וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בוער להם לבדוק: כ-90% מהשריפות לא הובילו לפתיחה בחקירה בכבאות והצלה

עודכן לאחרונה: 23.7.2024 / 20:15

רק ב- 9% מהשריפות שטופלו על ידי הרשות הארצית לכיבוי והצלה בשנת 2022 בוצעה חקירה - כך עולה מדוח מבקר המדינה על הרשות הלאומית לכיבוי והצלה. התמונה העגומה לא מסתיימת כאן, המבקר מצביע גם על חשד לניגוד עניינים ופערי איוש חמורים באגף החקירות | כל הפרטים

מבקר המדינה - היקף החקירות מצומצם של שריפות פוגע בהרתעה/תקשורת מבקר המדינה

דוח מבקר המדינה בנושא חקירת שריפות ברשות הארצית לכבאות והצלה חושף כי בחלק מהמחוזות בכבאות בכלל לא פתחו בחקירת שריפות - זאת בניגוד לתקנות הארגון עצמו. מדוח המבקר עולה תמונה עגומה, לפיה, הרשות לא חקרה בממוצע רב-שנתי כ-89% מהשריפות שטופלו בכב"ה בשנים 2019 - 2022. כמו כן, חלק ניכר מהנהלים לפתיחה בחקירה בעקבות שריפה לא הוסדרו מעולם.

לפיכך, רק ב- 9% מהשריפות שטופלו על ידי הרשות הארצית לכיבוי והצלה בשנת 2022 בוצעה חקירה, היתר? כנראה שלעולם לא יבדקו ויחקרו. בנוסף נקבע בדוח כי ב-75% מהתיקים שנפתחו במשטרה בחשד להצתה נסגרו ללא כתב אישום. כ-228 תיקי חקירה נפתחו בשלוש שנים בחשד להצתה על רקע לאומני אך רק ב- 33% מהם הוגשו כתבי אישום.

חילוץ אדם מנפילה לבור. צילום: כבאות והצלה נגב,
רק ב-9% מהשריפות שטופלו בכבאות והצלה בשנת 2022 בוצעה חקירה/צילום: כבאות והצלה נגב

ברקע החדשות:

באירועי דליקה, החוק הטיל על הרשות הארצית לכבאות והצלה את האחריות לנהל חקירות בעניין דליקות וגורמיה. תקנות כבאות והצלה אף קובעות את אופן ניהול חקירת הדליקות ואת סדרי עבודתם של החוקרים.

בהתאם לכך, בכב"ה אמורים לעבוד בשיתוף פעולה עם המשטרה ולהעביר את ממצאי החקירות - ככל שהתעורר הצורך בכך, זאת כדי לאפשר למשטרה לבחון ולחקור את הדליקה בהיבטים הפליליים ובאמצעות הכלים שיש ברשותה על מנת להגיע לחקר האמת.

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה

המציאות העגומה:

מבקר המדינה מצא כי הרשות הארצית לכיבוי והצלה פועלת ללא מסמכי מדיניות כתובים ומאושרים הקובעים את תפיסת ההפעלה שלה בתחום חקירת שריפות. לפי המבקר, המדיניות הקיימת בתחום חקירת השריפות אינה מתבססת על ניתוח סיכונים מתועד ועל ניהול מיטבי שלהם. דרגות הסיכון של אירועי הדליקה שנקבעו בנוהלי אגף המבצעים, המתייחסות למתארי הדליקות, אינן בהכרח תואמות את סיווג האירועים שנקבע בתקנות המתמקד בפרמטרים אחרים.

עד כמה המצב חמור ולא מטופל ניתן לראות בממצאי דוח המבקר; הרשות לא חקרה בממוצע רב-שנתי כ-89% מהשריפות שטופלו בכב"ה בשנים 2019 - 2022 (כ-188,000 אירועי דליקות) ושדווחו למערך החקירות על ידי מרכז השליטה בכב"ה, זאת בלא שהגורמים המוסמכים ברשות בחנו אם אירועי הדליקות האמורים מחייבים פתיחה בחקירה על פי התקנות.

בשנת 2022 ביצע המערך כולו 4,016 חקירות. עם זאת, לא נמצאו מסמכים המתעדים את תהליך קבלת ההחלטה שלא לפתוח בחקירה לגבי 40,573 אירועי הדליקה שפרטיהם הועברו בשנת 2022 לידיעת מערך החקירות (90.6% מכלל השריפות שטופלו בכב"ה באותה השנה).

שריפות בגליל התחתון בעקבות הירי לאיזור, 7 ביולי 2024. כבאות והצלה, אתר רשמי
שריפות בגליל התחתון בעקבות הירי לאיזור, 7 ביולי 2024/אתר רשמי, כבאות והצלה

התייעלות:

הנציב או מפקד המחוז אינם מוסמכים להחליט באופן גורף שלא לקיים חקירה של כל השריפות שהתרחשו בכלי רכב. אף על פי כן, במחוזות חוף ויו"ש הוחלט כי אין חובה לפתוח בחקירה של אירועי דליקה בכלי רכב, ובפרט בעת נסיעה.

בפועל, בשנת 2022 טופלו 736 דליקות בכלי רכב במחוזות יו"ש וחוף, ומהן נחקרו 25 דליקות בלבד. יוצא אפוא שהגורמים המוסמכים בתקנות לא בחנו מלכתחילה אם נדרשת חקירה בכ-96% מהאירועים שדווחו למערך החקירות במחוזות אלה בשנת 2022.

מערך החקירות מנוהל בתת-איוש

בשנת 2022 הוקמה בכב"ה חטיבת איסוף וחקירות שייעודה לקיים פעילות שוטפת בתחומי האיסוף והמחקר של מידע ממקורות שונים על אירועי דליקות ולנהל את מערך חקירת השריפות ברשות. אולם עד פברואר 2024, טרם אוישו כ-62% (8 מ-13) מהמשרות המקצועיות שבתקן חטיבת איסוף וחקירות בנציבות, ולכן בחלוף ארבע שנים מאז הוחלט על הקמתה, היחידות החדשות שנוספו למערך החקירות במסגרת החטיבה, פעילות באופן חלקי.

בשנת 2023 היו המשרות התקניות של מפקדים וחוקרים במערך החקירות בתת-איוש: מתוך שבע משרות של רע"נים במחוזות, משרה אחת לא הייתה מאוישת; מתוך שבע משרות של ראשי מדורי החקירות, שתי משרות לא היו מאוישות; וכן 18% ממשרות החוקרים בתקן בתחנות הכיבוי האזוריות, לא היו מאוישות.

נפילות באזור חוות הפורלים של קיבוץ דן. גיל רביץ, אלי אשכנזי
נפילות באזור חוות הפורלים של קיבוץ דן/אלי אשכנזי, גיל רביץ

חשש לניגודי עניינים

הביקורת העלתה כי כב"ה לא הסדירה בנהליה הוראות למניעת ניגודי עניינים של לוחמי אש המבצעים תפקיד של חוקר נע"ת. במצב דברים זה עלול לוחם אש המועסק בתפקיד חוקר נע"ת להידרש לגבות עדויות מעמיתיו על השתתפות בכיבוי דליקה שאירעה בזמן משמרת משותפת, באופן שעלול להעמיד אותו במצב של חשש לניגוד עניינים.

עוד עולה מהדוח כי בכב"ה לא טרחו לבצע לחוקרים קורסים מתקדמים לשיפור מקצועיות החוקרים והתוצאות בהתאם; על פי נוהל כב"ה חקירת שריפה צריכה להיפתח בסמוך לאירוע; אולם 28% מהחקירות (4,428 מתוך 15,868) שבוצעו בשנים 2020 עד 2022 נפתחו באיחור של יומיים ומעלה ו-5% מהחקירות (825) נפתחו באיחור של שבוע ומעלה מעת כיבוי הדליקה.

ממשקי המשטרה וכב"ה: 74% מתיקי החקירה (6,728) שנפתחו בחשד להצתה בשנים 2019 עד 2022, נסגרו בעילה של "עבריין לא נודע", ו-21% מהתיקים (1,869) נסגרו מחוסר ראיות.

על פי הנחיות מדור חקירות בכב"ה, חקירת שריפה אמורה להימשך עד חודש ממועד פתיחת תיק החקירה. אולם בשנים 2020 - 2022 לפחות 50% (8,011) מתיקי החקירה טופלו במשך זמן ממוצע של יותר מ-11 חודשים, מהם 1,537 תיקי חקירות נותרו פתוחים בחלוף יותר מ-20 חודשים, רובם ללא עילה מתועדת ותוך אי-מתן שירות יעיל לאזרחים שנפגעו כתוצאה מהשריפה.

עוד עולה מהדוח כי מערך החקירות אינו מצויד בכלים טכנולוגיים חדשניים המקובלים לשימוש בשירותי הכבאות במקומות אחרים בעולם לשם ייעול הליך החקירה וחיסכון במשאבים. כמו כן, קיים מחסור בציוד חקירה ומיגון אישי, כגון כפפות, קסדות, נעלי בטיחות, פנסים, מצלמות ייעודיות ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים, העלול לסכן את בריאותם ובטיחותם של חוקרי הדליקות, לעכב את ביצוע החקירה ולהכביד עליה.

ממשטרת ישראל נמסר: תיקי חקירת הצתות מנוהלים על ידי משטרת ישראל באופן מקצועי ויסודי, ובשיתוף פעולה מלא עם כב"ה. כל אירוע מטופל חקירתית בכל הכלים שברשותנו לצורך טיפול שלם ומקצועי ומיצוי הדין עם העבריין. אשר לסגירת תיקים בעילת על"ן נציין כי זו מתבצעת לאחר חקירה וניסיון להתחקות אחר חשודים אשר לטענה בדבר תיקים שנסגרו ללא כתב אישום בגין עבירות הצתה יש לפנות לפרקליטות.

תגובתם של כבאות והצלה לישראל ומשטרת ישראל תתפרסם לכשתתקבל

תגובות

ממשטרת ישראל נמסר: תיקי חקירת הצתות מנוהלים על ידי משטרת ישראל באופן מקצועי ויסודי, ובשיתוף פעולה מלא עם כב"ה. כל אירוע מטופל חקירתית בכל הכלים שברשותנו לצורך טיפול שלם ומקצועי ומיצוי הדין עם העבריין. אשר לסגירת תיקים בעילת על"ן נציין כי זו מתבצעת לאחר חקירה וניסיון להתחקות אחר חשודים אשר לטענה בדבר תיקים שנסגרו ללא כתב אישום בגין עבירות הצתה יש לפנות לפרקליטות.

תגובת כבאות והצלה לישראל: מיד עם כניסתו לתפקיד הקים נציב הכבאות רב טפסר אייל כספי חטיבת חקירות ומודיעין שבראשה עומד קצין בדרגת תת טפסר, גויסו בעלי תפקידים, בוצעו הכשרות מקצועיות, נכתבו נהלים אחידים, מבצעים בקרות ונעשתה עבודה איכותית בשטח שהובילה לגידול במספר חקירות הדליקה ובאיכותן.

חטיבת המודיעין והחקירות ניהלה בימים הראשונים לאחר אסון השבעה באוקטובר, חקירה מקיפה ומקצועית למיפוי כלל הבתים שנשרפו בעוטף על ידי מחבלי החמאס. ממצאי הדו"ח של חטיבת המודיעין והחקירות הועברו לכלל גופי הביטחון ששיבחו את העבודה המקצועית שנעשתה. חלק מן ההמלצות כבר בוצעו הלכה למעשה והיתר מיושמים בימים אלו בהתאם לתכנית העבודה. אנו מברכים על העבודה המקצועית של מבקר המדינה, אנו לומדים את הדו"ח ונפעל ליישם את ההמלצות באופן מלא ומקצועי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully