וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוצמה והדיוק של התקיפה בתימן מוכיחים: לאיראן באמת יש ממה לחשוש

עודכן לאחרונה: 21.7.2024 / 6:04

המסר של המבצע בתימן ברור: אם ישראל יכולה לתקוף בחודיידה, היא יכולה לתקוף גם בטהראן. היכולת לסנכרן בין כל היחידות שהשתתפו במבצע המורכב קיבלה ציון גבוה. ראש הממשלה, שהבין שההמלצות הן לתגובה מדודה, החליט להמליץ דווקא על תגובה אגרסיבית, באישור הקבינט הביטחוני

דיון אישור התוכניות המבצעיות בהששתפות, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש אמ"ן אהרון חליווה ועוד מספר גורמי ביטחון.20 ביולי 2024/יוסי כהן-לעמ

הח'ותים מתימן שיגרו בחודשים שמאז תחילת המלחמה מאות כלי טיס לא מאוישים וטילים מסוגים שונים לעבר ישראל, אך בכטב"ם שפגע בתל אביב והרג אזרח ישראלי, ופצע עוד שמונה, היה משהו חריג. הח'ותים הצליחו להפעיל כטב"ם במסלול שהערים על חיל האוויר, שזיהה אותו בשלב הסופי של הכניסה לים התיכון, אך לא סיווג אותו כאיום על העורף הישראלי. יכול מאוד להיות שמערך הבקרה חשב שמדובר בכלי טיס אזרחי, או בכטב"ם מצרי או אמריקאי, ולכן לא מיהר להפיל אותו.

הח'ותים הוכיחו בטיסה ובתקיפה הקטלנית, שארכה שעות ארוכות, לא רק יכולת אלא גם תעוזה ויצירתיות. כאן, בנקודה הזו, כנראה הרגישו במערכת הביטחון שהם עלו שלב, בעידוד איראן.

לוואלה נודע שנתניהו ביקש אופציות לתגובה כבר ביום שישי. היום (שבת) בבוקר הוא קיים התייעצויות עם ראשי מערכת הביטחון, וכשהבין שיש המלצות לתגובה מדודה, החליט להמליץ על תגובה אגרסיבית. בשל הסיכון, הוא החליט לכנס את הקבינט הביטחוני שאישר את התקיפה הרחבה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ,הרמטכל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בבור בקריה ברגעי התקיפה בתימן 20 ביולי2024. דובר צה"ל
ראש הממשלה בנימין נתניהו ,הרמטכל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בבור בקריה ברגעי התקיפה בתימן 20 ביולי2024/דובר צה"ל

בצה"ל שומרים על עמימות ביחס למספר המטוסים שהשתתפו בתקיפה, אך די בעובדה שמטוסי הקרב הגיעו לטווח של 1,700 ק"מ, כדי להוכיח עוצמה אווירית. בצה"ל התכוננו לתקיפה כבר מספר חודשים אך מרגע ההחלטה ועד לביצוע חלף זמן קצר, עובדה המצביעה העל מוכנות גבוהה של חיל האוויר ואגף המודיעין.

לוואלה, נודע כי הרבה לפני המלחמה הציב אמ"ן את הח'ותים בתימן על הכוונות שלו, והחל לאסוף מודיעין על משלוחי נשק, תשתיות הטרור והפעילות העוינת במרחב, שסיכנה לא אחת את כלי השיט של ישראל. כשארה"ב תקפה לראשונה יעדי טרור בתימן, היא התבססה בין היתר על מודיעין ישראלי. גם היום היה זה מודיעין מדויק של אמ"ן שסייע בבניית התמונה המודיעינית ודיוק המטרות.

מטוסי בז F15 בדרכם לתקיפה בתימן .20 ביולי 2024. דובר צה"ל
מטוסי בז F15 בדרכם לתקיפה בתימן .20 ביולי 2024/דובר צה"ל

חיל האוויר הפעיל במסגרת המבצע, שקיבל את השם "יד ארוכה", יכולות קצה של צה"ל בתקיפה ביעדים במעגל שלישי, בטווח של 1,700 ק"מ. מטוסי קרב שטסים לטווח כזה, נדרשים לקבל מעטפת של תדלוק, בקרה, איסוף מודיעין, ורמת מוכנות גבוהה של יחידת 669, ומעטפת ימית למקרה של הסתבכות וחילוץ משטח אויב. היכולת לסנכרן בין כלל היחידות הכוחות קיבלה במבצע ציון גבוה.

שם המבצע מעביר מסר לכלל אויבי ישראל, ובראשם איראן, שיכולים כעת לבצע חישוב פשוט: אם חיל האוויר תוקף בנמל ח'ודיידה בתימן, בטווח של 1,700 ק"מ הוא בהחלט יכול לתקוף יעדים בטהראן, בטווח של 1500 ק"מ.

כעת נותר לראות איזה אפקט תשיג התקיפה בתימן - האם היא תרסן את החות'ים, או תביא להרחבת התקיפות, שעד כה נבלמו לא רק על ידי צה"ל אלא גם על ידי כוחות הקואליציה ובראשן ארה"ב. צה"ל העלה את רמת הדריכות והכוננות, מחשש לאיומים נוספים במרחב, כולל מתימן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully