וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן ראה את הסקרים - והבין. ב-13:46 הוא הטיל את הפצצה

עודכן לאחרונה: 22.7.2024 / 9:40

נשיא ארה"ב התחבט עם עצמו במשך 48 שעות, שבהן עיכל את מפלתו הצפויה מול טראמפ, כולל במדינות הנחשבות למעוז דמוקרטי. בהתראה קצרה בלבד, הוא עדכן את יועציו הבכירים ופרסם את מכתב הפרישה לציבור. מאחורי הקלעים של ההחלטה הדרמטית

דיון נשיאותי ראשון ב-2024 באטלנטה ביידן טראמפ/רויטרס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נתן התראה קצרה בלבד ליועציו לפני שהכריז על פרישתו הדרמטית מהמרוץ, בתום 48 שעות מייסרות של עיון בנתוני הסקרים שהראו כי דרכו לניצחון הולכת ונסגרת - כך אמרו שני מקורות. רק יום קודם לכן אמר ביידן לעוזריו הרבים כי ימשיך בקמפיין להבסת יריבו הרפובליקני דונלד טראמפ בנובמבר. במילותיו של אחד המקורות, "המסר היה להתקדם עם הכל, קדימה במלוא המהירות".

אחרי שעכל את נתוני הסקרים בשבת, ביידן שינה את דעתו. הוא כינס את בכירי הבית הלבן ואת צוות הקמפיין שלו לשיחה מעט לפני השעה 13:45 ביום ראשון, ורגעים ספורים לאחר מכן פרסם את הודעתו במכתב לציבור האמריקני.

אחד המקורות אמר שיועציו הבכירים של ביידן הציגו בפניו ביום שבת סקרים פנימיים ועגומים: הוא לא רק מפגר בכל שש המדינות המתנדנדות הקריטיות שעשויות להכריע את הבחירות, אלא גם קורס במקומות כמו וירג'יניה ומינסוטה, מדינות שבהן הדמוקרטים לא תכננו להשקיע משאבים גדולים. ביידן שהה בבידוד בביתו בדלאוור, מאז שנמצא חיובי לקורונה ביום רביעי. הוא עדיין סובל משיעול, ובילה את רוב סוף השבוע תחת לחץ גובר בשורות המפלגה הדמוקרטית לפרוש מהמרוץ, אמרו עוזריו. לצדו היו יועציו הוותיקים אנני טומאסיני, סטיב ריצ'טי ומייק דונילון, והעוזר הבכיר של הגברת הראשונה ג'יל ביידן, אנתוני ברנאל. לאחר שקיבל את החלטתו, הוא חשף אותה בשיחה על ידי קריאת המכתב שהוא עומד לשחרר בקרוב.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא נאום בפסגת נאט"ו בוושינגטון, 9 ביולי 2024. רויטרס
כינס את בכירי הבית הלבן וצוות הקמפיין שלו. הנשיא ביידן/רויטרס

"הוא הקריא לנו את המכתב ורצה שנבין את החשיבה שלו. הוא אמר שהוא נאבק עם עצמו ב-48 השעות האחרונות", אמר אחד הגורמים. מיד לאחר אותה שיחה, ראש סגל הבית הלבן, ג'ף זיינטס, כינס את בכירי הסגל כדי להודיע להם על ההחלטה. "זה נשמר בסוד", אמר הבכיר. "זה הפתיע את רוב אנשי הבית הלבן".

ביידן וסגניתו קמלה האריס כבר שוחחו כמה פעמים לאורך היום, לפי אדם המעורה בשיחותיהם, ובשעה 13:46 הטיל הנשיא פצצה.

ההחלטה של ביידן שלא להתמוד על כהונה שנייה התקבלה לאחר ביצועיו הכושלים בעימות הנשיאותי מול טראמפ בחודש שעבר, שהעלו שאלות לגבי כשירותו הפיזית והמנטלית של הנשיא הדמוקרטי בן ה-81.

לאחר העימות החל ביידן לאבד גובה בסקרים במדינות המפתח, ונתיביו האפשריים לניצחון הלכו והצטמצמו. "זה נהיה קשה לאור ההתנגדות הגוברת בתוך המפלגה. אנחנו צריכים להיות מאוחדים לקראת נובמבר. זה היה פקטור", אמר הבכיר בבית הלבן, אך ציין שעדיין נרשמה תמיכה משמעותית בביידן ברחבי המדינה.

"אני עדיין מעבד את זה", אמר מרקוס מייסון, ציר בוועידה הדמוקרטית הלאומית באוגוסט. "הנשיא יירשם בהיסטוריה כפטריוט ששם את ארצו ומפלגתו מעל שאיפותיו".

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה
המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית, ג'ו ביידן, יחד עם המועמדת הדמוקרטית לסגן הנשיא, קמלה האריס, באירוע בחירות ראשון בוושינגטון. 13 באוגוסט 2020.. רויטרס
שוחחו כמה פעמים לאורך היום. הנשיא ביידן וסגניתו האריס/רויטרס

ביידן כעס במיוחד על יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי, שיועציו של ביידן האמינו שהיא מנהלת מסע לחצים כדי לגרום לו להתפטר. היא שיבחה אותו על החלטתו, אך לא הכריזה על תמיכה רשמית בסגנית שלו כמועמדת במקומו.

שעות לפני ההכרזה, קמפיין ביידן עוד הכחיש את הדיווחים שהוא מתכנן לפרוש. "זה שקר. ואני חושב שזה שקרי להמשיך לנסות לטשטש את הנרטיב הזה", אמר סגן מנהל הקמפיין קוונטין פולקס בריאיון ל- MSNBC אתמול בבוקר. היו הרבה סימנים שביידן חשב לפרוש במשך כמה ימים, ומקורות אמרו כי הנשיא הדמוקרטי המכהן עשה חשבון נפש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully