וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדם עם מוגבלות? תשכח מאינטימיות: דוח מבקר המדינה מעלה תמונת מצב עגומה

עודכן לאחרונה: 23.7.2024 / 16:04

מבקר המדינה אנגלמן מפרסם היום את דוח הביקורת השנתי על טיפול משרד הרווחה באנשים עם מוגבלות, ממנו עולים פערים בענייני העסקה, קהילה וכן תנאים בסיסיים, כש-100% מהמתגוררים בדיור משרד הרווחה דיווחו כי לא מתאפשרת להם אינטימיות עם בן זוגם | הדוח המלא

השירותים שמספקות הרשויות המקומיות לאנשים עם מוגבלות/משרד מבקר המדינה

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, מפרסם היום (שלישי) את דו"ח הביקורת השנתי בנושאים חברתיים, בנוגע לטיפול משרד הרווחה באנשים עם מוגבלות. מהדו"ח עולה תמונת מצב עגומה ביותר לפיה רק 4% מהאנשים עם מוגבלות מתגוררים בקהילה, פחות מ-1% עוברים למסגרות דיור קהילתיות ו-60% לא מועסקים בתעסוקה עצמאית.

כמיליון איש בישראל מדווחים כי הם חיים עם מוגבלות. מתוכם, בשנת 2022, כ-44 אלף היו זכאים לקבל שירותים ממשרד הרווחה, וכ-57% בלבד מהם (כ-25,500) קיבלו שירותים בפועל. "כניסתו לתוקף של חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות בתחילת 2024 והתוספת התקציבית הנלווית לו - כשני מיליארד ש"ח לחמש שנים (החל בשנת 2024) - הן הזדמנות פז עבור משרד הרווחה למימוש מחויבות זו", אמר המבקר.

מעון חוסים בני ציון בראש העין. ללא, פלאש 90
מעון חוסים בני ציון בראש העין/פלאש 90, ללא

לטענתו, החזון שמתווה חוק שירותי רווחה ומדיניות משרד הרווחה - שגולת כותרתם להעביר בתוך חמש שנים כ-30% מהאנשים עם מוגבלות מהמוסדות והמעונות לדיור ביתי קהילתי - ניתן למימוש באופן מיידי בקרב מצטרפים חדשים לשירותי המשרד.

המבקר מצא כי בוגרים רבים עם מוגבלות עומדים בפני שוקת שבורה, כהגדרתו, ושיעורים ניכרים (37%) של צעירים עם מוגבלות אינם מקבלים ממשרד הרווחה כל שירות. כמו כן, למרות החשיבות שמקנה משרד הרווחה לחיים עצמאיים בקהילה, בביקורת נמצא כי רוב האנשים עם מוגבלות אינם מתגוררים בקהילה (96%) ו-40% מועסקים בתעסוקה עצמאית.

על פי המבקר, התעריף הממוצע לעבודה במסגרות מוגנות (מרכזי יום ומע"ש) עומד על כ-3,800 שקלים, והגמול הממוצע בהן עומד על0-3 שקלים לשעה, ואילו התעריף הממוצע במסגרות העצמאיות (קבוצות עבודה והשתלבות פרטנית בשוק החופשי) עומד על כ-1,900 שקלים, והשכר הממוצע בהן עומד על 17 שקלים לשעה. זאת, הרבה מתחת לשכר המינימום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי

עוד מצא המבקר כי משרד הרווחה העסיק בשנת 2022 רק כ-10,000 אנשים עם מוגבלות במסגרות התעסוקה השונות, מתוך כ-37 אלף הזכאים לקבל שירותים מהמשרד. בביקורת עלה כי לכרבע (24%, שהם כ-600 איש) מהאנשים המתגוררים בהוסטלים ובדירות לא הייתה תעסוקה כלל במהלך היום לאורך כל שנת 2022 והם היו חסרי מעש.

בנוסף, לאורך שנים, עקרונות מרכזיים של חיים בקהילה ושירות מוכוון אדם אינם מתקיימים במסגרות הדיור והם גם אינם מתקיימים במסגרות התעסוקה, בפרט במסגרות המוגנות.

אין אינטימיות

במסגרת הביקורת, הפיץ משרד מבקר המדינה כמה שאלונים - ובהם שאלון שהופץ לראשונה בישראל לאנשים עם מוגבלות שמתגוררים במסגרות דיור של משרד הרווחה. בשאלון, דיווחו 100% מהם כי לא מתאפשרת במעון אינטימיות בין בני זוג.

עוד דווח כי 41% מהאנשים שמתגוררים בדירות של משרד הרווחה מועברים בסופי שבוע וחגים לדירה או לחדר אחר. בנוסף, הביקורת העלתה כי 5% בלבד מבוגרי מערכת החינוך המיוחד משתתפים בתוכניות הכנה לחיים בוגרים. פחות מ-1% מהאנשים עם מוגבלות המושמים במסגרות דיור חוץ-ביתיות עוברים למסגרות דיור קהילתיות יותר.

המבקר אנגלמן ממליץ כי משרד הרווחה יפתח שירותי דיור המאפשרים לאנשים המתגוררים בהם חיים אמיתיים בקהילה תוך כבוד וחירות לבחור באורח חייהם, ושירותי תעסוקה המספקים משמעות ומימוש עצמי והמאפשרים ככל הניתן לעבוד בתעסוקה עצמאית. "השינוי הנדרש ממשרד הרווחה הוא רב היקף ואתגרים. מומלץ כי משרד הרווחה יפעל להסרת החסמים ולשיפור השירותים שהוא מספק, ראשית בקרב אנשים עם מוגבלות המצטרפים לראשונה למעגל הזכאים לקבל את שירותיו, ובהם בוגרי מערכת החינוך המיוחד; ויפעל כדי לספק לאנשים עם מוגבלות רצף של שירותים בשלבי החיים השונים ובכבוד", סיכם אנגלמן.

משרד הרווחה והביטחון החברתי מוסר: "בשנה וחצי האחרונות החל מנהל מוגבלויות במשרד הרווחה בעבודת עומק, שינוי מדיניות והקמת שירותים חדשים ברוח חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות שנכנס לתוקפו בינואר 2024. מטרת החוק ועקרונותיו היא לשפר את השירות ללקוחות המנהל כמו גם להעצים ולחזק את היכולות המקצועיות של המטפלים והמדריכים במסגרות השונות. נושאים רבים העולים בדו"ח נכתבו עוד טרם חקיקת חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלת כגון סוגיית דיור, חיים עצמאים בקהילה , בחירה והקצאת משאבים לפיתוח שירותי קהילה. באשר לסוגיית הפיקוח, יש לציין כי המשרד הקים מנהל פיקוח ובקרה שעסוק בקביעת סטנדרטים סדורים בנושא, וכן מעקב אחר תוצאות וכשלים ומערכת סנקציות משרדיות שיוטמעו במכרזים עתידיים של המשרד."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully