וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: מצפה שנאום נתניהו בקונגרס לא ייראה כמו נאומו ב-2015

עודכן לאחרונה: 19.7.2024 / 23:01

היועץ ג'ייק סאליבן הביע את ציפייתו שנאומו של נתניהו בביקורו הקרוב בארצות הברית "ישקף את הנסיבות של היום וידבר על איך ארה"ב וישראל מתמודדות יחד עם איומי טרור ואתגרים אזוריים". לדבריו, הוא מקווה שהפגישה עם נתניהו תאפשר להתגבר על המכשולים להשגת עסקת חטופים

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בקטאר, 12 ביוני 2024/רויטרס

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן התייחס הערב (שישי) בכנס הביטחון באספן לביקורו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו בארצות הברית, שבמהלכו הוא עתיד לנאום לפני הקונגרס. סאליבן אמר: "פוליטיקה ונאומים הם תמיד בלתי צפויים, אבל הציפייה שלנו היא שהנאום של נתניהו לא ייראה כמו זה של 2015, אלא ייראה כמו שצריך, וישקף את הנסיבות של היום, ושידבר על איך ארה"ב וישראל מתמודדות יחד עם איומי טרור ועם אתגרים אזוריים, ואיך ממשיכים לעבוד על הסכם שחרור חטופים והפסקת אש. האם זה יקרה? אני אמתין לראות. אני מצפה לקיים שיחות מועילות עם ממשלת ישראל בימים שלפני הנאום".

לדברי סאליבן, הוא נפגש בשבוע שעבר עם השר רון דרמר ועם ראש המל"ל צחי הנגבי, וקיבל סקירה לגבי הנאום העתידי של נתניהו. "הם הציגו נקודות שאינן סותרות את המדיניות שלנו. אני מניח שראש הממשלה יציג לנשיא ביידן את תכני הנאום", אמר סאליבן.

נאומו של נתניהו בקונגרס ב-2015 יצר משבר חריף ביחסיו עם הנשיא דאז ברק אובמה. נתניהו אירגן אז את הנאום עם יו"ר בית הנבחרים מהמפלגה הרפובליקנית, מאחורי גבו של הבית הלבן. נתניהו השתמש בנאום, שהתקיים שבועיים לפני הבחירות בישראל, כדי לתקוף את מדיניותו של אובמה לגבי הסכם הגרעין עם איראן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ לביטחון לאומי של ארה״ב ג׳ייק סאליבן נפגשו בקריה 14 בדצמבר 2023. עמוס בן גרשום /לע"מ, אתר רשמי
היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן עם בנימין נתניהו/אתר רשמי, עמוס בן גרשום /לע"מ

לדברי היועץ: "יש עוד פרטים שצריך לסגור בנוגע לעסקת החטופים. הנשיא ימקד את האנרגיה שלו בפגישה עם נתניהו, בשאלה מה ארה"ב וישראל צריכות עוד לעשות כדי להשיג עסקה בשבועות הקרובים. אנחנו יודעים שיש עוד מכשולים, אבל אנחנו מקווים שבאמצעות הפגישה עם נתניהו נוכל להתגבר עליהם".

סאליבן אמר עוד: "אני חושב שיש לנו עכשיו את ההזדמנות הכי טובה להגיע לעסקה מאז העסקה הקודמת בנובמבר. הנושא המרכזי הוא האם ניתן לפתור את המכשולים הפוליטיים ואת הפסיכולוגיה בשני הצדדים, וכן את הנושאים הטכניים של יישום ההסכם. אני חושב שהתשובה לכך היא כן".

מוקדם יותר אמר שר החוץ האמריקני טוני בלינקן בכנס שישראל וחמאס קרובות לעסקה לשחרור החטופים. "אני מאמין שאנחנו בתוך קו 10 היארדים", אמר בלינקן במטאפורה מתחום הפוטבול. "אנחנו בדרך לקו השער ולהשגת הסכם שיביא להפסקת אש ויחזיר את החטופים". בלינקן הוסיף: "עשרה היארדים האחרונים הם הקשים ביותר".

עם זאת, בלינקן סייג את הדברים ואמר: "אנחנו רוצים להביא את ההסכם הזה מעבר לקו הסיום, אבל מרגע שנשיג אותו צריך לראות שיש תכנית ברורה לגבי היום שאחרי המלחמה. אי אפשר להגיע להסכם שאחריו יש חלל שאליו יחזור חמאס או כיבוש ישראל או כאוס. נדבר על כל זה עם נתניהו בשבוע הבא בוושינגטון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully