וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט ברוסיה גזר 16 שנות מאסר על העיתונאי האמריקני שהואשם בריגול

עודכן לאחרונה: 19.7.2024 / 20:13

בתום משפט סודי ומזורז, כתב וול סטריט ג'ורנל אוון גרשקוביץ' הורשע בהעברת מידע סודי למודיעין האמריקני. גרשקוביץ' בן ה-32 הכחיש את המיוחס לו, והמשפט נגדו זכה לגינויים נרחבים בעולם, אך הרשעתו המהירה עשויה לרמז על עסקה קרובה עם ארה"ב לחילופי אסירים

בווידאו: העיתונאי האמריקני אוואן גרשקוביץ' מופיע בשימוע הערעור במוסקבה/רויטרס

בית משפט ברוסיה גזר היום (שישי) 16 שנות מאסר על העיתונאי האמריקני אוון גרשקוביץ', שהורשע בריגול, בתום משפט סודי ומהיר שזכה לגינויים על ידי הקהילה הבינלאומית.

משפטו של גרשקוביץ' בן ה-32, שעבד עבור העיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל, נפתח בחודש שעבר בעיר יקטרינבורג. הוא הכחיש את המיוחס לו ואמר שהטענות נגדו חסרות בסיס.

גרשקוביץ', שנעצר בשנה שעברה, הוא העיתונאי האמריקני הראשון שעמד לדין על ריגול ברוסיה מאז המלחמה הקרה. הוא אחד מכמה אזרחים אמריקנים שנידונו למאסר ברוסיה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה ב-2022, שדרדרה את היחסים בינה לבין ארצות הברית והמערב לשפל של עשרות שנים.

הוא נראה בסרטון שפורסם על ידי בית המשפט כשהוא לבוש בחולצה קצרה ובמכנסיים שחורים בעודו עומד בכלוב מזכוכית באולם. בתום הקראה מהירה של גזר הדין, שנמשכה כארבע דקות, נשאל העיתונאי על ידי השופט אם יש לו שאלות כלשהן, והוא ענה ברוסית: "נייט".

השופט, אנדריי מינייב, אמר שמעצרו של גרשקוביץ' - שנמשך קרוב ל-16 חודשים - ינוכה מתקופת המאסר שנגזרה עליו. הוא הורה להשמיד את הטלפון הנייד ואת רישומיו של העיתונאי. ההגנה יכולה לערער על גזר הדין ב-15 הימים הקרובים.

העיתונאי האמריקני אוון גרשקוביץ' בבית משפט ברוסיה, 26 ביוני 2024. רויטרס
העיתונאי האמריקני הראשון שמואשם בריגול נגד רוסיה מאז המלחמה הקרה. גרשקוביץ' בבית המשפט/רויטרס

לרוב, משפטים על ריגול מתנהלים על פני חודשים ארוכים, והזריזות שבה הסתיים משפטו של העיתונאי האמריקני עשויה להיות חלק מעסקה חדשה לחילופי אסירים בין מוסקבה לוושינגטון.

הקרמלין סירב להגיב על ההשערות האלו. עם זאת, רוסיה נוהגת להשלים את ההליכים המשפטיים נגד אזרחים זרים לפני שחרורם במסגרת עסקאות שונות עם מדינות מערביות תמורת אזרחיה הכלואים שם.

התובעים טענו שגרשקוביץ' אסף מידע סודי בהוראת סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית (CIA) על חברה המייצרת טנקים עבור המלחמה שמנהל צבא רוסיה באוקראינה. הוא נעצר על ידי אנשי שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה ב-29 במרץ אשתקד במסעדת סטייקים ביקטרינבורג, השוכנת כ-1,400 ק"מ מזרחית למוסקבה. מאז הוא הוחזק בכלא לפורטובו במוסקבה.

גרשקוביץ', וול סטריט ג'ורנל והממשל האמריקני דחו את הטענות של התביעה הרוסית, ואמרו שהוא בסך הכול עשה את עבודתו ככתב, שקיבל אישור לעבוד ברוסיה על ידי משרד החוץ במוסקבה.

"ההרשעה המחפירה והמזויפת הזו הגיעה אחרי שאוון העביר 478 ימים בכלא, כשנעצר בניגוד לדין, הרחק מחיק משפחתו וחבריו, ונמנע ממנו לדווח - הכול על שעשה את עבודתו כעיתונאי", מסר וול סטריט ג'ורנל בהצהרה בעקבות גזר הדין. "נמשיך לעשות כל מה שביכולתנו כדי ללחוץ על שחרורו של אוון ולתמוך במשפחתו. עיתונות היא איננה פשע, ולא ננוח עד שהוא ישוחרר. זה חייב להסתיים עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully