וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ישראל תתקוף בתימן, ובאילו אמצעים? השאלות לאחר המתקפה על ת"א

עודכן לאחרונה: 19.7.2024 / 19:18

מומחים מעריכים שיש סבירות נמוכה שהכטב"ם עבר 1,600 ק"מ מתימן, ויתכן ששוגר מלבנון, או מספינה בים התיכון. האם לצה"ל יש כלים לתקוף בתימן? כיצד הופתע חיל האוויר פעם נוספת, והאם עכשיו יילמד הלקח, לאור העובדה שאם הכטב"ם היה עמוס בחומר נפץ רב יותר גם ההרג היה גדל

רגע הפיצוץ בתל אביב/רשתות חברתיות

החות'ים שיגרו אמש (שישי) כטב"ם לעבר תל אביב שהוביל לפגיעה בבניין מגורים. לאור התקרית, עולות שאלות שהתשובות עליהן עדיין לא ברורות. איך חיל האוויר הופתע פעם נוספת? האם ישראל קרובה לתקיפה רחבה בתימן? מומחי תעופה מעריכים כי הכטב"ם שתקף את תל אביב יכול בסבירות נמוכה לחצות טווח של 1600 ק"מ, וישנן הערכות שאולי שוגר מלבנון או מספינה בים תיכון.

האם ישראל קרובה לתקוף בתימן?

ארצות הברית התאמצה כדי להשאיר את ישראל מחוץ למערכה המתפתחת נגד החות'ים בתימן. זאת, תוך התחייבות ליירט איומים לעבר העורף הישראלי, ובאותה נשימה למנוע מלחמה אזורית, שהיתה רצויה לאיראנים שמעוניינים להפנות את תשומת הלב העולמית מתוכנית הגרעין שלהם. הלילה, המאמץ האמריקני נכשל, וקירב את ישראל בעוד צעד להכרעה האם לתקוף יעדים בתימן או לא? נשאלת השאלה, במובן זה, אם לצה"ל יש את האמצעים המתאימים לתקיפה משמעותית.

שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בפגישה בעקבות הכטב"מ שנפל בתל אביב 19 ביולי 2024. צילום: איתי קדם, משרד הביטחון
שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בפגישה בעקבות הכטב"מ שנפל בתל אביב 19 ביולי 2024/משרד הביטחון, צילום: איתי קדם

פערים בהפקת הלקחים בחיל האוויר

לאחרונה נפל טיל לא הרחק משדה התעופה רמון בערבה. חיל האוויר גילה את המטרה החשודה מבעוד מועד, ובנס הטיל לא נפל באילת והרג אזרחים. גורמים במילואים טענו שהאירוע הלילה בתל אביב הוא פעולת הסחה של הח'ותים, שהחליטו לשדרג כטב"ם, להפעיל אותו במסלול עוקף ויצירתי מתימן, דרך סיני, ומשם לים תיכון ואז באיגוף לתקוף יעד בתל אביב. כשהעיניים מרוכזות בלבנון, סוריה, איראן, עיראק ותימן, הגיע הכטב"ם מנקודה שהסבירות לאיום שיגיע דרכה הוא נמוך.

דובר צה"ל הודה כי הכטב"ם זוהה מבעוד מועד, אך לא סווג על ידי מערך הבקרה של חיל האוויר כמטרה חשודה או כטב"ם אויב. אם הכטב"ם היה נושא חומר נפץ רב יותר, היו נהרגים אזרחים רבים. לכן, בחיל האוויר, חייבת להישאל השאלה עם הלקח נלמד, שהרי מרגע הזיהוי ועד לפיצוץ עברו דקות ארוכות מאוד. יש מי שטוען שהייתה לחיל האוויר כשעה לזהות, להיערך וליירט את הכטב"ם.

הכטב"מ איראני  שהתפוצץ בתל אביב. שתי התמונות קרדיט צבא ארהב, אתר רשמי
הכטב"מ איראני שהתפוצץ בתל אביב/אתר רשמי, שתי התמונות קרדיט צבא ארהב

מומחי התעופה שואלים: מה מסתתר מאחורי הכטב"ם?

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, חשף היום כי הערכה היא שהכטב"ם היה מבוסס על פיתוח איראני מסוג סמאד 3 שבוצעו בו שיפורים. ואולם טענה זו לא מתיישבת עם כמה עובדות. בין השאר ידוע שגוף הכטב"ם היה עגול. מנגד, סאמד 3 לא עגול ויש לו דפנות מרובעות. כמו כן, אורך הכנף של הכטב"ם שהתפוצץ היא כארבעה מטר, בעוד שקודם לכן טענו בחיל האוויר שמדובר בכטב"ם שאורכו המינימלי חייב להיות 10 מ' (10 מ' זה הדגם הקטן בסדרת כטב"מים גדולים. לשם ההשוואה: אורך הכנף של מל"ט איתן הישראלי היא 28 מ').

המנוע שאותר ליד הדירה שנפגעה הוא 3w, ולפי טענות צה"ל הוא טס 1,600 ק"מ בחמש שעות. זה אומר שהוא צריך לטוס כל הזמן במהירות של 320 קמ"ש. הסיכוי לכך הוא קלוש כשמדובר במנוע מהסוג זה. מכאן עולה השאלה אם הכטב"ם שוגר מספינה בלב ים או מלבנון, ולא בהכרח מתימן?

פעולה מספינה בלב ים או מלבנון משנה את כללי המשחק. מומחי תעופה מעריכים שאין כטב"ם בעולם עם אורך כנף של כ-4 מ', ומנוע מסוג כזה שיודע לטוס לטווח כל כך ארוך, אלא אם כן הותקנו עליו מנוע היברידי שמטעין סוללות לעצמו או מנוע מסוג שטרם נחשף. לכן, מתרבים סימני השאלה סביב האירוע. חשוב לציין, שהתחקיר של חיל האוויר עדיין לא הסתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully