוד לערים שזכו לרידוד במחסומים בקרבתם וחלה במקביל ירידה באירועי הטרור מקרב התושבים בה, בעיר ג'נין למשל חלה עלייה תלולה במספר המחבלים שביצעו פיגועים אולם לא תוגברו ואויישו, "במדיניות זו עלולים להתממש סיכונים בהינתן כשל מודיעיני ובשל אירועי ה-7 באוקטובר" מתריע המבקר ומוסיף, "לא ברור אם המטכ"ל והקבינט המדיני-ביטחוני מודעים לעובדה ששיעור ניכר מהמחסומים באיו"ש פתוחים".

כך למשל, חושף המבקר, כי המימוש המבצעי של מרחב חכם, המתכלל את כל המידע באופן מהיר ויעיל לוקה בחוסר וכי טיפול בתקלות באמצעים מסוימים המצריכות מענה של חברות אזרחיות (טיפול בדרג ב') יכול להימשך מעבר לזמן הנקוב בחוזה התחזוקה עד לתיקונן. אמצעים תקולים לאורך זמן פוגעים ביכולת למנוע פיגועים וביכולת לתחקר פיגועים לאחר התרחשותם, כפי שהתרחש בפיגוע ירי בשומרון - במהלך האירוע לא פעל אמצעי מסוים בצומת מסוים במשך זמן ניכר עקב אי-הגעת צוות מהחברה לטיפול בבעיה.

פיגוע דקירה סמוך לירושלים. דוברות משטרת ישראל
רק 24 אחוזים מהמשיבים מסרו כי הם פונים למוקד 100 של המשטרה/דוברות משטרת ישראל

תפקוד משטרה

משטרת מחוז ש"י הפועלת בתיאום עם פיקוד מרכז בצה"ל זוכה לשפל חסר תקדים במידת האמון מצד תושבי האזור. כ-64 אחוזים מהמשיבים לשאלון העידו על שביעות רצון נמוכה מזמני ההגעה של המשטרה לאירועים ביטחוניים בצירים. יובהר, כי צה''ל באזור יהודה ושומרון הוא הראשון לטיפול באירועים אלו אך היעדרותה הכמעט מוחלטת של המשטרה מאירועים ביטחוניים מטריד ומעורר דאגה. כשמתרחש אירוע ביטחוני בצירים, רק 24 אחוזים מהמשיבים מסרו כי הם פונים למוקד 100 של המשטרה לדווח, מרבית המשיבים (75%) מסרו כי הם מדווחים למוקדי החירום של הרשויות המקומיות, שנמצאים אמינים ויעילים יותר.

מנתוני המשטרה עולה כי כוחות מחוז ש"י הגיעו באיחור ל-28.2% מהאירועים שבהם נשקפה סכנת חיים, ול-19.35% מהאירועים שסווגו ברמת חומרה גבוהה. "התמשכות מצב זה עלולה לסכן את הציבור הנזקק להגנה" קובע המבקר בדוח. בניגוד ליתר המחוזות במשטרה, זמני התגובה של שוטרים לאירועים לא נמדד ובמקרים שונים מציינים רישום לא אמין. הסיבות לכך הם לא מעטות, המרכזית שבהם היא מצוקת כוח במחוז שהפך בשנים האחרונות לשק חבטות ולא הכי אטרקטיבי בארגון לשירות בו, בנוסף, כמחצית מניידות המשטרה הממוגנות מירי כלל לא היו תקינות. עדות נוספת לסדרי העדיפויות של משטרת ישראל וסגל הפיקוד ביחס לצרכי מחוז ש"י ולתדמיתה בעיני הציבור.

תגובת דובר צה"ל לדו"ח מבקר המדינה:

צה"ל רואה חשיבות בביקורת ולומד את ממצאיה. ממצאי הדו"ח מתייחסים לנתונים שלפני במלחמה עד לספטמבר 2023, ואינם משקפים את המצב הקיים בשטח. פריסת הכוחות והמחסומים במרחב יו"ש נקבעת בהתאם להערכת המצב, והוצגו לדרג המדיני.

במקביל לפעולות רבות שנעשו לחזק את מאמץ ההגנה בצירים, מתקיים מאמץ התקפי רב בפיקוד המרכז אשר כולל אלפי פעולות התקפיות בהם נעצרו וחוסלו חוליות המחבלים בתוך הכפרים והערים טרם יציאה לביצוע פיגוע. מתחילת המלחמה חוסלו מאות מחבלים, נעצרו למעלה מ-4,200 מבוקשים ובוצעו 57 תקיפות מהאוויר ע"י כלי טיס שונים ביו"ש.

תגובת המשטרה

אשר לסוגיית הטרור בכבישי איו"ש ופניית הציבור למשטרה בקרות אירועים נציין כי מהנתונים הקיימים ברשותנו, מתחילת השנה דווחו למעלה מ-1,200 אירועים בגין יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב הנעים בצירי המחוז.
מי שאמון על הטיפול באירועים אלו, הוא צה"ל אשר נושא באחריות לביטחון בשטחי יהודה ושומרון. על אף האמור, משטרת מחוז ש"י פועלת בשיתוף פעולה מלא והדוק עם צה"ל בטיפול בתופעת הפח"ע העממי. כך שלמעשה, מתחילת השנה נעצרו ע"י יחידות המחוז 250 חשודים בעבירות של יידוי אבנים ובקבוקי תבערה והוגשו למעלה מ-160 כתבי אישום רק בגין עבירות אלו. במוקד 100 של מחוז ש"י נרשמה בשנים האחרונות מגמה מובהקת של עלייה בכמות פניות של הציבור למוקד (ב-2022 כ-735 אלף פניות, 2023 כ-940 אלף פניות, 2024 עד כה כ-427 אלף פניות), נתונים אלו משקפים את העלייה באמון הציבור במשטרה בשעת הצורך. כמו כן, נציין כי מחוז ש"י מדורג במקום הראשון במשטרת ישראל בתחום השירות לאזרח בשלוש השנים האחרונות.

אשר לזמני הגעת שוטרים לזירות ותקינות הניידות הממוגנות נבהיר כי זמני התגובה נמדדים ע"י מערכת "שיטור חדשה" אשר מודדת באופן אוטומטי זמני הגעה לאירוע, באופן שכל שיחת טלפון שמגיעה למוקד מתועדת ונרשמת. תפקידה של המערכת הוא לבחון את זמני הגעת ניידות המשטרה לאירועים עפ"י חומרתם (רגיל, סכנת חיים, דחוף, קיצון). מנתוני שנת 2023 המתייחסים למשך זמן האיחור לאירועים הרשומים אצלנו, ניתן להיווכח כי לא קיימת חריגה משמעותית בזמני התגובה של מחוז ש"י.

אשר לסוגיית כוח האדם הקיימת במחוז ש"י נציין כי במחוז ש"י משרתים כ-1,350 שוטרים, יחס האוכלוסייה הישראלית לשוטרים במחוז עומד על 383 תושבים לכל שוטר לעומת 558 בממוצע הארצי. יחס זה של כמות השוטרים ביחס לתושבי המחוז אינו מעיד על תקנון חסר אלא להפך. יחס זה מעיד על כך שמשטרת ישראל השכילה להבין את מורכבותו של מחוז ש"י והקצתה תקינת שוטרים הרבה מעבר לזו שהוקצתה ביתר המחוזות ביחס לאוכלוסייה הישראלית המתגוררת בשטח. אם נוסיף לכך את תקינת כוחות מג"ב הפועלים בשטחי המחוז ואשר אף להם נתונות סמכויות שיטור, היחס עולה משמעותית.
בתוך כך, יצוין כי במסגרת תכנית העבודה לשנים 2023-2024 מתוכננת תוספת תקינה במחוז ש"י למערך התנועה הפרוס לטיוב האכיפה בצירים, הגברת ההרתעה והתמודדות עם עבירות תנועה ובריונות בכבישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully