וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי לאשר את עמדת ישראל: נתניהו יקיים הערב דיון עם גלנט וצוות המו"מ על עסקת החטופים

עודכן לאחרונה: 18.7.2024 / 19:41

במערכת הביטחון ובצוות המו"מ עבדו בימים האחרונים על כל הסוגיות לגביהן ביקש רה"מ העמקה והבהרה. גורמים בלשכתו טוענים שהוא מעוניין בהסכם ואינו מנסה לחבל בו, אך בכירים ישראלים אומרים שלא ברור אם בקשותיו נובעות מרצון אמיתי לעסקה, או "משיכת זמן" לעיתוי נוח יותר

עינב צנגאוקר מזניקה את הקטע האחרון של צעדת משפחות חטופים לירושלים, 13 ביולי 2024/שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים

ראש הממשלה נתניהו יקיים הערב (חמישי) דיון עם שר הביטחון וצוות המו"מ על עסקת החטופים. שני בכירים ישראלים אמרו כי מטרת הדיון היא לאשר את עמדת ישראל הרשמית והמעודכנת בעניין הדרישות החדשות שהעלה נתניהו בנאומיו האחרונים לגבי יישום ההסכם.

למה זה חשוב:

  • בשבועיים האחרונים מאז נתניהו הציג את דרישותיו החדשות ובהן שליטה ישראלית בציר פילדלפי והקמת מנגנון שימנע העברת נשק מדרום רצועת עזה לצפונה, המו"מ על עסקת החטופים נכנס לקיפאון כמעט מוחלט.
  • בכירים ישראלים אמרו כי המתווכות - מצרים וקטאר - ששמעו את התנאים שנתניהו הציג בפומבי לא הבינו האם מדובר בתנאים פוליטיים או מהותיים, ולכן רוצות לקבל את העמדה המפורטת והרשמית של ישראל כדי להעביר אותה לחמאס ולנסות להתקדם.

מאחורי הקלעים:

  • בשבועיים האחרונים נתניהו משך אליו את כל הניהול של המו"מ בסוגיית עסקת החטופים. מצד אחד נתניהו עוסק בכך באופן אישי ואינטנסיבי יותר מכל נקודה אחרת בעבר ומצד שני הוא הפך למקבל ההחלטות היחיד.
  • בימים האחרונים קיים נתניהו כמה דיונים בנושא תנאיו החדשים לעסקה, אולם לא התקבלו בהם החלטות ולא נרשמה התקדמות.
  • בכירים ישראלים אמרו כי נתניהו ביקש שורה של הבהרות בסוגיות שונות כמו מעבר רפיח, סידורי הביטחון בציר פילדלפי, פריסת הכוחות ברצועת עזה במסגרת יישום של עסקת חטופים והצעות בנוגע לדרישה הישראלית לווטו על חלק מהאסירים שחמאס דורש לשחרור וכן בעניין גירוש של חלק מהאסירים הללו לחו"ל.
  • הבכירים הישראלים ציינו כי לא היה ברור בדיונים האם נתניהו שולח את צה"ל, השב"כ והמוסד לעשות "שיעורי בית" נוספים כדי למשוך זמן, האם בקשותיו להבהרה נובעות מרצון אמיתי לקדם עסקה או האם הוא ממתין לעיתוי פוליטי נוח יותר להתקדמות.
  • התוצאה, בכל מקרה, היא עיכוב בקבלת ההחלטות לגבי העמדה הרשמית שתוצג למתווכות.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
רה"מ בנימין נתניהו, דיון 40 חתימות, 17 ביולי 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
"ביקש שורה של הבהרות בסוגיות שונות כמו מעבר רפיח, סידורי הביטחון בציר פילדלפי, ופריסת הכוחות בעזה". נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

בין השורות:

  • בכירים ישראלים טוענים כי הדרישות החדשות של נתניהו מהוות הקשחת עמדות מצד ישראל שנובעת בשל הערכתו של ראש הממשלה שחמאס חלש ולכן יסכים לוויתורים נוספים להם סירב עד היום.
  • לדבריהם, על אף שחמאס אכן בלחץ משמעותי והסכים לכמה ויתורים בשבועות האחרונים, הדרישות של נתניהו מתחו את ההצעה הישראלית מה-27 במאי לקצה עד כדי סתירה של ההצעה המקורית - והסיכוי שחמאס יקבל זאת נמוך ביותר.

מה הם אומרים:

  • לאחר ביקור ברפיח אמר נתניהו: "הלחץ הצבאי שמפעילים כאן ממש, בגרון של החמאס, עוזר לנו יחד עם העמידה האיתנה על דרישותינו הצודקות, עוזר לנו לקדם את עסקת החטופים - לרבות הדרישה שלנו לשחרר מספר מקסימלי של חטופים וחטופות כבר בשלב הראשון של המתווה. הלחץ הכפול הזה לא מעכב את העסקה - הוא מקדם אותה".
  • בכירים בלשכת ראש הממשלה טוענים שנתניהו מעוניין בהסכם ואינו מנסה לחבל בו, אבל רוצה לוודא שיש מנגנונים שמוודאים שניתן יהיה ליישם אותו.
  • לדבריהם נתניהו לא דורש נוכחות מלאה וקבועה של צה"ל בציר פילדלפי גם בשלב השני של יישום ההסכם, אבל רוצה לראות שיש אלטרנטיבה רצינית לפיקוח על הגבול.
  • באותה מידה - דרישת נתניהו לגבי מניעת העברת נשק לצפון רצועת עזה היא סעיף שקיים בהסכם וראש הממשלה מעוניין לוודא שיש אכיפה כלשהי - גם אם היא לא תמנע ב-100 אחוז העברת נשק.
  • בכירים בלשכת ראש הממשלה מעריכים שהשרים בן גביר וסמוטריץ' יצביעו נגד כל עסקה שתובא לאישור הממשלה. לכן, הם אומרים, נתניהו ינסה להגיע להסכם אחרי סיום מושב הכנסת כאשר השרים סמוטריץ' ובן גביר לא יכולים להפיל את הממשלה.
  • בסביבת נתניהו סבורים כי אם המו"מ על השלב השני בעסקה יתפוצץ והמלחמה תתחדש במהלך הפגרה הארוכה - בן גביר וסמוטריץ' יוכלו אולי לשוב לממשלה.
איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ'. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
"נתניהו ינסה להגיע להסכם אחרי סיום מושב הכנסת כאשר השניים לא יכולים להפיל את הממשלה". סמוטריץ' ובן גביר/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

למה לשם לב:

  • במערכת הביטחון ובצוות המו"מ עבדו בימים האחרונים על כל הסוגיות לגביהן ביקש נתניהו העמקה והבהרה והתוצרים של העבודה הזו צפויים להיות מוצגים בדיו שיכנס נתניהו היום.
  • במידה ונתניהו יאשר את העמדה הרשמית והמפורטת שתוצג לו, היא תועבר למצרים, קטאר וארה"ב.
  • בכירים ישראלים מעריכים שנתניהו ירצה לאשר את העמדה הישראלית הרשמית לפני יציאתו לארה"ב ביום ראשון הבא וכן לשגר משלחת לשיחות בקטאר או מצרים במקביל לביקורו בוושינגטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully